رحمانی فضلی: شهرداری‌ها نباید به جبهه‌بندی‌ های سیاسی وارد شوند

کدخبر: 981116

وزیر کشور در نشست شهرداران کشور گفت: با جدیت بر فعالیت شهرداری‌ها نظارت می‌شود/حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن قطعا در معادلات بین‌المللی اثر گذار خواهد بود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست مشترک شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان کشور، با بیان اینکه انتخابات مساله مهمی است که همه باید در هرچه پرشکوه‌تر برگزار شدن آن وارد شوند، افزود: با این حال من به عنوان وزیر کشور و یا شخص فرماندار حق نداریم از موضع وزارت کشور جهت بهره‌گیری از مواضع سیاسی سوء استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ورود به موارد سیاسی (در انتخابات) از وظایف مسئولان وزارت کشور نیست افزود: بنده به عنوان شخص مطلعی که دخالت های سیاسی را دیده ام خواهش می کنم که به هیچ وجه شهرداری‌ها در انتخابات نباید جانبدارانه و مدافعانه وارد شوند.

وزیر کشور پرهیز از ورود جانبدارانه و مدافعانه را جزئی از اصول اعلامی انتخاباتی در سیاست های شهرداری ها عنوان کرد و گفت: با تکیه بر همین سیاست های اعلامی انتخاباتی نظارت جدی صورت واهد گرفت پس اگر لازم باشد پای بازرسی کل کشور و قوه قضائیه را هم برای رعایت این امر به وسط می آوردم تا دخالت های شهرداری ها را در انتخابات کاملا صفر شود.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش اداره امور کلان‌شهرها را مناسب ارزیابی نکرد و گفت: شهرهای کلان ما در حال حاضر خوب اداره نمی شوند پس اگر چنین است باید در رفتار خود بازنگری کنیم.

وی همچنین با بیان این مطلب که جایگاه شورا و شهرداری ها جایگاه بالایی است متذکر شد: بر همین مبنا لازم است تا حرمت این جایگاه در عمل و اجرا حفظ شود.

وی در ادامه گفت: بعضا شاهد عزل و نصب ها، به کارگیری نیروها و نیز بحث هایی از قبیل نامطلوب بودن قیمت تمام شده و کیفیت پروژه ها از نظر کارشناسی مطرح است.

وزیر کشور همچنین افزود: شهرداری‌ها نباید به جبهه بندی سیاسی وارد شوند.

رحمانی فضلی همچنین ضمن تقدیر از حضور پرشکوه ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال یادآور شد: ملت ایران با حضور یکبار دیگر وظیفه انقلابی خود را در تداوم راه شهدا و پیمان با رهبری انقلاب به ظهور رساندند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: در واقع این حضور پرشور قطعا در معادلات بین المللی اثر گذار خواهد بود و از سوی دیگر دِین زیادی برای مسئولان کشور ایجاد می کند که امیدواریم خداوند توفق خدمت صادقانه به این مردم را به ما عطا کند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید نظارت های بیرونی را در شوراها تعبیه کنیم خاطر نشان کرد: این امر به هیچ وجه باعث کسر شأن شوراها نمی‌شود.

وی همچنین با بیان این مطلب که در خصوص عزل و نصب ها نیز باید تعریف مشخصی صورت گیرد یادآور شد: قانون می گوید حکم شهردار بالای 200 هزار نفر جمعیت را باید وزیر کشور امضا کند. حال چرا باید چنین باشد. وزیر کشور در همین زمینه افزود: اگر قانون گذار این امر را نیاز دانسته باید گفت که رابطه وزیر کشور با این شهردار چیست و چگونه تعریف می شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه وقتی من به عنوان وزیر کشور حکمی را امضا می کنم مسئولیت قبول کرده ام اظهار کرد: امضای من در مورد این شهردار در حلی است که هیچ رابطه ای با آن ندارم و فردا شورای شهر تصمیم بر عزل شهردار مذکور می گیرد در حالی که وزیر کشوری که حکم وی را امضا کرده از عزل و نصبش خبری ندارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید توضیح داده شود که چرا چنین عزلی صورت گرفته چرا که امضای من وزیر کشور پای حکم فرد مذکور آمده است.

وی با تاکید بر لزوم تغییر قواعد در روند عزل و نصب های موجود گفت: اگر قبول داریم که شوراها باید فردی را تعیین کنند و وزیر حکمش را امضا کند عکس این امر نیز صادق است یعنی وقتی شورا استیضاح می کند وزیر باید در این زمینه قانع شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه این هفته در کمیسیون کلان شهر ها که برای اولین بار در دولت تشکیل شده کارهای خوبی در زمینه آسیب شناسی و بررسی لوایح انجام شد افزود: در خصوص بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزده حداقل یک سال زمان نیاز داریم تا این را در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و نهایی کنیم و برای نهایی شدن آن نباید عجله کرد.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم همگرایی عملیاتی گفت: باید باور داشته باشیم که شورا شهرداری‌ها و وزارت کشور مجموعه نظام‌مندی هستند که تقسیم کار مجازی بنا بر حاکمیت کار مجموعه‌ها در دل آنها نهادینه شده است.

ارسال نظر: