لاریجانی: وقایع فرانسه حاصل رفتار غرب در سوریه است

کدخبر: 968177

رئیس مجلس در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی افزود: چطور آمریکا هر کشوری را اشغال می‌کند یک جریان تروریستی در آن ایجاد می شود؟/ برخی کشورهای منطقه در جنگ ۳۳ روزه به اسرائیل اطلاعات می‌دادند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهمترین محورهای سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس در مراسم اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی به شح زیر است:

در سه دهه اخیر در گرایش های مختلف علمی مثل آی تی ، نانو و مساله هسته ای جهش علمی جدی در ایران رخ داده و این را ما در اکثر کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم. همینطور آگاهی ها نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی رشد پیدا کرده است.

هیچ زمانی در جهان اسلام به میزان امروز نیروی جوان در صحنه نداشته ایم.افراد زیادی مانند مرحوم سید جلال اسد آبادی تلاش زیادی برای پیشرفت کشورهای اسلامی داشت.

تفکر امام خمینی (ره) صحنه را و جایگاهی که دشمن در آن واقع است برای امت اسلامی روشن کرد.

بخش زیادی از منابع انرژی در کشورهای جهان اسلام است اما متاسفانه از آنها به نحو صحیح استفاده نمی شود، برخی کشورهای اسلامی دنباله رو شده اند.

حرکت کشورهای اسلامی به سمت دموکراتیزه شدن و مردمسالاری پر ارزش است. در تحلیل های خود نسبت به جهان اسلام باید سه مولفه ظرفیت های درونی امت اسلامی، مخاطرات و تهدید های آنها و شرایط طرف مقابل را در نظر بگیریم.

خیلی از کشورهای قدرتمند بعد از جنگ جهانی کشورهای اسلامی را بین خود تقسیم کردند و آنها را می فروختند.

افراطی گری باعث سو استفاده دیگران شده است. نقش تاسیسی در جریان های تکفیری که اغلب کشورهای اسلامی نیستند در کنار بستر ها نقش مهمی در شرایط افراطی گری در کشورهای اسلامی هستند.

متاسفانه بسترهای افراطی گری در جهان اسلام و در برخی کشورها وجود داشته است. در مساله سوریه بارها و بارها به کشورهای منطقه و دول غربی گفتیم که اگر این مسیر را ادامه دهیم با یک موج جدید رفتارهای تروریستی در منطقه مواجه خواهیم شد.

یکی از مسئولان کشورهای عربی منطقه در اوایل مساله سوریه به تهران آمد که ما با او صحبت کردیم او ابایی نداشت که بگوید ما در سوریه دخالت می کنیم و نهایتا گفت دو هفته دیگر نتیجه وقایع سوریه را خواهید دید.

در همان روزها غربی ها مدام می گفتند که شرایط سوریه تمام شدست و رژیم باید در سوریه تغییر کند و شرایط دموکراتیک حاصل شود. برخی کشورهای منطقه هم که خودشان ساختار دموکراتیک نداشتند می گفتند که باید در سوریه شرایط دموکراتیک حاصل شود. به کشورهای منطقه می گفتیم که ایجاد ساختار دموکراتیک با توپ و تانک در سوریه حاصل نمی شود. نمی توان نفی کرد که آنها نیت های دیگری داشتند

نمی توان مسائل بحرین را با توپ و تانک حل کرد. در افغانستان به بهانه مبارزه با شوروی و در عراق هم همین مساله را حاکم کردند.

یک سوال جدی است که چطور آمریکا هر کشوری را اشغال می کند بعد از آن یک جریان تروریستی در آن ایجاد می شود؟

آقای برژینسکی در جایی می گوید که در کشورهای خاورمیانه یک انزجار حاد نسبت به آمریکا را شاهد هستیم. کشورهای منطقه دلایل محرومیت های خود را رفتارهای آمریکا می دانند. همین سخن بژینسکی نشان می دهد که فهمیده اند که رفتار خودشان باعث محرومیت مسلمانان شده است.

این چه مذاکراتی بود که آقای کری در فلسطین ایجاد کرد. یک تمسخر سیاسی بود. در دوره مذاکرات صلح تعداد صهیونیست ها در کرانه باختری افزایش یافته. این مذاکرات به جای اینکه جایگاه مسلمانان را تقویت کند جایگاه یهودیان را تقویت کرده است.

این اتفاقات تروریستی اخیر در فرانسه رفتار های جنون آمیزی است. در این شرایط به جای عذرخواهی از امت اسلام گردن کلفتی می کنند . تا وقتی که غرب با نخوت نسبت به اسلام رفتار کند شرایط علاج نخواهد شد. وقایع فرانسه نشان می دهد آن موقع که شما در سوریه به تروریست ها سلاح می دادند یاد امروز نبودید.

تا به امروز در کارنامه ایران دشمنی نسبت به کشورهای منطقه نبوده است، ما بعد از جنگ نمیخواستیم به روی کشورهای منطقه بیاوریم که آنها به صدام کمک کردند. یکی از این کشورها می گفت که ما در این مساله و در تجهیز تروریست ها در افغانستان اشتباه کردیم.

ایران در جریان جنگ صدام با کویت به کویت کمک کرد و حرکت صدام را محکوم کرد.

برخی کشورهای منطقه نمی دانند که ایران شرایط خیلی سخت تری را نسبت به امروز در گذشته داشته ، این کشورها این تلقی را دارند که با کاهش قیمت نفت می توانند در مذاکرات به تهران فشار بیاورند. ایران امروز بیش از 50 میلیادر دلار صادرات غیر نفتی دارد.فقط یکی از این کضورهای اسلامی در سال بیش از 170 میلیارد دلار از این کاهش قیمت نفت ضرر می کند؟

باید پرسید که چه سودی برای شما دارد که بنزین در پمپ بنزین های کشورهای اروپایی ارزان فروخته شود؟

مدام در جنگ 33 روزه به ما می گفتند که برخی کشورهای اسلامی داشتنتدد به اسرائیل اطلاعات میدادند. مگر حزب الله چه می کرد به جز دفاع؟

علمای جهان اسلام بیانیه‌ای تنظیم کنند و مواضع صحیح جهان اسلام را واضح کنند.

ارسال نظر: