عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات بنیادی است

کدخبر: 978494

وحید شقاقی افزود: بدون فرهنگ‌سازی و ایجاد اغناء در بین مردم و مسئولان امکان پیش برد سیاست‌ها و عملیاتی کردن آنها و اتخاذ اصلاحات ساختاری در تحقق اقتصاد مقاومتی میسر نمی‌شود

به گزارش «نسیم»، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی گفت: رسانه‌های جمعی نقش مهمی در کنترل تهدیدات بر روی اقتصاد ملی دارند و باید جو اقتصاد مقاومتی را میان مردم رواج دهد

وحید شقاقی، مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش رسانه‌های جمعی در فرهنگ‌سازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: یکی از نهادها یا مولفه‌هایی که می‌تواند در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نقش حائز اهمیتی داشته باشد، رسانه‌های جمعی است.

وی افزود: درواقع تبیین ضرورت این سیاست‌ها در بین آحاد مردم و مسئولان برعهده رسانه‌های جمعی است.

*تحقق اقتصاد مقاومتی با فرهنگ‌سازی و ایجاد اغناء مردم/تنظیم پیوست فرهنگی و آموزشی برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

شقاقی با بیان اینکه اگر رسانه‌ها عملکرد خوبی در این حوزه نداشته باشند، برداشت مردم، مسئولان و حتی روابط آنها سلیقه ای می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعا بدون فرهنگ‌سازی و ایجاد اغناء در بین مردم و مسئولان امکان پیش برد سیاست‌ها و عملیاتی کردن آنها و اتخاذ اصلاحات ساختاری در تحقق اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای عملیاتی شدن این مهم باید پیوست فرهنگی و آموزشی تنظیم شود و رسانه‌های جمعی نقش خود را در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی بین آحاد مردم و مسئولان به درستی اجرا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی، مخاطب‌سازی و اجماع‌سازی رسانه‌ای را در خنثی‌سازی مخاطرات و کنترل تهدیدات اقتصاد ملی موثر دانست و تصریح کرد: رسانه‌های جمعی باید وضعیت پیش رو در اقتصاد ایران و همچنین مخاطراتی که اقتصاد ایران را آسیب پذیر نموده و آن را تهدید می‌کند مورد بررسی و کنترل قرار دهند.

وی افزود: باید این موضوع به صورت مشخص برای همگان تبیین شود تا مردم و مسئولان با نگرش درست نسبت به وضعیت پیش رو و مخاطرات درونی و بین المللی سبک زندگی و سیاست‌گذاری خود را تطبیق دهند و در جهت همسان‌سازی شرایط گام بردارند.

شقاقی ادامه داد: دست اندرکاران رسانه ای باید بدانند که فرهنگ سازی در این زمینه برعهده رسانه‌های جمعی است و آنها نقش مهم و حائز اهمیتی در کنترل تهدیدات بر روی اقتصاد ملی دارند و باید با فضاسازی مناسب در جامعه، اقتصاد مقاومتی را میان مردم رواج داده و نهادینه کنند.

*نیاز به عزم و اتحاد ملی برای مقابله با تهدیدات درونی و بیرونی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در پاسخ به این پرسش که کاربست معنویت، سرمایه مذهبی و سرمایه اجتماعی در پیاده سازی و تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ اظهار کرد: بدون عزم و اجماع ملی و بدون سرمایه اجتماعی اصلاحات ساختاری و مقابله با تهدیدات درونی و بیرونی، مقدور نیست.

وی افزود: از این منظر تقویت سرمایه اجتماعی برای پیشبرد اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نقش حیاتی دارد.

شقاقی ادامه داد: اجرای صحیح برنامه‌هایی درباره کاربست معنویت، اجماع سازی سرمایه‌های معنوی و سرمایه‌های اجتماعی الزامی است تا به اهداف پیش بینی شده در زمینه پیشبرد اقتصادی برسیم و بحران اقتصادی را از ایران دور کنیم.

*سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات بنیادی است

وی به نقش مردم با پیشینه قوی معنویت و اتحاد ملی که بارها در صحنه های گوناگون آن را نمایش داده اند اشاره کرد و گفت: اگر مردم درست هدایت و راهنمایی شوند بهترین‌ها را خلق می‌کنند و به نحوی شایسته از نظام و رهبری پشتیبانی می‌کنند.

مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش مدیریت جهادی در پیاده سازی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: مدیریت جهادی نقش کلیدی در رسیدن به اقتصاد مقاومتی دارد. سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات بنیادی است و حتی در برخی موارد نیازمند جراحی‌های بزرگ بر پیکره و کالبد اقتصاد است که با درک شرایط، عزمی جزم لازم دارد.

شقاقی به رویکرد جهادگونه اقتصادی نسبت به این سیاست ها که باید پیاده شود اشاره و بر انجام اصلاحات بنیادین و اساسی برای پیشبرد اهداف متعالی تأکید کرد.

*امکان اصلاحات با فرهنگ حاکم وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در ادامه به ترویج فرهنگ بسیجی به کارآفرینی و تولید ثروت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: با فرهنگ فعلی و حاکم بر فضای اقتصادی ایران امکان اصلاحات بنیادی در الگوی مصرف مردم و امکان رواج آیین صحیح مصرف درست وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: امکان انجام این کار با تقویت روحیه فرهنگ بسیجی مردم در بخش کارآفرینی و خلق ثروت و از طرف دیگر ارتقای بهره‌وری و ورود به عرصه‌های مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و رهایی از وابستگی به منابع نفت خام و گاز ، بدون تغییر در الگوی مصرف از مصرف گرایی به فرهنگ بسیجی مقدور نیست.

شقاقی تاکید داشت: شرایط فعلی ما در ایران به مراتب سخت‌تر و مشقت‌بار تر از شرایط مردم و اقتصاد در دوران جنگ تحمیلی نیست؛ در آن دوران شرایط وخیم‌تری داشتیم اما با گسترش فرهنگ بسیجی در میان مردم بر بحران های آن روزها غالب و پیروز شدیم.

وی گفت: اکنون هم که اقتصاد ایران توسط کانال های غربی و اروپایی به واسطه استعمارگران جهانی در فشار است لازمه گذر از این موقعیت و جدایی از این شرایط تنها بازگشت و تمسک به فرهنگ بسیجی در جامعه است.

وی با اشاره به اهمیت ترویج هم‌دلی و یک رنگی در میان آحاد جامعه، عنوان کرد: اگر اراده و عزم ملی و مقاومتی در میان مردم و مسئولان فراگیر شود دیگر هیچ یک از عوامل بیرونی و درونی نمی‌توانند تاثیر بسزایی در شرایط اقتصاد ایران بگذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی افزود: مردم ما بارها اثبات کرده‌اند که با مقاومت در هر زمینه‌ای می‌توانند بر مشکلات پیروز شوند.

ارسال نظر: