دلیل گرانی ۸ دلاری قیمت نفت در هفته اخیر چیست؟

کدخبر: 977551

گزارش «نسیم» از افزایش ناگهانی قیمت طلای سیاه در هفت روز گذشته/ مدیر شرکت بی پی: قیمت نفت احتمال دارد برای سه سال زیر ٦٠ دلار برای هر بشکه باقی بماند/ صعود قیمت نفت، افزایش شاخص‌های بورسی کشورهای عضو اوپک را در پی داشت

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: امروز، قیمت نفت برنت نفت خام دریای شمال با یک دلار و 91 سنت افزایش به 58 دلار و 52 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با یک دلار و82 سنت افزایش به 52 دلار و 30 سنت در بازارهای بین المللی چوب حراج خورد.

قیمت سبد نفت خام سازمان اوپک نیز با یک دلار و41 سنت افزایش، 52 دلار و 22 سنت در هر بشکه رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، افزایش نزدیک به 20 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی در یک هفته اخیر بعد ازآن رخ داده که بهای طلای سیاه از ژوئن، خرداد گذشته روندی کاهشی داشته و تا نیمه های ژانویه یعنی اوایل بهمن، افتی نزدیک به 60 درصدی را در نمودارهای بازار بین الملل نفت به ثبت رسانده است.

مسابقه برای افزایش عرضه نفت در بین اعضای اوپک و غیر اوپک، افت شدید تقاضای نفت، سرازیر شدن شیل اویل های آمریکا به بازار و توقف رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا وچین در زمره دلایلی بوده که برای نوسانات قیمت نفت برسر زبان تحلیل گران بازار نفت سرازیر شده است.

براساس این گزارش،جمعه گذشته قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از 44 دلار درهر بشکه بوده که قیمت هر بشکه نفت خام مذکور، امروز بر روی رقم 52 دلار و 30 سنت درهر بشکه ایستاده است.

تحلیل گران بازار نفت درکشف چرایی افزایش قیمت نفت اذعان داشته اند که "خرید سهام نفت بلافاصله پس از فروش آن صورت گرفته، بدین معنی که معامله گران بدبین در فشار ناشی از تغییرات ناگهانی بازارگرفتارآمده اند.

همچنین احتمال آن می رودکه در پی اعلام برنامه های شرکت بزرگ بی.پی و برخی شرکت های مشابه برای کاهش ١٣ درصدی هزینه های خود در سال ٢٠١٥ بسترساز جهش قیمت نفت در بازار جهانی نفت شده اند.

در این بین، مدیر عامل شرکت بی پی اعلام کرده که قیمتهای نفت احتمال دارد برای سه سال زیر ٦٠ دلار برای هر بشکه باقی بماند.

باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی پی انگلیس با ابراز نگرانی درباره افت قیمتهای نفت گفت: این افت قیمتهای نفت همانند اتفاق سال ١٩٨٦ است، زمانی که قیمتهای نفت از ٣٠ دلار برای هر بشکه به ١٠ دلار کاهش یافت و تا زمان حمله عراق به کویت در سال ١٩٩٠ جهش نیافت و افزود که قیمتهای نفت احتمال دارد ظرف سه سال در سطوحی پایین تر از ٦٠ دلار برای هر بشکه باقی بماند .

از قرار معلوم، هفته گذشته تعداد زیادی از دکل های نفتی فعال در ایالات متحده آمریکا از روند تولید خارج شده و به صورت موقت تعطیل شده اند.

براساس اعلام شرکت بین المللی بیکر هافس آمریکا، شماردکل های نفتی آمریکا در هفته گذشته میلادی، بیشترین کاهش خود از زمان آغاز ثبت آمار آن در سال 1987 را مز مزه کرده و در مقایسه با تابستان گذشته، 24 درصد کاهش یافته است.

این اتفاقات درکنار اظهارات اخیر عبدالله البدری دبیرکل اوپک،سازمان تولیدکننده 40 درصد عرضه جهانی نفت ، با اذعان اینکه ممکن است قیمت نفت کمترین سطح خود را تجربه کرده باشد، درظاهر زمینه ساز تغییر روند حرکت قیمت بوده و احتمال آن می رودکه عرضه نفت کاهش یافته و بازار به تعادل برسد.

هرچند که اداره اطلاعات انرژی آمریکا در یک ارزیابی ناگهانی اعلام کرده که قیمت هر بشکه نفت در سال جاری 2015، به طور میانگین به 57 دلار برای هر بشکه افزایش خواهد یافت و این قیمت در سال آینده میلادی یعنی 2016، به 75 دلار خواهد رسید.

افزایش شاخص ها در کشورهای عضو اوپک

در این بین، خیز افزایش قیمت نفت از سه هفته پیش بدین سو، پس از افت مدت دار 60 درصدی قیمت هر بشکه از این کالا، توانسته شاخص های بورسی کشورهای عضو اوپک را با رشد غیرمنتظره ای رو به رو کند .

از قرار معلوم، افت قیمت نفت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه موجب شد تا بازارهای جهانی نسبت به افزایش دوباره قیمت این کالا نا امید شوندهر چند که شروع افزایش قیمت این کالا، بازارهای جهانی به خصوص بازارهای کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک را با افزایش همراه ساخته است .

ریدوان راستورک محقق و تحلیلگر شرکت کارگزاری ALB در استانبول، اظهار داشته: افزایش قیمت نفت از آخرین روزهای ماه ژانویه آغاز شد واتمسفر جدیدی را وارد بازارهای جهانی کرد به خصوص کشورهایی که اقتصاد وابسته ای به نفت دارند .

بازار عربستان سعودی با رشد 3 درصدی شاخص تداوم همراه شده و بورس کویت نیز شاهد رشد 1.9 درصدی شاخص KSE بوده است .

در دیگر کشورهای عربی منطقه، بورس قطر رشد 3.2 درصدی شاخص اصلی را نظاره گر شد و بورس ابوظبی نیز افزایش 3 درصدی شاخص ADX را تجربه کرد.

ارسال نظر: