رجبی: جلال آل احمد کسی نیست که دورانش گذشته باشد

کدخبر: 959738

رئیس کتابخانه مجلس در دومین نشست جلال و شمس روشنفکران متفاوت گفت: در حقیقت جلال پیشگویی است که دورانی را که در افق آینده کشورمان قرار دارد پیش‌بینی کرده است

به گزارش خبرنگار نسیم محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در دومین نشست جلال و شمس روشنفکران متفاوت که عصر امروز در ساختمان تاریخ معاصر ایران برگزار شد گفت: جلال به عنوان نشانه‌ای از مرحله گذار تاریخی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: متأسفانه معنای مبهمی از کلمه سنت وجود دارد و حتی باید بگوییم تا حدی مفهومی که از این واژه به ذهن می‌رسد غلط است چرا که ما آداب و رسوم و عادات را با سنت اشتباه گرفتیم و در حقیقت سنت امور ثابتی است که انسان نمی‌تواند از آن بگذرد.

وی ادامه داد: قطعاً در هر فرهنگی انسانی سنت‌ها تأثیر زیادی دارند ولی اینکه بگوییم تمام آنچه یک فرهنگ به همراه دارد به خاطر وجود سنت‌ها است مسئله اشتباهی است.

رئیس کتابخانه مجلس با بیان اینکه ایران به دو مقطع تاریخی قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می‌شود تصریح کرد: البته این دو مقطع بسیار نزدیک به هم بوده و شباهت‌های زیادی دارند به گونه‌ای که در ایران قبل از اسلام مردم به قیامت و به اول قبر و... اعتقاد داشتند و تنها با ورود اسلام به ایران این مسئله کامل‌تر شد.

رجبی گفت: بر خلاف آنچه در دوران پهلوی شایع بود که دوران قاجار دوران بی‌خبری است ولی بسیاری از اوج‌گیری‌های فرهنگی کشورمان در دوران قاجار رخ داد با این حال جریان بهائیت و بابیت نیز به عنوان اولین جریان مخالف دوران قاجار ظهور کرد.

وی با بیان اینکه روشنفکری کشورمان آن روشنفکری نبود که در غرب وجود داشت اظهار داشت: در اواخر رژیم پهلوی یک نوع گذار جدید در کشور ایجاد می‌شود به گونه‌ای که ما شاهد ظهور گرایش‌های جدیدی در این زمان هستیم که در گذشته وجود نداشتند و مهمترین جلوه آن نیز جلال آل احمد است.

جلال کسی است که از مذهب گریزان می‌شود و مدتی مارکسیسم شده ولی بعد از آن به دنبال اصالت‌ها و ریشه‌های گذشته‌مان می‌گردد از این رو آثار جلال آل احمد متأثر از سنت‌گرایان اروپایی است.

وی تصریح کرد: دوران گذاری که در اواخر دوره پهلوی رخ می‌دهد سرانجام به انقلاب اسلامی می‌رسد و هنوز نیز ادامه دارد و در اصل ما باید بدانیم غرب چیست و به دنبال چه می‌گردد چرا که غرب تنها بدین معنی نیست که کسی کرواتی بزند و به آن غربی بگوییم.

رئیس کتابخانه مجلس در همین زمینه افزود: در حقیقت غرب یک نوع نگاه به عالم و جهان است و تا زمانی که ما نیز چنین دیدگاهی به عالم داشته باشیم خواسته یا ناخواسته غربی و غرب‌زده هستیم از این رو باید عمیقاً بدانیم که چنین دیدگاهی چه آثاری را در پی دارد و این که دیدگاه‌های دیگر کدام‌ها هستند.

رجبی با بیان اینکه با غرب سیاسی می‌توان مقابله کرد افزود: با این حال اگر مقابله‌مان فقط مقابله سیاسی باشد در نهایت همانند کشور چین می‌باشیم چرا که مبارزه با غرب تنها سیاسی نیست و جلوه‌های دیگری نیز دارد.

رجبی گفت: با دیدگاه مطروحه باید بگوییم جلال آل احمد کسی نیست که دوره‌اش گذشته باشد در حقیقت وی پیشگوی دورانی است که در افق آینده کشورمان قرار دارد.

ارسال نظر: