شاهسواری: اساس تصمیم برای تولید "مزارشریف"، پاسداری ازعزت و منافع ملی بود

کدخبر: 979441

تهیه‌کننده فیلم "مزار شریف" در نشست نقد فیلمش گفت: احساس کردیم اگر سال ۹۳ قرار است فیلمی بسازیم، می بایست نیرویی را در تماشاگر ایجاد کنیم که احساس غرور و امید ملی کند

به گزارس «نسیم»، نشست محفل سینما انقلاب به بهانه اکران فیلم سینمایی"مزار شریف" ساخته حسن برزیده با حضور شاهسواری تهیه کننده اثر، ظهره‌وند سرکنسول وقت ایران در مزار شریف، خانواده‌های شهدای این واقعه و جمعی از اندیشمندان سینمایی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجری برنامه با اشاره به اینکه سال 90 به افغانستان رفتم وقتی از مردم مزارشریف درباره موضوع شهادت افراد کنسولگری ایران پرسیدیم کسی اطلاعات و خبر زیادی نداشت، گفت: در داخل کشور نیز درباره مسئله‌ی به این مهمی کار خاصی نشده است ضمن اینکه باید از مسئولین افغانی تشکر کنیم چرا که آن‌ها برای این مناسبت در سالروز واقعه برنامه های یادبودی دارند.

نجفی کنسولگری وقت ایران در افغانستان خاطر نشان کرد: مدتی قبل از این اتفاق در مزار شریف من به کارم خاتمه داده بودم، امروز کسی با من تماس گرفت و برای حضور در این جمع دعوت شدم هر چند از موضوع فیلم بی خبر بودم اما برای ادای احرتما به خانواد های شهدا حضور پیدا کردم. من طی سال های گذشته درباره مسائل سیاسی مصاحبه های داشته ام اما درباره موضوع کنسولگری ایران در افغانستان واگویی صورت نگرفته است.

وی افزود: تعداد شهدای کنسولگری ایران در افغانستان 9 نفر بودند، من باسند اثبات می کنم این شهدا مقام متعالی تری نسبت به شهدای دیگر دارند به خاطر اینکه امنیت ملی امروز کشور مرحون خون این شهداست یعنی اگر واقعه مزار شریف اتفاق می افتاد شک ندارم که حمله به ایران صورت می گرفت.

سرکنسول وقت ایران در مزار شریف ضمن ادای احترام به شهدای کنسولگری ایران در مزارشرف عنوان کرد: چند نفر از این شهدا جزء کسانی بودند که در حمله اول طالبان هم در کنسولگری حضور داشتند ما 36 ساعت زیر گلوله بودیم حاصل آن کشته شدن 3 هزار نفر از اعضای طالبان و آزادسازی مزار شریف بود. 11 نفر کنسولگری ایران نقش زیادی در پیروزی مردم افغانستان و شکست طالبان داشتند، مردم مزارشریف یازده ماه بعد انتقام کشته شدگانشان را گرفتند که البته قرار بود سناریویی انجام شود که خون شهدای کنسولگری ایران مانع اجرای آن شد.

ظهره‌وند یادآورشد: تعدادی از شهدای کنسولگری ایران در افغانستان سابقه حضور زیادی در این کشور نداشتند اما توفقی بود که به فیض شهادت برسند. من با ملاحضات امنیت ملی خیلی سریع الحجه هستم و اعتقاد ندارم که قهرمان سازی کنیم قهرمانان ما همان 9 نفری بودند که به شهادت رسیدند چون این مسئه برای من جای سوال دارد و باید این نکات را واکاوی کنیم. من 36 ساعت قبل از این اتفاق وقتی که در حال آماده شدن برای خواب می شدم شهید فلاح به من زنگ زد و فقط به من گفتند "حاجی بگو که چی شد" من اعتقادی ندارم کسی یک تنه قصه بگوید و سند من آقای جعفریان است چون ابتدا من با حسین جعفریان صحبت کردم و به او گفتم یک نفر از شما از مزار شریف زنده برون نمی رود این گفتگو 36 ساعت قبل از ماجرا اتفاق افتاد که جعفریان سه شنبه رفت و پنج شنبه این اتفاق رخ داد. به او این جمله را گفتم و تاکید کردم اگر در بیست کیلومتری دیدید طالبان به منطقه نزدیک می شوند اسناد را سریعا از بین ببرید و لباس مبدل بپوشید و منطقه را ترک کنید. من در آن زمان مشاور آقای علیزاده معاون سیاسی منطقه بودم و این را فردا صبح به علیزاده گفتم. جعفری گفت "همین حرف ها را به فلاح هم بزن" من دوباره همین مطلب را توضیح دادم وفلاح ضمن اینکه اذعان می کرد به حرف من عمل نکرد.

فردا رفتم وزارت خارجه و گفتم می خوام برم مزار شریف چون فردا با آخرین پرواز آقای جعفریان منطقه را ترک کرد بی بی سی هم با همین استناد عنوان کرد که در کنسولگری ایران دیپلماتی نبوده که این بر حسب خبری بود که دو روز قبل خبرنگار جایگزین صارمی که آن زمان در مشهد بود خبری را اعلام که در پی وخامت اوضاع سفیر دیپلماتیک ایران منطقه را ترک کردند، با اسنتاد به این خبر اعلام شد که کسانی که در کنسولگری ایران بوده اند دیپلمات نبودند چیزی که بهانه را داد تا طالبان بچه های ما را به شهادت برساند.

صبح فردا من رفتم پیش علیزاده و گفتم من می توانم به مزار شریف بروم و بچه ها را بیاورم یا جبهه را بر می گردانیم و یا اینکه با بچه ها سریعا خارج می شویم رفتند پیش آقای خرازی و موضوع را مطرح کردند که آقای خرازی با موضوع موافقت نکردند و گفتند ظهره‌وند حرکتی نکند. بعد از آن اتفاقاتی که نباید می شد، شد. رفتیم مشهد جنازه ها را آوریم.

سرکنسول وقت ایران در مزار شریف گفت: معتقدام مسئله مهم تر از قهرمان سازی باید صورت می گرفت و باید در این مسئله روی اصل موضوع مستقر می شدم که افغانستان چیست، چرا این اتفاق در مزار شریف افتاد، چطور می شد جلوی آن را گرفت و آیا ممکن است تکرار شود و نقش 9 نفر از اعضای کنسولگری ایران بررسی می شد چون اگر این تعداد شهید نمی شدند ما وضعیتی که امروز عراق با آن مواجهه است شاید برای ما امروز اتفاق می افتاد.

وی تاکید کرد: شهدای ما در افغانستان خون خودشان را دادند تا صدها هزار نفر در درگیری با امریکا خونشان ریخته نشود. پروژه طالبان که داعش امروز نتیجه آن است و طالبانی که خبیث تر از داعش بودند همین کارهای امروز عراق و سوریه را می کردند جالب بود که سیستم های اطلاعاتی انگلیس و پاکستان با ریش مبدل در عملیات ها شرکت می کردند. با پیروزی مزار شریف اولین نفری بودم که برای مذاکره با عبدالمالک رفتم. سیستم های اطلاعاتی امریکایی و پاکستانی با ریش مبدل در خیلی از عملیات ها شرکت می کردند در جریان پیروزی مزار شریف جنازه های افتاده بودند که ریش مصنوعی داشتند و ریش‌هایشان افتاده بود در این جا ما فیلم های را تهیه کردیم کلید این سناریو در افغانستان زده شد و تست شد. متاسفانه به دلیل بعضی غفلت ها صورت گرفته طالبان رشد کرد و داعش حاصل شد.

واقعیت های تاریخی شاید صرفا روایت ها نباشد زوایای بسیار مهمی دارد که طرح آنها امنیت ملی را تقویت می کند به عنوان برخی از کسانی دوست ندارد این مسئله واکاوی شود چون منافعشان را به خطر می اندازد.

شاهسوند تهیه کننده فیلم مزار شریف گفت: اگر ساخت این فیلم منجر شود به پاسخ سوالاتی که آقای ظهروند مطرح کردند و جامعه احساس مسئولیت کند در پی گیری این سوالات و باور کنیم باید پاسخ های روشنی داده شود سازندگان فیلم اجرشان را گرفته اند .

تهیه کننده فیلم مزار شریف خاطر نشان کرد: موارد پیچیده ای در این پرونده وجود دارد و داستانی پر تب و تابی است که امیدواریم روزی کسی همت کند این را را ادامه دهد.

وی افزود: نمی خواهم وارد مباحث سیاسی این موضوع شوم پیچیدگی ها و تفاوت نظرهای داخلی را می دانستیم یک تصمیم استراتژیک گرفتیم و ما مبتنی بر عزت ملی و منافع ملی اساس علاقمند نبودیم با همه اطلاعات موجود و ریزه های که از ماجرا مکشوف شده بود وارد شودیم احساس کردیم اگر سال 93 قرار است فیلمی بسازیم می بایستی نیروی را در تماشاگر ایجاد کند که احساس غرور و امید ملی کند.

ارسال نظر: