آهنگ رشد صادرات غیر نفتی و کاهش رشد واردات برای دومین ماه متوالی افزایش یافت

کدخبر: 963918

در نه ماهه سال جاری ۳۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و به میزان ۳۸ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار وارد کشور شده است

به گزارش «نسیم» به نقل از دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات، در نه ماهه سال جاری 35 میلیارد و 145 میلیون دلار انواع کالا صادر و به میزان 38 میلیارد و 462 میلیون دلار هم وارد کشورمان شده است.

بنابراین گزارش، مهمترین نکته در خصوص آمار تجارت خارجی نه ماهه کشورمان، افزایش آهنگ رشد صادرات غیر نفتی و کاهش رشد واردات برای دومین ماه متوالی است، به نحویکه در مدت یاد شده رقم رشد صادرات غیر نفتی به 17 و 72 صدم درصد و واردات به 14 و 98صدم درصد رسید.

اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده شامل پروپان مایع شده، متانول و بوتان مایع شده بوده و عمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم3 و 38صدم درصدی از کل ارزش واردات ، ذرت با 3و1صدم درصد ،برنج با 2و91 صدم درصد،، کنجاله سویا با 2و 61 صدم درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500 سانتیمتر مکعب با 2و56 صدم درصد اختصاص داردو عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم در نه ماهه امسال به ترتیب شامل امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی و ترکیه بوده اند.

ارسال نظر: