جواد شمقدری: گذر زمان در دیدار با امام(ره) را هیچوقت نمی‌فهمیدم

کدخبر: 975324

این کارگردان به بهانه دهه فجر در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»، افزود: وقتی امام را از نزدیک می‌دیدیم ذوق و شوقی فوق‌العاده بی‌نظیر در ما ایجاد می‌شد؛ انگار آفتاب از پشت کوه نمایان شده بود

خبرگزاری «نسیم» - هدیه حدادی‌اصل: جشن انقلاب که گرفته شد خیلی چیزها عوض شد از جمله ماهیت سینما؛ خیلی از هنرمندان نیز در این جریان دخالت داشتند و شور و نشاط انقلابی. برخی هم فرصت دیدار با امام خمینی(ره) را داشته اند و همچنان هم از آن دوران می‌گویند.

درد ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردیم با برخی از این چهره ها به گفتگو بنشینیم هرچند کوتاه از جمله جواد شمقدری، مدیر سابق و کارگردان دیروز و امروز سینما. مصاحبه خبرگزاری «نسیم» با او را در همین حال و هوا بخوانید.

* از فعالیت هایی که در سال 57 برای پیروزی انقلاب اسلامی داشته اید، بگویید. فکر میکنم به خوبی هم آن دوران را به چشم دیده و البته تجربه کرده باشید.

در میان اتفاقات و تظاهرات سال 57 که در جهت انقلاب اسلامی رخ می داد من هم مانند هر جوان دیگری به شکلی فعالیت داشتم. به یاد دارم در آن زمان در شهر مشهد بودم و بعد از اینکه خبر آمد انقلاب وارد یک مرحله جدیدی شده است به همراه دوستانم با ذوق و شور و هیجان می خواستیم در این راه قدمی را برداریم.

از این ماجراها خاطرات جالبی برای من یه یادگار مانده است.

* اتفاقا به همین خاطرات اشاره کنید!

در پی کمک رسانی هایی که انجام می دادیم یک روز به پادگان 77 لشگر مشهد رفتیم اما جلوی در به ما گفتند که نمی توانیم وارد پادگان شویم. ولی ما وارد شدیم و متوجه شدیم که گروه های چپ قصد دارند اسلحه ها را غارت کنند و وقتی که خواستیم جلودار آن ها بشویم دیدیم، چند نفر به دنبال فرمانده پادگان می دوند و قصد دارند که او را دستگیر کنند.

ما هم به دنبال آن ها شروع کردیم به دویدن و در نهایت در یک بن بست او را دستگیر کردیم و با ماشین پدر من که آن روز دست من بود او را بردیم که تحویل دهیم. من هم پشت فرمان بودم. نزدیک بیت آیت الله شیرازی که شدیم، دیدیم مردم از روی تشکر از سر و کول ماشین بالا می روند.

ما هم این فرمانده را تحویل دادیم البته این فرمانده جدید این پادگان بود و چون جرمی نداشت بعد از چند سالی که زندانی کشید آزاد شد اما فرمانده قبلی را که دستگیر کرده بودند، اعدامش کردند. البته ناگفته نماند که همزمان با آن فرمانده ما دو نفر از ساواکی ها را نیز دستگیر کردیم و تحویل دادیم و محکومیتی هم برای آنان در نظر گرفته شد.

* در آن سال ها به دیدار امام خمینی (ره) هم گویا رفته بودید. چه ماجرایی پیش آمد که توانستید ایشان را هم ببینید؟

سال 57 من دانشجو بودم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای ترم اسفندماه دانشگاه ها باز شد. ما هم به دانشگاه رفتیم و برای بهار سال 58 بود که با دوستانم تصمیم گرفتیم به قم و به دیدار حضرت آقا برویم.

در آن زمان امام خمینی (ره) روزهای پنجشنبه در حوزه علمیه دیدار عمومی داشتند و ما به اتفاق دوستانمان راهی قم شدیم. از آن جایی که بسیار شوق و ذوق داشتیم که حضرت آقا را زیارت کنیم راس ساعت 11 صبح آن جا بودیم؛ غافل از اینکه دیدار ساعت 4 بعد از ظهر انجام می شد!

* بالاخره توانستید ایشان را ببینید؟

بله تا ساعت 4 بعد از ظهر همه ما جلوی در حوزه ایستاده بودیم و اجازه ورود نداشتیم اما به محض باز شدن در جز اولین کسانی بودیم که وارد حوزه شدیم و در صف اول درست مقابل امام (ره) نشستیم.

امام آمدند و آن ذوقی که در همه ما ایجاد شده بود فوق العاده بی نظیر بود اگر بخوام به چیزی تشبیه کنم انگار آفتاب از پشت کوه نمایان شده بود. با وارد شدن امام انگار نوری به روی ما تابید.

ساعتی را پای صحبت های حضرت امام نشستیم و تا حدی محو سخنان ایشان شده بودیم که گذر زمان را حس نکردیم. بعد از پایان سخنرانی ایشان طبیعتا ما هم به دیدار باقی علما رفتیم اما هنوز در فکر صحبت های حضرت امام بودیم.

* سری بهم به سینما بزنیم؛ از دیدگاه شما به عنوان یک کارگردان و کسی که در جریان اتفاقات انقلاب و فیلمسازی قبل از آن بوده است، بعد از انقلاب اسلامی تا چه اندازه در جریان فیلمسازی تغییر و تحول مثبت داشته ایم؟

سینمای ایران تحت تاثیر انقلاب جمهوری اسلامی ایران جهت گیری 180 درجه ای داشته است. بعد از انقلاب و با پیروزی آن، سینمای ما حالت مبتذل خود را از دست داد و به کلی مسیر حرکت آن عوض شد و می بینیم که امروزه در دنیا سینمای ایران جز اخلاقی ترین سینما های جهان به شمار می آید.

درست است که انتقادهایی هم در خصوص کارکرد استراتژی که باید در این سینما به کار ببریم و الان این کارکرد نیست، وجود دارد؛ اما مهمتر از آن این است که در جبهه فرهنگی که در مقابل جریان استکباری جهان با آن رو به رو هستیم آنان در فیلم هایشان این موضوع را که سینمای ایران در دنیا جایگاه مناسبی برای خود ندارد را منعکس می کنند که امیدوارم این موضوع هم درست شود.

* پس به نظر شما پیشرفت خوبی را شاهد هستیم.

اگر موضوع قبلی را فاکتور بگیریم باید بپذیریم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به مرور با گذشت این سی وسه سال از این دستاورد، سینمای ایران تغییرات بسیار مثبتی را در موضوع فیلمنامه ها، مسایل فنی و هنری داشته و به شدت پیشرفت داشته است.

* وضعیت نسل جوان سینمای ایران در مقایسه با قدیمی ها را چطور می بینید؟

نسل قدیم سینمای ما که در دوران پیش از انقلاب هم برخی فعالیت داشتند و بعد از آن نیز، همواره از اساتید بوده اند و هستند. البته من خوشحالم که امروز نسلی جوانی را در سینمای کشور داریم که در زمان قبل انقلاب در سینما نبودند اما امروز به خوبی و به درستی در این عرصه فعالیت می کنند.

ارسال نظر: