رئیس محیط زیست دزفول: میزان دقیق خسارت ناشی از ریزگردها برآورد نشده است

کدخبر: 979555

قلی‌نژاد در گفتگو با «نسیم» گفت: ریزگردها، علاوه بر مضراتی که برای انسان دارند، به واسطه مسدود کردن روزنه‌ها، برای گیاهان و جنگل‌ها هم خسارت بار بوده و حیات وحش و آبزیان را نیز تهدید می‌کند

فرهاد قلی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در دزفول میزان آلودگی هوا به 60 برابر حد استاندارد زیست‌محیطی هم رسید، افزود: قرار بود، بهداشت آمار بیماران تنفسی را اعلام کند. همان‌طور که کارشناسان نیز گفته‌اند، بخشی از ریزگردها منشاء داخلی داشته و از بیایان‌های داخل ایران رخ می‌دهد، که از علل داخلی می‌توان به مواردی چون خشک‌شدن تالاب‌ها و عدم تامین حق‌آبه آنها و کاهش بارندگی و خشکسالی و از بین رفتن رطوبت خاک اشاره کرد.

وی ادامه داد: چند سال پیش آیین‌نامه مقابله با پدیده ریزگردها توسط هیأت وزیران تدوین شده، که وظایف دستگاه‌های مختلف را در این راستا مشخص کرده است و بدین‌وسیله مقرر شده تا اقداماتی از جمله مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی صورت گیرد، که در این زمینه سازمان جنگل‌ها و مراتع موظف شده تا سالانه 600 کیلومتر مربع در بیابان‌های ایران درختکاری نماید . راهکارهای کوتاه مدتی هم در این آیین‌نامه برای وزارت بهداشت تعیین شده، که از جمله آنان می‌توان به آماده‌باش اورژانس‌ها و توزیع ماسک در بین مردم اشاره کرد .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست هم به عنوان دستگاه اصلی پیگیری کننده این موضوع، مکلف شده تا ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را در مناطق درگیر نصب، و با ارائه گزارش به سازمان هواشناسی، به پیش‌بینی آنان، کمک کند. هم اکنون نیز در تعدادی از شهرهای استان خوزستان این ایستگاه‌ها فعال شده، که در تامین برخی دستگاه‌های این ایستگاه‌های سنجش آلودگی، وزارت نفت نیز کمک و همکاری‌هایی را داشته است.

ارسال نظر: