کمبود پرستار زخمی کهنه‌ که با مرهم موقت وزارت بهداشت التیام نیافت

کدخبر: 973425

گزارش «نسیم» از اجرای طرح جذب شرکتی و استقبال سرد پرستاران/ نظام پرستاری: سابقه بد شرکت‌ها موجب عدم تمایل پرستاران به طرح جذب قراردادی شده است/ پرستاران: امنیت شغلی مهمترین خواسته ماست

گروه اجتماعی «نسیم » - مهدیه عرفاتی - نظام سلامت کشور سالیان زیادی است که با معضل کمبود پرستار دست به گریبان است، مشکلی با متحول شدن نظام سلامت نیز نه تنها از سر راه برداشته نشد؛ بلکه اجرای این طرح و افزایش مراجعات مردم به بیمارستانهای دولتی، این مسأله را تشدید کرد.

به گفته کارشناسان برای دریافت حداقل مراقبت‌های پرستاری در کشور سه پرستار به ازای هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده در حالی که این شاخص در آمریکا و اروپا حدود ۹ نفر به ازای هزار نفر است .

بر این اساس اگر جمعیت کشور را 78 میلیون نفر در نظر بگیریم، برای دریافت حداقل مراقبت‌های پرستاری، نیازمند 234 هزار کادر پرستاری هستیم که در حال حاضر ۱۴۰ هزار نفر در کشور در این حرفه مشغول به فعالیت هستند و حدود 90 هزار نفر آنها مربوط به وزارت بهداشت، ۱۵ هزار نفر در تامین اجتماعی ، ۱۵ هزار نفر نیروهای مسلح و مابقی در بخش‌های خصوصی و خیریه فعال هستند و برای ارائه حداقل خدمات پرستاری به مردم باید تعداد پرستاران کشور به دو برابر افزایش یابد

به دلیل کمبود پرستار طی سال های گذشته، ماهانه حدود 150 ساعت اضافه کاری به نیروها تحمیل می شد که با تصویب قانون ارتقای بهره وری، این میزان به 80 ساعت کاهش یافت.

با توجه به کمبود شدید نیروی پرستاری به ویژه در تهران و عدم صدور مجوز استخدام نیروی پیمانی و رسمی از سوی دولت پس از برگزاری آزمونی در تیرماه سال جاری، مجوزهای جذب پرستار به صورت قراردادی و شرکتی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه ها داده شد تا از این طریق 16 هزار نیرو پرستاری وارد نظام ارائه خدمت شوند، بر اساس این طرح پرستار متقاضی با یک شرکت خصوصی خارج از دانشگاه قرارداد خود را منعقد می کند و در بیمارستان مورد نظر مشغول به کار می شود.

با این حال با در نظر گرفتن تمامی مزایا برای نیروهای شرکتی، پرستاران دعوت وزارت بهداشت را لبیک نگفته و استقبال گرمی از سوی آنها برای مشارکت در این طرح صورت نگرفت.

پرستاران برای جذب به صورت قراردادی داوطلب نیستند

علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طبق مجوز وزارت بهداشت باید حدود ۱۶۰۰ پرستار از طریق طرح شرکتی در این دانشگاه جذب شوند که جذب ۸۰۰ نفر ضروری است؛ اما تاکنون تنها ۲۰۰ پرستار از طریق این طرح در دانشگاه علوم پزشکی تهران جذب شده‌اند.

به گفته وی به دلیل سنگینی کار در بیمارستان های دولتی، شلوغی بخش ها و بار مراجعه بالا و پرداختی های نامناسب، پرستاران برای جذب داوطلب نیستند .

پرستارانی که از طریق شرکتی جذب می شوند هیچ تفاوتی با پرستاران رسمی ندارند

علی اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این خصوص گفت: بر اساس برنامه جذب شرکتی پرستاران، نیروهای متقاضی با حقوقی بالاتر از پرستاران رسمی و تبصره "3" البته به صورت خرید خدمت و قراردادی بکار گرفته می شوند و در همین راستا شرکت رابط بین پرستار و دانشگاه قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پرستارانی که از طریق شرکتی جذب می شوند هیچ تفاوتی با پرستاران رسمی ندارند، افزود: ما به پرستاران نیاز داریم و این تصور که با چشم دیگری به پرستاران شرکتی نگاه می شود کاملا اشتباه است؛ چرا که در حال حاضر در بیمارستان ها کمبود پرستار به حدی است که از بکارگیری هر یک از پرستاران استقبال می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جذب بیش از 200 پرستار به صورت شرکتی در این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد: نظام سلامت به وجود چنین پرستارانی نیازمند است و اعلام می کنم که شرایط پرستاران نه تنها بدتر نشده بلکه در جذب قراردادی شرایط بهتری برای افراد در نظر گرفته شده است.

ذهنیت پرستاران به جذب قراردادی با انتقال شرکت ها به داخل دانشگاه ها بهتر می شود

ابوالقاسم پوریانی، سوپروایزر پژوهشی پرستاری یکی از بیمارستانهای دولتی در خصوص جذب نیروی پرستاری به صورت قراردادی معتقد است: این روش به نوعی قرص مسکن برای جبران کمیود پرستاری است و در کوتاه مدت تا حدودی می تواند در بهبود این معضل تاثیر گذار باشد؛ اما راه حل قطعی نیست.

وی افزود: در ابتدا قرار بود پرستاران به صورت استخدام پیمانی جذب شوند اما پس از آن موضوع جذب شرکتی مطرح شد به طوریکه پرستار با یک شرکت خارج از دانشگاه قرارداد منعقد کند که این باعث کاهش امنیت شغلی پرستار می شود و در همین راستا پرستاران از این طرح استقبال نکردند.

پوریانی تاکید کرد: اگر شرکت ها به داخل دانشگاه منتقل شوند و فعالیت آنها تحت نظر دانشگاه باشد ذهنیت افراد نسبت به این روش جذب بهتر می شود، حقوق و مزایای دیده شده برای پرستاران نیز تا حدودی قابل قبول است اما باید امنیت شغلی برای افراد تامین شود.

درب بیمارستان‌های جدید به دلیل نبود نیروی انسانی بسته مانده/ پرستاران جویای کار منتظر استخدام دولت نمانند

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز در این خصوص به «نسیم» گفت: علت عدم استقبال پرستاران از جذب شرکتی، این است که پرستاران علاقه دارند به استخدام دولت در آیند اما بودجه‌ای برای استخدام نداریم و دولت نیز اعلام کرده که یک مجوز استخدام جدید را هم نخواهد داد.

وی ادامه داد: از 16 هزار مجوز صادر شده تا کنون تنها حدود 1300 پرستار طریق شرکتی در بیمارستان ها جذب شده اند و برای جلب اعتماد پرستاران وزارت بهداشت درصدد است که با استفاده از قوانین هیئت امنای ارزی که کار را برای دانشگاه ها تسهیل می کند، شرکت تامین نیروی انسانی ایجاد کند تا بتواند کمیود نیروی خود را در قالب این شرکت تامین کند تا اعتماد بیشتری برای جذب نیرو ایجاد شود که امیدواریم این شرکت تا پایان سال راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: حتی در صورت صدور مجوز استخدامی دولت هم در ابتدا باید بیمارستان های جدیدی که ایجاد و تجهیز شده و به دلیل نبود نیروی انسانی بسته مانده اند را راه اندازی کنیم و پس از آنها مشکل استخدام 95 هزار نیرویی که سال هاست منتظر استخدام هستند را حل کنیم به همین لحاظ پرستارانی که جویای کار هستند نباید منتظر استخدام دولت بمانند چرا که بعید می دانم چنین اتفاقی صورت بگیرد .

برای بررسی نظر پرستاران در خصوص طرح جذب شرکتی به سراغ یکی از پرستارانی می روم که قبلا به حرفه پرستاری مشغول بوده و در حال حاضر خانه دار است؛

امنیت شغلی مهمترین خواسته پرستاران برای اشتغال حرفه پرستاری است

هانیه حمیدی پرستاری که از شغل خود کناره گیری کرده و امروز به خانه داری مشغول است، معتقد است: زمانی که بحث استخدام رسمی پرستاران مطرح بود تا حدودی برای بازگشت به حرفه خود وسوسه شدم؛ اما به دلیل سختی های کار پرستاری و شیفت های شب منصرف شدم.

وی ادامه داد: برای اینکه سختی کار پرستاری برای فرد قابل تحمل باشد علاوه بر علاقه باید تسهیلات و مزایای ویژه ای برای شاغلین به این حرفه در نظر گرفته شود.

حمیدی امنیت شغلی را مهمترین لازمه اشتغال به حرفه پرستاری دانسته و افزود: زنی که به حرفه پرستاری مشغول است باید این اطمینان را داشته باشد که پس از بچه دار شدن امکان بازگشت به کار برای وی وجود دارد یا هنگامی که نیاز به مرخصی دارد بتواند از آن استفاده کند و این در حالی است که بازگشت به کار نیروهای قراردادی و شرکتی با خداست.

وی با بیان اینکه پرستاران اعتمادی به شرکت ها ندارند، اضافه کرد: طی سال های گذشته که در یکی از بیمارستان ها مشغول به کار پرستاری بودم، حقوق و مزایای همکارانی که به صورت شرکتی کار می کردند هیچ وقت به موقع پرداخت نمی شد و با این سابقه شرکت ها قطعا پرستاران از جذب قراردادی استقبال نخواهند کرد.

بحران کمبود پرستار در کشور دو طرف اصلی دارد، در یک طرف وزارت بهداشتی قرار دارد که با هر برنامه ای به دنبال جلب اعتماد از دست رفته پرستار برای فعالیت در نظام ارائه خدمت کشور است و در سوی دیگر پرستاری است که تنها مطالبه اش از نظام سلامت حفظ امنیت شغلی و رعایت عدالت در پرداخت هاست.

پرداخت حدود سه میلیون تومان در ماه برای حقوق، کارانه و ویژه در شرکت‌های پرستاری

یکی از پرستارانی که از طریق جذب شرکتی در یکی از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به فعالیت شده است، با اشاره به بهبود شرایط پرستاران قراردادی از آبان ماه امسال گفت: بر اساس این طرح برای هر پرستار قراردادی به ازای تعداد بیمارانی که پرستار در نوبت عصر در اتاق عمل یا درمانگاه مراقبت می کند، مبلغ ویژه طبق فرمول خاصی محاسبه می شود و از این طریق بر اساس عملکرد به پرستار پرداخت می شود.

وی افزود: کارانه نیز بر اساس خدمات ارائه شده در هر بیمارستان محاسبه و پرداخت می شود و به این ترتیب بیش از 800 هزار تومان نیز از این بابت به پرستار قراردادی پرداخت و این مبالغ تا 20 هر ماه به حساب پرستار واریز می شود.

این پرستار قراردادی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید با توجه به بهبود شرایط فراخوان جدیدی برای جذب پرستار اعلام کند، تصریح کرد: فکر می کنم پرستاران با شرایط فعلی برای جذب ترغیب شوند.

وی با اشاره به حجم بالای مراجعات مردم به بیمارستان فارابی می گوید: در این بیمارستان با توجه به حجم بالای کار ،تعدادنیروی پرستاری به هیچ وجه متناسب با نیاز و استانداردها نیست و باید وزارت بهداشت اعتماد پرستاران برای جذب را جلب کند و طرح جذب قراردادی پرستاران با شرایط جدید می تواند تا حدودی مشکل کمبود پرستار را رفع کند.

سابقه بد شرکت‌ها موجب عدم تمایل پرستاران به طرح جذب قراردادی شده است

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت سابقه بد شرکت‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی را یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال پرستاران از جذب قراردادی دانست و گفت: جبران کمبود نیروی پرستاری در کشور نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت است و جذب پرستاران به صورت نیروهای شرکتی و قراردادی یکی از برنامه های کوتاه مدت و راهی میانبربوده و به هیچ وجه درمان قطعی نیست.

وی افزود: عدم استقبال پرستاران از این طرح به علت عملکرد بد گذشته شرکتها بوده است؛ چرا که سابقه شرکتها در مراکز بهداشتی و درمانی سابقه خوبی نیست و در گذشته بسیار عملکرد بدی در این حوزه داستند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی درست در خصوص امتیازات این طرح یکی دیگر از دلایل عدم استقبال پرستاران است، تصریح کرد: حقوق پرستارانی که در قالب این طرح جذب می شوند حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان بوده که کارانه و بهره وری نیز به آنها پرداخت می شود، این پرستاران حتما بیمه می شوند و نسخه سوم قرارادادشان نیز در اختیار آنها قرار می گیرد که در خصوص این موارد اطلاع رسانی کافی به فارغ التحصیلان پرستاری نشده است.

میرزابیگی ادامه داد: از طرف دیگر یکی از مشکلات این است که تعداد پرستاران در کشور به وفور نیست و باید برای بکارگیری 16 هزار نفر منتظر فارغ التحصیل شدن نیروها از دانشکده های پرستاری باشیم.

به گفته وی تمامی این کمبود ها از چهار سال گذشته پیش بینی می شد و در همین راستا اقداماتی چون؛ افزایش ظرفیت پذیرش نیروهای پرستاری و ایجاد تعادل در پذیرش دانشجویان دختر و پسر مورد توجه قرار گرفت که این اقدامات از سه سال قبل آغاز شده و سال آینده شاهد به بار نشستن محصول آن و فارغ التحصیل شدن پرستاران خواهیم بود و فکر می کنیم تا یک سال آینده تعداد فارغ التحصیلان ما به اندازه ای خواهد بود که نیازهای کشور را پوشش دهد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اضافه کرد: طی سال های گذشته نوعی سیاست غلط در پذیرش دانشجویان پرستاری وجود داشت که بر اساس آن 80 درصد پذیرش دانشجو از داوطلبان دختر و تنها 20 درصد از داوطلبان پسر صورت می گرفت و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها داوطلبان دختر پذیرش و تربیت می شدند و همین امر تعادل نیرو پرستاری زن و مرد را در نظام سلامت به هم زد که این معضل از سه سال گذشته اصلاح شده و نسبت پذیرش دانشجوی دختر و پسر به 60 - 40 رسیده است ولی هنور این نیروها فارغ التحصیل نشده اند.

میرزابیگی گفت: البته گزارشاتی در خصوص عملکرد نامناسب دو شرکت در پرداخت حقوق و مزایای پرستارانی که به صورت قراردای جذب کرده اند داشتیم که وزارت بهداشت تذکرات لازم را به آنها داده است.

کمبود 250 هزار پرستار در کشور/ لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد و دولتی

امیر محسن ضیایی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص وضعیت جذب و تربیت نیروی پرستاری در دانشگاه ها گفت: در حال حاضر هیچ تناسبی بین پذیرش رشته‌های پرستاری با سایر رشته‌ها وجود ندارد و باید در این زمینه تعادل ایجاد شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم شاخص نسبت پرستار به پزشک یا پرستار به تخت بیمارستانی را استاندارد کنیم، باید ۲۵۰ هزار پرستار به نظام ارائه خدمت اضافه شود به این معنا که ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه های دولتی و آزاد را افزایش دهیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر تعداد پرستاران را به نسبت شاخص پزشک در نظر بگیریم باید 24 هزار پرستار پذیرش داشته باشیم، در حالی که اکنون کمتر از 10 هزار پرستار در سال تربیت می شوند .

ضیایی تاکید کرد: تامین کمبودهای پرستاری با ظرفیت‌های فعلی میسر نیست و باید به صورت جهادی ظرفیت های پذیرش و تربیت پرستار را در کشور افزایش دهیم.

به گفته وی باید اجاره تربیت نیروی حد واسط مانند بهیار را که تقریباً متوقف شده بود صادر شود این نیروها تا بتواننند برخی از فعالیت‌های پرستاران را انجام داده و تا حدی این نیاز را کاهش دهند .

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص عدم استقبال پرستاران از جذب شرکتی افزود: دلیل این موضوع این است که فقط با تربیت نیروی انسانی کمبودها برطرف نمی‌شوند، باید در منار تربیت نیرو منابع کافی نیز دیده شود.

ارسال نظر: