سقوط قیمت به زیر۵۰ دلار، روزگار بازار نفت را تیره کرد

کدخبر: 969114

امروز دوشنبه ۲۲ دیماه هر بشکه نفت خام نفت برنت دریای شمال با ۹۴ سنت افت ۴۹ دلارو ۱۷ سنت و هر بشکه نفت خام آب شیرین وست تگزاس اینترمدیت نیز با ۸۷ سنت کاهش به قیمت ۴۷ دلار و ۴۹ سنت چوب حراج خورد

به گزارش «نسیم»، تردیدی نیست که اعضای ثروتمند اوپک، استراتژی جنگ قیمت نفت را به بقیه اعضای این سازمان القا کرده اند .

نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت بارها اعلام داشته اند که اوپک برای متوقف کردن بی سابقه ترین کاهش قیمت نفت از سال 2008 تاکنون، اقدام به کاهش تولید نخواهد کرد .

از قرار معلوم، این کشورها علاقه شدیدی به افت قیمت نفت دارند و درحال دستیابی به آن، به عنوان بخشی از تلاش ها برای کاهش سریع حفاری های نفت شیل در آمریکا هم هستند .

قیمت نفت سال گذشته 48 درصد کاهش یافت و در حالی که با این استراتژی، درآمد نفتی اعضای اوپک در سال 2015 نیز کاهش می یابد، آنها همچنان سیاست حفظ سهم بازار را در پیش گرفته اند.

با این حال، برخی معتقدند طرف عرضه و تفاضای بازار نفت به مرور زمان با پایان جنگ قیمتی و آغاز روند رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی متعادل می شود و همین تعادل، قیمت نفت را در میان مدت به مسیر صعودی برمی گرداند .

این فرضیه، از جمله امیدواری هایی است که در حال حاضر طرفداران اندکی را گرد خود جمع کرده است.

هرچند که برخی تحلیل گران با تاکید بر تهدید طرف تقاضا، اذعان دارند که ائتلاف روسیه، ایران و ونزوئلا ،چاره جلوگیری از سقوط قیمت نفت در شرایط کنونی به شمار می آید.

گرانیگاه این اظهارات،در واقع نزدیکی میزان تولیدات نفتی سه کشور مورد اشاره با کشورهای عربستان، کویت و امارات است.

ارسال نظر: