قائم مقام خانه کشاورز: مبدا و شخص واردکننده برنج مشخص نیست و این یعنی فساد!

کدخبر: 962983

عنایت الله بیابانی در گفتگو با «نسیم» افزود: وزارت کشاورزی مجوز واردات برنج را ۶ ماه دیگر تمدید کرده/۱۹ نوع برنج آلوده وارد کشور شده است/ خودکفایی در برنج به راحتی امکان‌پذیر است و نیازی به واردات نداریم

عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفتگو با «نسیم» در خصوص واردات برنج و مشکلات تولیدکنندگان داخلی در خصوص فروش محصولات خود اظهار کرد: واردات برنج در حال حاضر ممنوع است، اما واردکنندگان مجوزهایی را در اختیار دارند که 6 ماه اعتبار دارد و متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی این مجوزها را تا 6 ماه دیگر قابل تمدید کرده است تا آن ها یکسال اجازه واردات برنج داشته باشند.

وی با انتقاد از ساز و کارهای حاکم بر واردات کشور بیان کرد: متاسفانه ساز و کارهای حاکم بر واردات به شکلی است که هرگاه تصمیمی در خصوص عدم واردات کالایی گرفته می شود، نمی توان انتظار داشت که واردات همان لحظه متوقف شود، که این مسئله آسیب های جدی را به تولید کننده داخلی وارد می کند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز افزود: برنج باید براساس نیازهای کشور و سرانه مملکت وارد شود، زیرا ما در حال حاضر 2 میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و ظرفیت تولید یک میلیون تن نیاز مازاد را هم داریم.

بیابانی با بیان اینکه دلیل اصلی واردات برنج عدم برنامه ریزی و ضعف مدیریت است به نسیم خاطرنشان کرد: دلیل اصلی واردات برنج و عدم خودکفایی در این محصول عدم برنامه ریزی و ضعف در مدیریت است در غیر این صورت ما نباید این قدر نسبت به واردات این کالای استراتژیک وابستگی داشته باشیم.

وی با انتقاد از نامشخص بودن چگونگی اعطای مجوز به واردات برنج در کشور گفت: در حال حاضر نیاز مملکت برای واردات 800 هزار تا یک میلیون تن است و برای این حجم واردات باید ساز و کار مشخصی وجود داشته باشد که متاسفانه این ساز و کار به هیچ وجه وجود ندارد.

قائم مقام عیسی کلانتری در خانه کشاورز با بیان اینکه " وارد کننده و کشور مبدا در واردات برنج نامعلوم است " خاطرنشان کرد: اعطای مجوز برای واردات برنج در کشورمان ساز و کار فاسدی دارد به شکلی که نه وارد کننده مشخص است و نه کشور مبدا، بنابراین مسئولیت عواقب این واردات متوجه هیچ کس نیست.

بیابانی با اشاره به واردات برنج آلوده در کشور تصریح کرد: موسسه استاندارد اعلام کرده است که 19 نوع برنج آلوده وارد کشور شده است و با توجه به ساز و کارهای غلط حاکم نه وارد کننده مشخص است و نه حتی به درستی می توان کشور وارد کننده را مشخص کرد.

وی ادامه داد: ما مخالف واردات برنج برای برطرف کردن نیازهای داخلی خود نیستیم اما این واردات نباید به قیمت زیر سوال رفتن تولیدات خودمان تمام شود زیرا با اندکی حمایت و سرمایه گذاری ما در برنج خودکفا خواهیم شد و نیازی به واردات نداریم.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به ورود سازمان توسعه روستایی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی برنج در شمال کشور به نسیم عنوان کرد: اقدامات سازمان توسعه روستایی در واقع نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و تصمیمات اشتباهی که مسئولان اتخاذ کرده اند باعث شده است که عرصه برای واسطه ها فراهم شود تولید کنندگان بیشترین ضرر را متحمل شوند.

بیابانی با بیان اینکه " عدم قابلیت رقابت تولید کننده داخلی برنج با تولید کنندگان خارجی را قبول ندارم " بیان کرد: اگر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی به موقع انجام شود، ما قابلیت رقابت با تولید کنندگان خارجی را داریم و می توانیم برنج ایرانی را به همان قیمتی که برنج خارجی عرضه می شود تولید کنیم.

وی گفت: حل مشکلات تولیدکنندگان داخلی برنج در گرو این است که برداشت محصول بر روی برنج قیمت گذاری شود تا هم تولید کننده و هم مصرف کننده از سود برنج بهره مند شود.

ارسال نظر: