دانایی‌فر: خانه ادبیات ایران به زودی راه‌اندازی می‌شود

کدخبر: 959781

خواهرزاده جلال آل احمد در دومین نشست جلال و شمس، روشنفکران متفاوت گفت: قرار است به زودی هنرستان کشاورزی جلال و مدرسه کوه نوردی جلال در طالقان تاسیس شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمدحسین دانایی فر خواهر زاده جلال آل احمد در دومین نشست جلال و شمس روشنفکران متفاوت که عصر امروز در ساختمان تاریخ معاصر ایران برگزار شد، با بیان اینکه شمس و جلال و امثال آنها سرمایه های نمادین جامعه به شمار می روند و معمولا دولت‌ها یا نهادهای حاکمیتی هم مراقب این سرمایه ها هستند، گفت: در واقع این افراد همانند علائم راهنمایی هستند، هم راه و هم راه رفتن صحیح را نشان می‌دهند؛ از این رو قطعا اگر این سرمایه‌ها از جامعه دور شوند جامعه و مردم دچار کج روی خواهند شد.

وی اظهار داشت: فرهنگ هر جامعه ای شبیه یک باغ یا بوستان است، باغی که همه آحاد آن جامعه در نگهداری و پرورش و بهره‌برداری از نعمات سهیم هستند، با این حال افرادی ماننداستادان، معلمان، هنرمندان و... به خاطر تخصص خود سهم بیشتری در پرورش بوستان فرهنگ دارند.

خواهر زاده جلال آل احمد با بیان اینکه وجود تفاوت میان روشنفکران معاصر طبیعی است، افزود: قطعا نقش‌های روشنفکران در یک جامعه متفاوت است، اما رسالتی مشترک دارند و آن طراوت و سرسبزی مطلوبیت زیاد این بوستان است.

دانایی فر تصریح کرد: جلال و شمس با روشنفکران زمانه خود هم متفاوت بودند و این تفاوت هم به لحاظ ساختار شخصیتی و هم فکری و هم کارکردهای اجتماعی و سیاسی است کما اینکه دو برادر هم با هم تفاوت هایی دارند.

خواهرزاده جلال آل احمد درباره پروژه های در دست انجام اظهار داشت: انتشار خاطرات مرحوم جلال در دست اقدام است، در اثر حادثه‌ای مبارک پس از سال‌ها پیدا شد و با اهتمام ویکتوریا دانشور این دست‌نوشته‌ها از معرض انهدام نجات یافته است و منتشر خواهد شد که البته به وارث جلال سپرده شده و ما هم تصمیم گرفتیم با مشارکت تمام بازماندگان یک هیات امنایی تشکیل دهیم تا درباره تمام آثار چاپ شده و نشده تصمیم گیرند. تشریفات اداری آن طی شده و بزودی در مقام اجرا هیات امنا آغاز به کار می‌کند.

خواهر زاده افزود: تاسیس و راه‌اندازی خانه موزه جلال و سیمین با نام خانه ادبیات ایران در دست انجام است و این خانه در محل خانه مسکونی این دو زوج تاسیس می شود؛ علاوه بر آن تاسیس هنرستان کشاورزی جلال و مدرسه کوه نوردی جلال در طالقان هم از مواردی است که به زودی انجام خواهد شد.

کائینی: بسیاری از روشنفکران ما در سال‌های اخیر جلال آل‌احمد را تخطئه کردند

محمدرضا کائینی، سخنران بعدی این مراسم با باین اینکه جلال آل احمد یکی از موفق ترین روشنفکران ایرانی در برقراری ارتباط با بدنه اجتماع است، گفت: در همین حال حاضر چندین ناشر خصوصی وجود دارد که تنها با انتشار آثار آل احمد ارتزاق می کند و این یعنی بدنه اجتماع با او ارتباط بسیار خوبی دارد؛ با این حال قبول دارم که برخی از آثار او امروز دیگر ارزش استناد ندارد اما صراحت و مردم دوستی او در این آثار همچنان آنها را خواندنی نگه داشته است.

وی گفت: بسیاری از روشنفکران ما در سالهای اخیر کارشان تنها تخطئه جلال و روشنفکری ستیزی او بوده است؛ در حالی که جلال آل احمد مورد اقبال بدنه جامعه است و شاید همین مسئله نشان بدهد که روشنفکران ما ارتباط مناسبی با بدنه اجتماع ندارند.

ارسال نظر: