استاندار کرمانشاه: این استان از سال ۵۰ تا ۸۱ بارها میزبان پناهندگان بوده است

کدخبر: 975035

رضایی افزود: کرمانشاه در جریان بحران سال ۵۰ در عراق، بمباران حلبچه، اشغال کویت توسط عراق، سرکوب قیام مردم عراق در سال ۷۰ و درگیری سال ۷۵ و حمله آمریکا به افغانستان میزبان صدها هزار آواره بوده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، ابراهیم رضایی در همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در استانداری کرمانشاه عنوان کرد: ایرانیان در میان کشورهای دیگر به مهمان‌دوستی مشهورند و مردم کرمانشاه هم در ایران به مهمان دوستی شهره هستند. این استان به شایستگی در سال‌های 50 تا 81 به طور مرتب میزبان پناهندگان و آوارگان خارجی بوده است.

وی افزود: در بحران سال 1350 که تعداد زیادی از مردم عراق به دلیل داشتن تبار ایرانی توسط رژیم عراق اخراج شدند، توسط جمعیت هلال احمر در مرزهای ایران اسکان داده شدند. بخشی از آنان پس از قرارداد الجزایر به عراق برگشتند اما عده‌ای دیگر در کشورمان ماندگار شدند. در بحران سال 66 هم به دنبال بمباران شیمیایی حلبچه حدود 37 هزار نفر از کردهای عراقی وارد استان کرمانشاه شدند. در بحران سال 69 نیز به دنبال اشغال کویت توسط عراق 14 هزار نفر از اتباع کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، سودان، تونس و... از کویت خارج و از طریق مرز خسروی به منظور بازگشت به کشورشان وارد کرمانشاه شدند.

رضایی گفت: در بحران سال 1370 هم که رژیم عراق برای سرکوب قیام مردم به بمباران و تخریب روستاها و شهرها اقدام کرد، حدود 450 هزار نفر از طریق مرزهای غرب کشور وارد استان شدند. در سال 75 هم درگیری حزب بعث و حزب دمکرات کردستان عراق از یک سو و اتحادیه میهنی کردستان از سوی دیگر باعث شد که حدود 50 هزار نفر در پشت مرزهای استان استقرار پیدا کنند و خدمات لازم در این مناطق به آنها داده شد. در آخرین بحران هم که پس از حمله آمریکا به افغانستان رخ داد حدود 220 هزار نفر آواره افغانی وارد کشور و استان شدند.

ارسال نظر: