شهردار منطقه ۱۵: گره ترافیکی سه راه افسریه با تکمیل بزرگراه شهید رستگار برطرف می‌شود

کدخبر: 978019

انجمنی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: تا ۲۵ اسفند تردد ۱۲۰۰ کامیون حمل نخاله در بزرگراه امام رضا(ع) از بین می‌‌رود/ ۱۰ درصد از بافت فرسوده پایتخت در این منطقه است/ نصب روشنایی در خیابان خاوران در دستور کار ماست

به گزارش خبرنگار «نسیم»، منطقه 15 شهر تهران در جنوب شرقی پایتخت واقع شده و بررسی پروژه‌های فنی و عمرانی منطقه و موضوعات حمل و نقل شهری، محیط زیست، سرانه‌های فرهنگی و فضای سبز و بافت فرسوده منطقه از جمله موارد مطرح شده «نسیم» با شهردار منطقه 15 تهران است. علی اکبر انجمنی از مهرماه 92 به عنوان شهردار منطقه 15 منصوب شده است وی سمت فرمانداری شهرستان‌های اسلامشهر، پاکدشت، شهریار و شهرداری منطقه 18 تهران را در کارنامه خود دارد.

نسیم: مهمترین پروژه‌های عمرانی منطقه چیست؟

انجمنی: سال گذشته حدود 21 پروژه عمرانی و ابنیه‌ای در سطح منطقه داشتیم که شامل ساخت سرای محلات، استخر، ورزشگاه، مصلی، حوزه علمیه و مساجد بود. البته عمده پروژه‌های سال گذشته به امسال منتهی شد که تعدادی از آنها در در ایام افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد. البته پروژه‌های دیگری هم در منطقه در حال اجرا است که وجهه فرامنطقه‌ای دارند؛ یکی از آنها پروژه ساخت بزرگراه شهید رستگار و دیگری بزرگراه شهید شوشتری است. در برخی از مناطق بار ترافیک بسیار زیاد است به عنوان مثال در محدوده سه راه افسریه به دلیل ازدحام و شلوغی خودروهای در حال تردد همیشه مشکل ترافیک وجود دارد بنابراین تصمیم به احداث یک کمربند غربی- شرقی گرفتیم تا بار ترافیک در این محدوده را کاهش بدهیم این کمربند که به نام شهید نجفی رستگار نامگذاری شده از انتهای بزرگراه امام علی(ع) در محدوده دولت‌آباد شروع می‌شود و طی یک مسیر 4400 متری و با گذر از جلوی کارخانه سیمان و اتوبان آزادگان به بزرگراه امام رضا(ع) و شهید شوشتری می‌رسد.

پروژه دیگری که در حال اجراست پروژه شهید شوشتری است و به این وسیله تمام ترافیکی که از غرب تهران به آزادگان و سپس سه راه افسریه تزریق می‌شود توسط این بزرگراه شکسته می‌شود و عملیات ساخت آن در دوفاز انجام می‌شود فاز اول پروژه از بزرگراه امام رضا(ع) تا ورزشگاه تختی و اتصال آن به بزرگراه شهید محلاتی است و فاز دوم آن از ورزشگاه تختی به سمت بزرگراه رسالت و تقاطع بزرگراه شهید یاسینی است.

برای بزرگراه‌های شهید رستگار و شهید شوشتری باید 500 میلیارد تومان تملک انجام بدهیم و در سال 93 باید 350 میلیارد تومان تملک شود که حدود 200 میلیارد آن تملک شده است و برنامه داریم تا خردادماه 94 رمپ‌ها و لوپ‌های بزرگراه شهید رستگار را باز کنیم؛ بنا داریم طی سال 94 همه پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

نسیم: یکی از بخش‌های نیمه تمام بزرگراه امام علی(ع) که شامل پل‌های معلق در تقاطع امام علی(ع) و خاوران است در محدوده این منطقه است آیا شما برنامه‌ای برای تکمیل آنها دارید؟

انجمنی: وظیفه ما در این خصوص تملک اراضی مورد نظر است و بخش جنوبی این پروژه که شامل یکی از این پل‌ها می‌شود و معروف به شوش شرقی است مربوط به منطقه 15 می‌شود و ما آمادگی‌های لازم را برای آن انجام داریم و فقط با اداره مخابرات به توافق نرسیدیم و مسلما تکمیل این بخش برای ما در اولویت است همچنین در سال 94 پروژه جدیدی را تعریف نمی‌کنیم تا پروژه‌های در دست اقدام تکمیل شود.

نسیم: بخشی دیگر از بزرگراه امام علی(ع) حدفاصل کارخانه سیمان تا بزرگراه شهید آوینی که در منطقه 15 است در مسیر رودخانه قرار دارد که بخشی از آن سرپوشیده و بخش اعظمی از آن سرپوشیده نیست آیا شما سرپوشیده کردن آن در دستور کار شهرداری است یا خیر؟

انجمنی: اتوبان امام علی(ع) با حجم بالای کار در یک فاصله زمانی کوتاه ساخته شده و احتمال دارد در گوشه‌ای ضعفی هم داشته باشد اما ضعفش این است که خیلی مهندسی و علمی و فنی نباشد البته با تجهیزاتی نظیر گاردریل و نیوجرسی، امنیتی که بابد برای یک راننده که با سرعت مطمئنه در حرکت است تامین شده است و در این زمینه هم ما باید وظیفه خود را در خصوص تامین تجهیزات ایمنی انجام دهیم و هم مردم مقرررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و به این دلیل ما برنامه‌ای برای سرپوشیده کردن آن نمی‌بینیم چون این نیاز برای ما ایجاد نشده است.

نسیم: آیا برنامه‌ای برای زیباسازی و ایمن سازی بزرگراه امام رضا(ع) در محدوه گردنه تنباکویی که بخشی از آن محلی برای تجمع نخاله‌های ساختمانی شده دارید؟

انجمنی: زیباسازی جاده امام رضا(ع) یکی از پروژه‌های در حال اجرای منطقه است. از میدان آقانور تا گردنه تنباکویی که حدود 11 کیلومتر است طی سال گذشته بیش از پنج هزار کامیون نخاله از کنار خیابان جمع‌آوری شده است و در حال حاضر این مکان با کاشت درخت و گل زیباسازی شده و این منطقه را به یک فضای سبز تبدیل کرده‌ایم و در یک ماه گذشته فضای سبز و روشنایی آن آماده شده است.

همچنین طی سال گذشته آلودگی‌های زیادی به دلیل تخلیه نخاله 1200 کامیون ارتش در محدوده بزرگراه امام رضا(ع) رخ می‌داد که با پیگیری‌هایی که با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم طبق مهلت داده شده به آنها قرار شده تا از 25 اسفندماه 93 هیچ کامیونی در این مکان نخاله‌ای تخلیه نکند و به نوعی تردد روزانه 1200 کامیون در این بزرگراه از بین می‌رود.

در مورد بحث ایمنی این بزرگراه با هماهنگی‌هایی که با راهور داشتیم از میدان آقانور تا گردنه تنباکویی چهار دوربین کنترل سرعت نصب شده است. طبق آمار ارائه شده از راهور تهران بزرگ میزان تصادفات در سطح منطقه طی یک سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است خصوصا در شاهراه‌ها و خیابان‌های اصلی.

نسیم: شما در خصوص تامین خانه‌های گرم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

انجمنی: در منطقه 15 ظرفیت مناسب در این زمینه ایجاد شده و مشکلی در این خصوص نداریم به طوری که شبی 600 تا 700 نفر را در خانه‌های گرم تحت پوشش قرار می‌دهیم.

نسیم:سرانه مکان‌های فرهنگی ورزشی و فضای سبز منطقه در چه وضعیتی است؟

انجمنی: بیش از 48 زمین چمن مصنوعی در منطقه داریم و سرانه فضای سبز ما نسبت به جاهای دیگر 27 متر به ازای هر نفر است که 10 متر از سرانه فضای سبز در تهران بیشتر است و اینکه بگوییم کوچه به کوچه و محله به محله مکان فرهنگی ورزشی داشته باشیم به این شکل نیست اما می‌توانیم ادعا کنیم که نسبت به گذشته این موضوع بهبود یافته است. ما کمبود داریم و این موضوع را انکار نمی‌کنیم اما خیلی از کارها از عهده شهرداری خارج است اما آنها را انجام می‌دهد مثلا در بحث ایجاد خانه‌های گرم شهرداری تنها متولی نیست و باید ارگان‌ها و سازمان‌های دیگری از جمله بهزیستی و وزارت بهداشت هم به این موضوع ورود کنند.

نسیم: از زمانی که خیابان خاوران به خط ویژه تبدیل شد تمام روشنایی‌های آن جمع‌آوری شد و تا به الان هیچ اقدامی برای روشنایی این خیابان صورت نگرفته است آیا همچنان باید شاهد تصادف‌های مرگ بار در این خیابان به دلیل نبود روشنایی باشیم؟

انجمنی: امکان نصب چراغ در این محدوده وجود دارد البته بخشی از این پروژه مربوط به منطقه 14 است و بخشی هم مربوط به منطقه 15 است و این موضوع در برنامه کاری ما وجود دارد و باید با همکاری یکدیگر این مشکل را رفع کنیم و در ابن مورد جلسات متعددی برگزار شده است.

نسیم: بخش اعظمی از منطقه در بافت فرسوده قرار دارد تاکنون چه اقداماتی برای نوسازی این بافت انجام داده‌اید؟

انجمنی: حدود 10 درصد بافت فرسوده شهر تهران در منطقه 15 وجود دارد و محله‌های اتابک، مینابی، بخشی از هاشم‌آباد و طیب در این منطقه بخش اعظم بافت‌های فرسوده ما را تشکیل می‌دهند. اکثر محله‌های منطقه ریزدانه و ناپایدار است که این مناطق جزء بافت فرسوده ما محسوب می‌شود و به طور کلی خیلی از محله‌های ما در بافت فرسوده قرار دارد اما هنوز به آنها ورود نکردبم البته محله‌هایی چون مینابی و اتابک را ورود کردیم. در بافت فرسوده مردم باید باورشان شود که در بافت‌های فرسوده یک خانه 30 یا 40 متری در یک کوچه یک متری نمی‌تواند محل سکونت باشد و این خانه‌ها حتما باید تجمیع شود در بافت فرسوده ما کار خوبی انجام دادیم و آن این است که یک مدیریت واحد برای آن قرار دادیم در گذشته حرف‌های شهرداری و سازمان نوسازی با یکدیگر متفاوت بود در حالی که مدیریت هر دو آنها یکی بود و البته هم‌اکنون این ناهماهنگی‌ها پایان یافته است و برای سال 94 در بافت فرسوده چند کار را در دستور کار داریم یکی ساماندهی امامزاده سید ملک خاتون و دیگری امامزاده اهل بن علی؛ چند کار فرهنگی باید در این امامزاده‌ها انجام بدهیم تا به محلی برای گردشگری منطقه تبدیل شود در ایام نوروز حدود هفت هزار نفر از منطقه بازدید کردند و امسال برآورد می‌کنیم که بیش از 15 هزار نفر در منطقه حضور یابند و این امامزاده‌ها می‌توانند یکی از محل‌های اسکان ما در ایام نوروز و مواقع دیگر باشند.

گفتگو از حامد فراهانی

ارسال نظر: