وزیر راه: در خصوصی‌سازی فقط به واگذاری انحصارات پرداختیم

کدخبر: 967483

آخوندی با بیان اینکه هنوز هم به غلط فکر می‌کنیم با دو شعار و سخنرانی می‌توانیم مسائل پیچیده را حل کنیم، گفت: ساده‌سازی‌ها در حد توهم‌آفرین مشکل ایجاد کرده است

به گزارش «نسیم»، عباس آخوندی با بیان اینکه در 4 دهه اخیر رشد اقتصادی یا منفی بوده یا سرجمع اعداد بین 2 تا 4 درصد بوده اظهار کرد: نیازمند تدبیری هستیم که بهره‌وری عوامل تولید را در ایران افزایش دهیم. رشد سرمایه‌گذاری به تنهایی باعث افزایش بهره‌وری عوامل تولید نمی‌شود. شرایط ما سخت‌تر از آن است که باروش‌های ساده سرمایه‌گذاری مادی به رشد اقتصادی درخور توجهی دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌وری در دو بحث اقتصاد خرد و کلان مورد توجه است، بیان کرد: در اقتصاد خرد، اقتصاد بنگاه رقابت و شرایط آن و در اقتصاد کلان، محیط کسب و کار، محیط رقابتی، بهره‌وری عوامل انسانی و تولید و فضای رقابتی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در رشد اقتصادی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه وارث یک دوره فروکاستن ارزش اندیشه و علم در کشور هستیم، گفت: ساده‌سازی‌های بیش از حد (در حد توهم‌آفرین) مشکلی ایجاد کرده که مسائل پیچیده روبه‌رو به مسائل پیش پا افتاده تقلیل یافته است.

آخوندی ادامه داد: هنوز هم فکر می‌کنیم با دو شعار و سخنرانی می‌توانیم مسائل را حل کنیم. متاسفانه با انباشتی از عادات غلط مواجه هستیم و پمپاژ ساده‌انگاری‌ها بیش از حد است.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که اندیشه خصوصی‌سازی در ایران به کجا انجامید، بیان کرد: اقتصاددانان می‌گویند اگر 12 درصد سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد داشته باشیم رشد اقتصادی بیش از 3 درصد نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه باید عوامل بهره‌وری تولید را ارتقا دهیم، گفت: در خصوصی‌سازی فقط به واگذاری انحصارات پرداختیم و انحصارات طبیعی و غیرطبیعی بدون ساماندهی بازار واگذار شد.

آخوندی با بیان اینکه خصوصی‌سازی در صنعت ریلی از 10 سال پیش آغاز شده، اظهار داشت: آیا در این بخش تداوم سرمایه‌گذاری را داشته‌ایم یا اینکه از استهلاک سرمایه‌های گذشته می‌خوریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خصوصی‌سازی در صنعت هوانوردی کشورمان بیان کرد: ارزش همه هواپیماهای ایران در مقایسه با هواپیماهای مدرن چقدر است.

ارسال نظر: