"بیش از ۸۰ درصد بودجه جاری دانشگاه‌ها هزینه حقوق و دستمزد می‌‌شود"

کدخبر: 964261

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دولت‌ها باید در حوزه پژوهش سرمایه‌‌گذاری کنند اما نباید این سرمایه‌‌گذاری در پروژه‌‌های تجاری‌‌سازی باشد/ صندوق حمایت از پژوهشگران وارد تجاری‌سازی نمی‌‌شود

به گزارش «نسیم»، سورنا ستاری در جمع دانشگاهیان، روسای شرکت‌های دانش بنیان و صنعتگران استان زنجان افزود: متاسفانه اقتصاد متکی به نفت اعتماد به نفس علمی جوانان را از آنها گرفته است که باید تلاش کنیم این اعتماد به نفس را در حوزه علم و فناوری به آنها برگردانیم.

وی با بیان اینکه نفت بر سر اقتصاد کشور بلای بزرگی آورده است به گونه‌ای که تمام دیدگاه‌های ما را تغییر داده و کل سیاست‌های کشور را به هم ریخته است، بیان داشت: اقتصاد دانش‌بنیان به هیچ عنوان متکی به منابع زیرزمینی نیست و در این اقتصاد مهم نیست که چند معدن و پالایشگاه داریم بلکه اصل این است که روی زمین و بین مردم و در مغزها دنبال گنج بگردیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در گذشته اشتباهات بزرگی در حوزه پژوهش داشتیم و متاسفانه به دلیل اشتباهات از این حوزه درست استفاده نشده است و بر این اساس مشکلات مردم را نیز حل نکرده‌ایم.

پژوهش دولتی ثمردِه نیست

ستاری تاکید کرد: پژوهش دولتی ثمرده نیست، مگر اینکه بخواهد کار ترویجی انجام دهد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بالای 80 تا 85 درصد بودجه جاری دانشگاه‌های ما هزینه حقوق و دستمزد می‌شود.

وی افزود: متاسفانه دانشگاه‌های نفتی درست کرده‌ایم و فرهنگ نفتی در دانشگاه‌های ما رسوخ کرده است در واقع باید بخشی از درآمد دانشگاه‌های ما از محل فروش تکنولوژی، قراردادهایی با بخش صنعت و فروش پتنت و شرکت‌های دانش‌بنیان تامین شود اما درحال حاضر چنین نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌های استانی، اصلاح امور استان‌ها است و در واقع دانشگاه‌ها باید جزئی از مبلمان شهری محسوب شوند؛ اما چنین نیست. دانشگاه‌ها جزئی از زندگی مردم باشند اما در عمل چنین نیست و دانشگاه‌های کشور محصور بین دیوارهای بزرگ خود هستند.

دانشگاه‌ها نیازهای استان را برطرف کنند

به گفته ستاری، دانشگاه‌ها باید توانایی اصلاح حداقل محیط اطراف خود را داشته باشند اما چنین اتفاقی نیفتاده است و در حال حاضر غیر از دانشگاه تهران که در کنار بازار کتاب واقع شده است بقیه دانشگاه‌ها در فضایی غیر مرتبط قرار دارند.

وی بیان کرد: متاسفانه در فرهنگ نفتی به گونه‌ای تربیت شده‌ایم که با دیدن افراد به جای نگاه کردن به داشته‌های ذهنی و مغزی آنها به جیب و ماشین و ساختمان اداری آنها توجه می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به فعالیت‌های دانشگاه زنجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه زنجان رنکینگ بالایی در حوزه پژوهش دارد و باید از این موضوع به درستی بهره گرفته و در توسعه استان استفاده شود.

لزوم تفکیک بین پروژه‌های مرز دانش و تجاری سازی شونده

ستاری با بیان اینکه باید میان پروژه‌های مرز دانش و پروژه‌های تجاری‌سازی تفاوت قائل شویم، گفت: پروژه‌های تجاری‌سازی به نهادهای واسط نیاز دارد که پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد جزء این نهادها هستند.

وی تصریح کرد: دولت‌ها قطعا باید در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کنند اما نباید این سرمایه گذاری در پروژه های تجاری سازی باشد و دولت باید تجهیزات لازم برای تجاری سازی را حمایت کند.

تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران به بنیاد علم در آینده نزدیک

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران در این معاونت راه‌اندازی شده است و این صندوق وارد تجاری سازی نمی شود و در آینده نزدیک این نهاد به بنیاد علمی ایران تبدیل خواهد شد.

ستاری بیان کرد: متاسفانه اقتصاد متکی به نفت اعتماد به نفس علمی جوانان را از آنها گرفته است و باید تلاش کنیم اعتماد به نفس جوانان در حوزه علم و فناوری به آنها بازگردد.

ستاری با اشاره به موضوع تحریم و کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که بودجه سال آینده کشور کمتر از 30 درصد وابستگی به نفت دارد که این اتفاق بسیار نادر و خوب است چرا که تاثیر اهرم فشار بر کشور با کاهش این وابستگی، کمتر خواهد شد.

ارسال نظر: