مرگ "عبدالله" قیمت جهانی قیمت نفت را کاهش داد

کدخبر: 973084

امروز شنبه چهارم بهمن ماه، هر بشکه نفت خام نفت برنت دریای شمال با ۲۷ سنت افزایش ۴۸ دلار و ۷۹ سنت و هر بشکه نفت خام آب شیرین وست تگزاس اینتر مدیت نیز با ۷۲ سنت کاهش به قیمت ۴۵ دلار و ۵۹ سنت معامله شد

به گزارش خبرنگار نسیم، کاهش قیمت نفت، در شرایطی رخ داده که عمده تحلیلگران، اذعان داشته اند درصورت فقدان پادشاه عربستان و بروز اختلاف در هیات حاکمه این کشور سعودی، روند قیمت نفت بعد از شش ماه دوباره سیر صعودی را پیشه کند، موضوعی که به نظر می‌رسد تا اکنون نتیجه‌ای عکس داشته‌است.

دولت جدید عربستان با انگیزه فشار به رقبای سیاسی و حفظ سهم در بازار جهانی نفت، از سیاست کاهش قیمت ها حمایت کرده و تمایلی ندارد که در کوتاه مدت در این سیاست تجدید نظر کند.

از قرار معلوم، پس از حمایت دولت عربستان از حفظ سقف تولید اوپک و در نیتجه کاهش بی سابقه قیمت نفت خام، برخی تحلیل گران اظهار امیدواری کرده بودند که با درگذشت پادشاه عربستان و تغییر هیات حاکمه این کشور، قیمت ها روند صعودی در پیش بگیرد.

اما برخلاف پیش بینی این گروه از کارشناسان، اعلام خبر فوت پادشاه بزرگترین صادرکننده نفت دنیا، تغییر چشمگیری در قیمت نفت خام ایجاد نکرد و حتی مرز قیمت 50 دلار نیز شکسته نشد.

فاتح بیرول رییس سازمان بین المللی انرژی در خصوص تاثیر درگذشت پادشاه عربستان بر قیمت نفت، اظهار داشت: قیمت جهانی نفت با مرگ ملک عبدالله شاه عربستان افزایش چندانی نمی یابد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که سیاست های نفتی عربستان با مرگ ملک عبدالله تغییر نمی باید، از این رو قیمت جهانی نفت نیز با این رویداد داخلی، تغییر چندانی نخواهد کرد.

تام کلوزا تحلیلگر ارشد انرژی موسسه اویل پرایس اینفورمیشن در این خصوص، گفت: تمام اقدامات وزیر نفت و خاندان سلطنتی عربستان در ٧٥ روز گذشته حاکی از سیاست این کشور برای حفظ میزان صادرات خود است.

عربستان سعودی ١٦ درصد از ذخایر شناخته شده نفتی دنیا را در اختیار دارد و به دلیل سطح تولید بالای خود، از تاثیرگذاری عمده ای بر سیاست های اوپک و بهای نفت برخوردار است.

این تاثیرگذاری به حدی است که اعضای اوپک بحثی با وجود افت بیش از ٥٠ درصدی بهای نفت، به دلیل مخالفت عربستان نتوانستند بر سر کاهش سقف تولید خود به توافق برسند.

اگرچه کاهش قیمت نفت خام فشار زیادی به کشورهایی مانند روسیه و ایران وارد کرده و موجب کسری بودجه آنها می شود، اما تاثیر منفی کاهش قیمت ها بر اقتصاد عربستان سعودی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

طولانی شدن روند کاهش قیمت ها موجب می شود که عربستان بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را از دست داده و با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه شود.

به عقیده کارشناسان، عربستان سعودی نمی تواند قیمت نفت را برای همیشه پایین نگه دارد، زیرا برای ایجاد تعادل در بودجه خود، دست کم به قیمت 100 دلار در هر بشکه نفت نیاز دارد و با توجه به پتانسیل آشوب و ناآرامی در این کشور، قادر نیست به مدت طولانی با کسری بودجه ادامه دهد.

اگرچه تحلیلگران پیش بینی می کنند که با حفظ قیمت نفت خام در محدوده 50 دلار، دولت عربستان ضرر سنگینی را متحمل می شود، اما به نظر می رسد که دولت جدید عربستان، در حال حاضر به دلایل سیاسی و همچنین افزایش سهم در بازار جهانی نفت، در کوتاه مدت، تمایلی به تجدید نظر در سیاست نفتی خود ندارد.

در همین حال،صندوق بین المللی پول اعلام کردکه ضرر کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه و آسیای مرکزی از افت بهای نفت خام در سال جاری میلادی به 425 میلیارد دلار می رسد.

اقتصادهای به شدت وابسته به صادرات نفت و گاز از جمله قطر، عراق، لیبی و عربستان سعودی بیش از سایر کشور ها از کاهش 50 درصدی بهای نفت خام آسیب خواهند دید.

صندوق بین المللی پول هفته جاری بیش بینی رشد اقتصاد جهانی در سال 2015 را از 3.8 به 3.5 درصد کاهش داد و همچنین چشم انداز رشد اقتصادی سه کشور مهم صادر کننده نفت، روسیه، عربستان سعودی و نیجریه را تا حد قابل توجهی پایین آورد.

این صندوق پیش بینی کرده که با در نظر گرفتن کاهش ناگهانی و بی سابقه بهای نفت، تقریبا همه کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال جاری میلادی با کسری بودجه مواجه می شوند.

همین پیش بینی باعث شد که چشم انداز رشد اقتصادی سال 2015 این بخش از جهان با یک درصد کاهش نسبت به پیش بینی اکتبر سال گذشته، به 3.4 درصد درصد تنزل پیدا کند.

زیان ناشی از کاهش بهای نفت احتمالا 21 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و معادل 300 میلیارد دلار خواهد بود.

به پیش بینی صندوق بین المللی پول این ضرر در کشورهای غیر عضو شورای همکاری خلیج فارس حدود 90 میلیارد و در آسیای مرکزی 35 میلیارد دلار خواهد بود.

این نهاد مالی بین المللی می گوید، از آن جایی که اقتصاد کشورهای وارد کننده نفت به بهای فراورده های نفتی و نفت کمتر وابسته است، سود این کشور ها در مقایسه با ضرر کشورهای صادر کننده کمتر خواهد بود.

ارسال نظر: