رئیس هواشناسی دزفول: توانایی مقابله با شن‌باد و ریزگردها در کوتاه‌مدت وجود ندارد

کدخبر: 979768

کرمی در گفتگو با «نسیم» گفت: برای تثبیت ماسه‌های روان تلاش چشمگیری نشده است/ یک سیستم ضعیف بارشی برای یکشنبه و دوشنبه در شهرهای شمالی همچون دزفول، اندیمشک و شوش پیش‌‌بینی می‌شود

علی کرمی در ادامه اظهار داشت: بر اثر خشکسالی سال جاری، خاک منطقه مستعد ایجاد پدیده گرد و غبار شده و با وزش باد متوسط هم، گرد و غبار ایجاد خواهد شد و این شن بادها، مانع از بارش باران می‌شوند. این گرد و خاک‌ها دو نوع هستند؛ یکی ریزگردهایی هستند که از سمت عراق وارد کشور می‌شوند، و دیگری شن بادهایی هستند که از 40 کیلومتری اهواز نشات گرفته، مانع بارش باران شده و طی روزهای اخیر هم باعث تعطیلی مدارس و ادارات شده‌اند .

وی ادامه داد: برای مثال در دزفول، از ابتدای مهرماه تاکنون، تنها دو بارندگی بیش از پنج میلی‌متر داشته‌ایم که سال گذشته در همین شرایط بیش از 14 باران قابل ملاحظه (بیش از 5 میلی‌متر) را داشته‌ایم؛ از ابتدای مهر تاکنون 91 میلی‌متر باران در دزفول باریده، در صورتی که این عدد در همین بازه زمانی و در سال گذشته، 191 میلی‌متر بوده است؛ آخرین باران قابل ملاحظه در دزفول مربوط به چهارم آذرماه بوده، که بدین‌وسیله 50 درصد کاهش بارندگی در شهرستان دزفول را شاهد بوده، که سایر نقاط استان خوزستان هم شرایطی مشابه را دارند .

کرمی گفت: قریب به 40 سال پیش، پروژه‌هایی در اطراف اهواز جهت تثبیت ماسه‌های روان به وسیله مالچ‌پاشی و درختکاری انجام می‌شد، که در ادامه این سال‌ها، به علت عدم تلاش برای نگهداری، مراقبت و حفظ پوشش گیاهی آن منطقه و با توجه به خشکسالی اخیر، با هر وزش بادی شاهد رخ دادن پدیده گرد و غبار هستیم.

این کارشناس مسائل آب و هوایی همچنین با اشاره به اینکه حد سلامت عدد 150 است، تصریح کرد: میزان آلودگی برای مثال در دزفول، به بیش از 10 هزار میکروگرم در متر مکعب طی روزهای اخیر رسید، که با آماری مشابه در سایر نقاط منطقه، میزان آلودگی تا نزدیک به 70 برابر حد مجاز هم رسید. میزان ذرات معلق در هوا در روزهای اخیر به قدری بود که ادوات پیشرفته سنجش ریزگرد، به حد نهایی رسیده بودند و اهواز هم نزدیک‌ترین نقطه به چشمه گرد و خاک بوده است .

علی کرمی اظهار داشت: توانایی مقابله با شن باد و ریزگردهایی که به ترتیب از اهواز و عراق نشات می‌گیرند، در کوتاه مدت وجود ندارد، چون باید مالچ‌پاشی صورت گیرد که خود عملیاتی پنج ساله است و در طی این مدت هم درختکاری صورت گیرد و از درخت‌ها مراقبت شود؛ اما در کوتاه مدت باید انرژی و پول صرف کنترل خسارت ریزگردها شود و اطلاع‌رسانی صورت پذیرد و سوبسیدی هم برای ارائه ماسک‌های مخصوص همچون ماسک N95 (نه ماسک‌های معمولی دندانپزشکی) تعیین شود. ما باید همانند ژاپن عمل کنیم که به علت زلزله‌خیز بودن این کشور، انرژی و سرمایه خود را صرف جلوگیری از ضرر کرده و می‌بینیم مثلا در زلزله‌ای هفت ریشتری در ژاپن، تنها چهار یا پنج نفر زخمی می‌شوند .

ارسال نظر: