"قانون برنامه پنجم در کاهش سالانه ۱.۳ درصد آب بدون درآمد، محقق نشد"

کدخبر: 964458

مدیرعامل شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفتگو با «نسیم» افزود: مطالعات تامین آب شرب فلات مرکزی از دریای عمان و خلیج فارس آغاز خواهد شد

خبرگزاری نسیم گروه اقتصادی : در طول ادوار گذشته تاریخ، آدمیان «آب» را به عنوان عنصری تمدن ساز می نگریسته اند؛ هر کجا آبادانی در پهنه گیتی نمایان شد بقای خود را از این گوهر هستی بخش دانسته و در واقع آب، ضامن حیات جامعه انسانی به شمار رفته است. کشور ایران به دلیل قرارگرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا همواره با مشکل کمبود جدی منابع آب دست و پنجه نرم کرده و درشرایطی که کشور در موقعیت تنش آبی قرار دارد، به نظر می رسد که معضل کمبود آب شرب در کشور نمود بیشتری هم بیابد.

احتمال آن می رود سرانه آب به ازای هر نفرایرانی، طبق پیش بینی ها در سال 1400 به کمتر از 1400 مترمکعب در سال برسد که در صورت بروز چنین امری ،معنی آن ورود به بحران آبی است

شکی نیست توسعه و اجرای طرح های آبی از نظر بالابردن استاندارد و سطح زندگی مردم امری الزامی به نظر می رسد، با توجه به این امر، خبرگزاری نسیم گفتگویی با "حمیدرضا جانباز" رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام داده که از نظرتان می گذرد.

شرکت آب و فاضلاب کشور در زمینه بهره برداری چه مشکلاتی را فراروی خویش دارد؟

در حال حاضر درکل کشور از جمله در بخش آب روستایی قیمت تمام شده خدمات بیش ازتعرفه ها بوده که در سهم بودجه ای شرکت ها بخش اندکی به فرایند های بهره برداری اختصاص می یابد که این امر شرکت ها را دچار مشکل می کند البته سعی شده در قالب بودجه سنواتی نسبت به حل این مشکل اقدام لازم انجام پذیرد.

در بخش بهره برداری هدف ما در قانون برنامه پنجم،کاهش آب بدون درآمد سالانه 1.3 درصد بوده که متاسفانه موفق به انجام این کار نشده ایم.

در بخش آب شهری آب بدون درآمد کشور، به طور متوسط 24.7 درصد بوده که البته این به معنای آن نیست که از شبکه انتقال خارج می شود،آنچه که در کل کشور به عنوان پرت از شبکه خارج می شودبه طور متوسط 13.5 درصد است.

در سال گذشته میزان تخصیص اعتبارات چقدر بوده است؟

امسال وضعیت تخصیص بودجه نسبت به سال گذشته بسیار مناسب تر بوده، در حالیکه درسال گذشته برخی از طرح ها با تخصیص 37 درصد مواجه بودند، اما درسالجاری در برخی از طرح های مهم آبرسانی با 91 درصد تخصیص وتعدادی از طرح های فاضلاب هم با بیش از 75 درصد تخصیص مواجه بوده اند.

با این حال متوسط تخصیص اعتبارات درکل طرح های آب وفاضلاب کشور بیش از 80 درصد است.

استراتژی شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور برای تامین آب در جنوب کشور چیست؟

در جنوب کشور و مناطق کم آب وکم بارش، استراتژی شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور نمک زدایی و انتقال آب به درون سرزمین است.

وزارت نیرو نیز به دنبال حداکثرکردن سهم آب شیرین کشور بوده که بخش عمده آن در جنوب کشور به واسطه نمک زدایی انجام می شود.

بیش از 75 پروژه در مرحله اجرایی بوده که در بلند مدت، مطالعات تامین آب مرکز فلات ایران نیز از دریای عمان وخلیج فارس در دستورکار است.

نحوه مشارکت شرکت با بخش خصوصی داخلی چگونه است؟

در یکسال و نیم گذشته هر شش ماه یک هزار میلیارد تومان قرارداد با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته که البته با ابقای تبصره 11 قانون بودجه که اجازه می دهد از منابع مالی صندوق توسعه ملی و هم منابع داخلی شرکت در قالب خرید تضمینی استفاده شود، استنباط این است که از جمله درآب شهری و روستایی این طرح ها تسریع خواهند شد. درحال حاضرآب روستایی 4 استان فراخوان شده و برنامه شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، انجام آن در31 استان بوده که با مکانیسم خرید تضمینی آب و پتانسیل بخش خصوصی انجام خواهد شد.

شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت آب ایران انگیزه جدی داشته اند؟

سرمایه گذاران خارجی علاقه زیادی برای حضوردر بازار ایران از خود نشان داده اند زیرا بازار و زیر ساخت های آن مناسب و مساعد بوده،البته تولید کنندگان خوبی هم در کشور وجود دارد و عمده تجهیزات مورد نیاز صنعت در داخل تولید می شود. با این حال، در این شرایط هدف ما مشارکت بخش خصوصی ایران و خارجی است که البته در تعداد زیادی از شرکت ها این امر در حال رخدادن است.

ارسال نظر: