"عصر اندیشه" چهارم منتشر شد

کدخبر: 967668

چهارمین شماره این مجله به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد به پرونده‌هایی درباره "تشیع انگلیسی"، "پیروزی موسیقی بُنجل" و "اخبار بد" پرداخته است

به گزارش «نسیم»، عصر اندیشه ٤ با پرونده هایی درباره "تشیع انگلیسی" و "پیروزی موسیقی بُنجل" و "اخبار بد" به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی نژاد انتشار یافت.

"تاریخ بی خردی بریتانیا" عنوان نخستین گفتگویی است که عصر اندیشه با جرمی کوربین از قدیمی ترین نمایندگان مجلس عوام انگلیس درباره جنگ های مذهبی خاورمیانه در بخش تاریخ سری به چاپ رسانده است.

کوربین که ۳ دهه است در مجلس انگلیس حضور دارد در مصاحبه ای اختصاصی با عصر اندیشه توضیح می دهد که چگونه سیاست ترویج لیبرالیسم دینی در بریتانیا به ترویج رادیکالیسم مذهبی انجامید. او در این گفتگو به سوالات سیدمهدی میرطالب درباره تشیع انگلیسی و شیعه لندنی پاسخ داده است.

این مجله سپس به انتشار مناظره منتشر نشده دکتر عبدالکریم سروش با آیت الله مصباح یزدی پرداخته است.

سروش و مصباح در این مناظره به فنی ترین و دقیق ترین مباحث معرفت شناسی و روش شناسی علوم انسانی تحت عناوین "ادراک منطقی تجربه ذهنی" و "امکان نظری تجربه حسی" پاسخ داده اند. عصر اندیشه در این بخش همچنین گزارشی کامل از همه مناظره های سروش از ابتدای انقلاب تاکنون به قلم دکتر رها بهار به چاپ رسانده است.

عصر اندیشه در بخش "پاره های فکر" با دکتر حسین کچویان درباره جامعه شناسی ناکارآمدی و زوال نظری به گفتگو نشسته و در جستجوی پاسخ این سوال است که "آیا انقلاب اسلامی توان غلبه بر چالشهای مذهبی را دارد؟" کچویان معتقد است که الگوهای انقلاب تحقق نیافته و در حوزه هایی مانند اقتصاد کاملا وا داده ایم.

مهمترین پرونده ویژه این شماره عصر اندیشه درباره "تشیع انگلیسی" با تیتر "تحدید شیعه با شریعت" و شامل ١٥ یادداشت و گفتگو است که سرمقاله سردبیر مجله را نیز به موضوع خود اختصاص داده است.

پیام فضلی نژاد در چهارمین سرمقاله اش با اشاره به ٢٠ دی سالروز قتل امیرکبیر می نویسد: امیرکبیر را می‌توان اولین دولتمردِ شهید مبارزه با تشیع انگلیسی و قهرمان پیکار با انحراف دینی دانست، اما پراگماتیست‌های اسلامیِ مصلحت‌گرا در ماه‌های گذشته بیش از همیشه کوشیده‌اند امیرکبیر را تا حد یک رجل تکنوکرات تقلیل دهند که اولین کارگزار از سنخ کارگزاران سازندگی ایران و مدافع سرمایه‌داری ملی بود.

با این حال، هر تئوری تاریخی و تبیین سیاسی که امیرکبیر را به دام لیبرالیسم و پراگماتیسم می‌اندازد، لاجرم از حیث نظری با بابیت و بهائیت و اقسام کهنه و جدید تجدیدنظرطلبی دینی نیز درمی‌آمیزد و می‌سازد.

در حالی که امیرکبیر به هیچ سازشی تن نداد و در عصر نوسازی شیعه برای دفاع از حقیقت شریعت، 3 تن از پیشروان این جریان (باب، بهاءالله و قره‌العین) را پس از شورش و فتنه‌گری، اعدام و تبعید کرد.

یعقوب توکلی نیز در این پرونده با ارائه مقاله "میرزا در انزوا" به بازخوانی تاریخ نفوذ استعمار در حوزه های دینی پرداخته است. دکتر شهریار زرشناس نیز از تحجر دموکراتیک سخن می گوید و سرشت التقاط را واکاوی میکند. دکتر سعید بهمن پور استاد دانشگاه کمبریج دوری و نزدیکی گفتمان هایی مانند روشنفکری دینی و سنت گرایی اسلامی را با نگرشهای استعماری می سنجد و آیت الله محسن اراکی، رئیس مجمع تقریب مذاهب نیز به این سوال پاسخ می دهد که آیا انگلیس کارخانه ساخت مرجع تقلید دارد؟

بازشناسی جریان بیت سیدصادق شیرازی از محورهای این پرونده است و در کنار دیدگاه های آیت الله اراکی، حجت الاسلام حسینعلی نقده دوزان، مدیر امور شعیان مجمع جهانی اهل بیت نیز معتقد است که جریان شیرازی در حال تبدیل به یک فرقه مذهبی است.

در پرونده ویژه تشیع انگلیسی حسام الدین برومند، مهدی عرفاتی، علیرضا معاف، معدی مسایلی و مجتبی احمدی نیز دیدگاه های خود را ارائه کرده اند.

بخش "جهان علوم انسانی" عصر اندیشه پرونده ای را با ١٠ مقاله درباره "قربانیان اخبار بد" منتشر کرده و علی اکبر جناب زاده دبیر پرونده در ابتدای آن خبر از سونامی سرطان ناشناخته ای به نام "اخبار بد" میدهد که یک فاجعه رسانه ای است و هر روز بر تعداد قربانیان آن از حیث روانی افزوده می شود.

در این پرونده زهرا قزیلی با محمد بلوری (پدر حادثه نویسی در مطبوعات) گفتگو کرده و بلوری تحلیل میکند که چگونه انتشار اخبار اسیدپاشی یا سونامی سرطان در ایران در خدمت منافع سیاسی گروهها و جناح ها در آمده است. در این پرونده بخشی از کتاب منتشر نشده "چرا نگران میشویم؟" اثر پل مک گی و مقالاتی از جسی سینگال، تام استافورد و... به چاپ رسیده است.

در بخش هنرنامه مجله عصر اندیشه گفتگویی متفاوت با مجید انتظامی منتشر شده و این موسیقی دان پیشکسوت در مصاحبه با کیوان امجدیان از نقش دولت و مردم در سقوط موسیقی معاصر میگوید و دلایل ابتذال فراگیر این روزها را شرح میدهد. علیرضا محمودی ایرانمهر نیز چهارمین بخش از سلسله نوشتارهای خود با موضوع تکنیکهای نویسندگی را درباره "دستور زبان داستانی" نوشته است.

دغدغه های فرهنگی نیز به قلم محسن حدادی با تیتر "وقتی همه خوابیم" به چاپ رسیده و محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ معاصر، از راز جلالت جلال آل احمد گفته است. نیما افشار نادری در ادامه یادداشتهای "در ستایش خواندن" به فلسفه خوانش می پردازد. عصر اندیشه تابلوی رنگ روغن "جاده گمشده" اثر استاد علیرضا ذاکری را در صفحه دوم جلد خود چاپ کرده است.

ارسال نظر: