هاشمیان اصل: اقتصاد مقاومتی توجه بر درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد است

کدخبر: 978517

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی افزود: الگوهای توسعه‌ای محصول تفکر غرب، در کشور ما در حال تدریس است/ اقتصاد مقاومتی برای درونی‌سازی اقتصاد تعریف شده است

به گزارش «نسیم»، عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونی سازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونی سازی نه به معنای اینکه ما خود تولید کننده و مصرف کننده محصولات داخلی باشیم، بلکه توجه به واژه برون گرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارت دیگر بحث برون گرایی( صادرات) نیز باید مد نظر قرار گیرد.

سید مسعود هاشمیان اصل، عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آموزه‌های رایج علم اقتصاد در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اقتصاد مبتنی بر الگوهای اقتصاد غربی است.

وی افزود: تئوری‌های حوزه های خرد و کلان، رشد، مصرف، تولید و توسعه برگرفته از مدل‌های غربی است.

هاشمیان اصل با بیان اینکه الگوهای توسعه‌ای محصول تفکر غرب، در کشور ما در حال تدریس است، خاطرنشان کرد: کشور مان در علوم مختلف به ویژه در حوزه علوم انسانی دارای تولیدات ارزشمند بر پایه منابع اسلامی است که در دیگر کشورهای در حال توسعه کمتر وجود دارد.

وی با اشاره با تاکید بر تبیین و تعریف الگوهای بومی در همه حوزه ها به ویژه حوزه اقتصاد، تصریح کرد: بهره مندی از الگوهای بومی در حوزه اقتصاد یکی از وظایف دانشگاه‌ها است؛ اینکه چگونه تئوری سازی کنیم تا منابع باالقوه به منابع باالفعل تبدیل شود و بتوانیم از آن برای رشد و توسعه بهره ببریم.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با طرح این سئوال که چگونه الگوی رشد و توسعه کشوری که دارای منابع بسیار عظیم نفت و انرژی است، کشوری که بیش از سهم جمعیتی خود منابع زیر زمینی غنی دارد، همچنین سهم زیادی از ذخایر و تولید جهانی را به خود اختصاص داده است، می‌تواند با الگوی توسعه کشورهایی مانند هند، بنگلادش، کشورهای آفریقایی یکسان باشد، اظهار کرد: در این باره باید از خود بپرسیم ما چه میزان برنامه ریزی کرده‌ایم تا در این زمینه مدل‌های مورد نظر خود که مبتنی بر الگوهای ویژه با اتکا به منابعی که در اختیار داریم، باشد.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که در حوزه مصرف آیا سبد مصرف فردی ایرانی با سبد مصرفی انسان غربی یکسان است، آیا ما همان الگو و ترجیحات مصرفی را داریم که در اقتصاد خرد چنین کشورهایی مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه ویژگی‌هایی که سبد مصرفی ما دارد مبنتی بر علائق، سلایق، فرهنگ و تاریخمان است، گفت: باید بر اساس این تئوری‌ها پایه اقتصاد خرد خود را بنا کنیم؛ اینها مواردی است که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در حوزه اقتصاد کشور به آن توجه ویژه داشته باشند.

هاشمیان اصل با تأکید بر نقش مهم رسانه‌های جمعی در فرهنگ‌سازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در جامعه یکی از وظایفی است که رسانه‌ها بر عهده دارند و باید در این حوزه به بهترین نحو آن را به کار گیرند.

وی اضافه کرد: رسانه‌های جمعی در فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی، تبلیغات، رایزنی با خریداران، نشان دادن راهکارهای صحیح مصرف، تبدیل پتانسیل‌های باالقوه به ظرفیت‌های باالفعل نقش آفرین خواهند بود، علاوه براین می‌توانند در مردم ایجاد انگیزه، گرایش به سمت فعالیت‌های بهینه چه در جهت مصرف و چه در تولید داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی برای درونی سازی اقتصاد تعریف شده است

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونی سازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونی سازی نه به معنای اینکه ما خود تولید کننده و مصرف کننده محصولاتی باشیم که تولید کرده‌ایم، بلکه توجه به واژه برون گرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارتی باید بحث صادرات نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب که نگاه اقتصاد درون زا متکی بر عوامل تولیدی خود برای رسیدن به اشتغال کامل با نگاه به بازارهای منطقه و جهان مد نظر بوده و این موضوع یکی از ویژگی‌های ساختاری اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: حال اینکه چگونه باید این مقاوم سازی ایجاد و فرهنگ آن نیز در جامعه نهادینه شود پرسشی است که برای پاسخ به آن باید گفت در حوزه انرژی یکی از اقدامات موثر در این بخش مدیریت مصرف است.

وی افزود: به جای استفاده بی رویه و غیر منطبق با استانداردهای جهانی از منابعی که در اختیار داریم، بیاموزیم که درست مصرف کنیم؛ البته نه به معنای صرفه جویی و کم مصرف کردن، بلکه مصرف کردن به معنای اینکه از منابعی که در دست داریم به نحو مطلوب و موثر بهره بگیریم.

استفاده مطلوب از منابع پتانسیلی برای درآمد زایی در کشور

هاشمیان اصل خاطرنشان کرد: این اقدام، که پتانسیلی برای درآمد زایی در کشور به شمار می‌رود؛ نتیجه بهره‌مندی مردم از درآمدهای حاصل در این زمینه است. حتی اگر ما رقمی به میزان تولید انرژی‌های کنونی کشور اضافه نکنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی این توانایی را داریم که به شیوه‌های مختلف ظرفیت تولید را افزایش دهیم، ادامه داد: به این ترتیب با متنوع سازی بازارهای فروش قادر خواهیم بود از فضای به دست آمده با رویکرد ایجاد درآمدهای بیشتر برای اقتصاد کشور بهره ببریم.

الزامات و ساختارها مطلوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه باید تمام پایه‌های تولید برمبنای اصول و قواعد اقتصادی همان جامعه باشد، تصریح کرد: ممکن است پایه‌های تولید یکی بوده، اما الگوها به طورقطع متفاوت باشد.

وی افزود: توجه داشته باشید که اقتصاد دانانی که این تئوری‌ها را بنا نهاده‌اند آن را بر اساس قابلیت‌های کشور خود تعریف و تدوین کرده و به نقد گذاشته‌اند؛ موضوعی که جای آن در دانشگاه‌های کشور خالی است.

وی ادامه داد: وقتی این اتقاق رخ نمی‌دهد، عینا، همان الگوها و تئوری‌های اقتصاد غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در جامعه ما چندان کاربرد ندارد و یا نقش موثری پیدا نخواهد کرد.

تبدیل منابع از حالت بالقوه به بالفعل

هاشمیان اصل، با اشاره به الزامات راهبردی نهادی، زیرساختی در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: این موارد در سخنان مقام معظم رهبری به روشنی آمده و ما باید در چهارچوب این راهبردها و الزاماتی که ایشان فرموده‌اند شرایط اجرا را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از این شرایط این است که چگونه منابعی را که در اختیار داریم از حالت باالقوه به باالفعل تبدیل کنیم. این امر در حوزه‌های مختلف متفاوت است به عبارتی در این زمینه باید به چهارچوب‌های نظری توجه داشت.

نقش مهم مجریان را نباید نادیده گرفت

وی به نقش مهم مجریان در عملیاتی شدن چنین ایده‌هایی اشاره کرد و گفت: نقش این اشخاص را نباید نادیده گرفت، افرادی که مسئولیت اجرای روش‌ها و سیاست‌ها را بر عهده دارند باید اعتقاد راسخ به این نکات داشته باشند.

وی با بیان اینکه چنین افرادی باید معتقد باشند که ما قادر هستیم اقتصاد مقاومتی را در رابطه با آسیب‌ها و شرایط محیط بیرونی داشته و آنها را اجرایی کنیم، تصریح کرد: البته بدون اینکه از ارتباط با جهان بیرونی خود را مجزا کنیم باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بر این اساس پیاده‌سازی چنین شیوه‌هایی به افرادی نیاز دارد که به تفکر اقتصاد مقاومتی مجهز بوده و قصد جهاد جدید در حوزه اقتصادی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران جهادی باید اعتقاد به چهارچوب‌های جدید و شکستن فضاها داشته باشند، گفت: البته برای اجرایی شدن چنین اقداماتی زیرساخت‌های قانونی نیز باید فراهم باشد به طور نمونه نمی‌شود که ما وارد جنگ اقتصادی شویم ولی با مقررات زمان صلح عمل کنیم.

بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز

هاشمیان اصل در پاسخ به این پرسش که بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های صنعت نفت، گاز و انرژی کشور در مواجه با تکانه‌های جهانی چگونه باید باشد؟، خاطرنشان کرد: در این حوزه روش‌های مختلفی برای تعامل با دنیا داریم.

وی افزود: این امر نیاز دارد تا حدودی نگاهمان را از تمرکز و توجه فقط به توسعه میادین خود جدا کرده و به عوامل دیگری که می‌تواند در حوزه انرژی به ما کمک کند نیز توجه داشته باشیم.

وی بیان داشت: به طور نمونه هر سرزمینی پتانسیل جغرافیایی خاص خود را دارد که نشأت گرفته از شرایط و همسایگان خود است. همسایگانی که تعداد زیادی از آنها نفت و گاز دارند، بنابراین باید به این نکته فکر کرد که اگر ما بتوانیم به کانون مبادلات این کشورها تبدیل شویم آیا به اندازه استفاده از منابع داخلی خود می‌توانیم در زمینه نفت و گاز درآمد زایی برای کشور ایجاد کنیم.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: چنین اقدامی وظیفه ملی است و باید همه افراد در جامعه دست به دست هم بدهند و از ظرفیت های موجود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه توانایی تولید سرزمین ما آنچه امروزه شاهد آن هستیم نیست، تصریح کرد: زمانی که ما در تعامل با همسایگان و از طریق آنها با دنیا در ارتباط باشیم، هر شوکی که قرار باشد ما را تکان دهد ابتدا دیگران را تکان خواهد داد به این ترتیب چنین شیوه‌ای می‌تواند نوعی ایمن سازی در برابر تکانه‌های اقتصادی ایجاد کند.

هاشمیان اصل با تأکید بر اینکه به هر حال شوک‌ها و تکانه‌ها در اثر تغییر و تحول اقتصاد جهان و تعاملات بین المللی به طور قطع به وجود می‌آید، گفت: شوک ناشی از سوء استفاده از بازارهای سرمایه در امریکا حتی کشورهای اروپایی را دچار تزلزل می‌کند.

وی با بیان اینکه چگونگی تعاملات در حوزه های مختلف با دیگر کشورها و نیز انتخاب محور مبادلات دارای اهمیت زیادی است؛ خاطر نشان ساخت: در این زمینه ما باید مدیران و مجریانی داشته باشیم که به طور کامل بر شیوه‌های تعامل با سایر کشورها تسلط داشته و مدیریت منابع را بدون کمترین زیان، شناخته و همچنین فعالیت‌های خود را بر آن متمرکز کنند.

ارسال نظر: