قیمت جهانی قیمت نفت اندکی افزایش یافت

کدخبر: 972395

امروز چهارشنبه یکم بهمن ماه، هر بشکه نفت خام نفت برنت دریای شمال با ۹۰ سنت افزایش ۴۸ دلار و ۸۹ سنت و هر بشکه نفت خام آب شیرین وست تگزاس اینتر مدیت نیز بدون تغییر به قیمت ۴۶ دلار و ۳۹ سنت معامله شد

به گزارش »نسیم»،پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی، اعلام کرد که نوسان قیمت جهانی نفت به بالاترین سطح خود در بیش از سه سال گذشته رسید .

بلومبرگ، قیمت آتی نفت در بازار نیویورک، پس از آنکه دیروز 4.7 درصد کاهش پیدا کرد، روز چهارشنبه 1.1 درصد بالا رفت.

بررسی های بلومبرگ نشان می دهد، احتمالا موجودی نفت خام آمریکا، بزرگ ترین مصرف کننده نفت در جهان، هفته گذشته میلادی 2.4 میلیون بشکه افزایش یافته است.

گزارش مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا در این رابطه فردا پنجشنبه منتشر خواهد شد .

قیمت نفت سال گذشته به دلیل افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا، تقریبا 50 درصد کاهش یافت که چنین کاهشی از سال 2008 تاکنون بی سابقه بوده است .

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد، کاهش بی سابقه قیمت نفت سبب شد، بانک بین المللی اچ.اس.بی.سی انگلستان، انتظار خود از رشد اقتصادی 13 کشور تولیدکننده نفت واقع در مرکز و غرب اروپا و نیز خاورمیانه را در سال جاری میلادی کاهش دهد .

بانک اچ.اس.بی.سی که مقر اصلی آن در لندن است، در حالی که در اکتبر گذشته پیش بینی کرده بود رشد اقتصادی این 13 کشور در سال جاری میلادی به 2.6 درصد برسد، با تجدیدنظر در این پیش بینی، آن را به 1.8 درصد کاهش داد .

بانک مذکور، پیش بینی ماه اکتبر خود مبنی بر کاهش یک درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2015را به 3.5 درصد کاهش تغییر داد .

کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه که از سال 2003 تاکنون، درآمد نفت موجب متورم شدن بودجه دولت ها شده و تقریبا آن را 4 برابر کرده، کاهش قیمت نفت به طور آشکاری به ضرر این کشورها است .

با توجه به اینکه، تنها کمتر از 2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها از محل مالیات ها است، حتی اگر قیمت نفت تثبیت شود نیز تمام این کشورها به جز ثروتمندترین آنها دچار کسری حساب جاری خواهند شد .

سیمون ویلیامز اقتصاددان ارشد گفت: کاهش قیمت نفت، تمام کشورهای تولیدکننده نفت را تحت فشار قرار داده است. آن بخش از مخارج دولت در این کشورها که از محل فروش نفت تامین می شد، کاهش خواهد یافت .

وی افزود: سرمایه گذاری های خصوصی و دولتی در این کشورها کمتر خواهد شد و مصرف نیز، متعاقب افت ضریب اطمینان مصرف کننده، تنزل خواهد کرد. همچنین دولت ها به جای اینکه وام دهنده باشند، به عنوان قرض گیرنده، موجب کاهش سطح نقدینگی در جامعه می شوند .

براساس پیش بینی جدید بانک اچ.اس.بی.سی، اقتصاد عربستان سعودی احتمالا در سال جاری میلادی 2.8 درصد رشد خواهد کرد که کمترین رشد این کشور از سال 2009 تاکنون است .

براساس این پیش بینی، رشد اقتصادی امارات متحده عربی، دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب، در سال جاری میلادی به 3.1 درصد کاهش خواهد یافت. در پیش بینی ماه اکتبر، رشد امارات در سال 2015 معادل 4.9 درصد برآورد شده بود .

ارسال نظر: