رئیس مرکز هنرهای تجسمی: بودجه فعالیت‌های فرهنگی جزو اولویت‌های آخر نباشد

کدخبر: 981786

گودرزی گفت: کسی که می‌خواهد در خدمت هنر‌ِ انقلاب فعالیت کند باید متوجه باشد که هنرِ انقلاب، آبرو و عزت جمهوری اسلامی است/ هنر برای همه موضوعات از جمله انقلاب زبانی ماندگار است

به گزارش «نسیم»، مرتضی گودرزی شب گذشته در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی "رویش فرهنگ"، که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: متاسفانه سخنان مقام معظم رهبری درباره هنر و هنرمند غریب مانده‌‌اند؛ در حالی که نظریات و مواضع ایشان درباره هنر زیبا و ارزشمند هستند. سخنان کوتاه و مفید مقام معظم رهبری، نشانه‌ها و راه‌کارهایی به شمار می‌آید که باید مورد توجه فعالان فرهنگی و هنری قرار بگیرد. از نظر مقام معظم رهبری، همه بسترهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیوند مستقیم با فرهنگ دارند، و فرهنگ است که زمینه رشد و پیشرفت‌ هر یک را ایجاد می‌کند.

به گفته گودرزی دیباج، فرهنگ بر چهار محور اصلی استوار است که شامل باورها، ارزش‌ها، نمادها و رفتارها می‌شود. تهاجم فرهنگی دشمن، حول این چهار محور شکل می گیرد و اگر دشمن بتواند با تهاجم فرهنگی، فرهنگ یک کشور را از بین ببرد، دیگر برای غصب و احاطه بر آن ملت، به مبارزه احتیاجی ندارد زیرا با رفتن فرهنگ، قدرت و اقتدار ملت نیز از بین خواهد رفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون و بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، دشمن به جنگ نرم رو آورد و رسانه‌های غربی در قالب 140 شبکه ماهواره‌ای، جنگ فرهنگی را علیه ایران شروع‌ کرده‌اند. بودجه فعالیت‌های فرهنگی نباید از اولویت‌های آخر باشد، از آنجایی که فرهنگ در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دخیل است باید از اولویت‌های مهم برنامه بودجه قرار بگیرد.

گودرزی دیباج اضافه کرد: انقلاب به هنر احتیاج دارد و هنر انقلاب باید فاخر، ممتاز و پیشرو باشد. هنر بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم و مسائل است، اگر انقلاب و جامعه اسلامی از هنر فاخر و برجسته برخوردار نباشد، نخواهد توانست مکنونات قلبی خود را به مخاطبان خودش برساند و با آنها ارتباط بر قرار کند. کسی که می‌خواهد در خدمت هنر‌ِ انقلاب، فعالیت کند باید متوجه این امر باشد که هنرِانقلاب، همان آبرو و عزت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. هنر، برای همه موضوعات و بخصوص موضوع انقلاب، زبانی رسا و ماندگار دارد و هیچ زبانی به رسایی زبان هنر نیست.

وی افزود: موسیقی، فیلم، تئاتر، نقاشی و دیگر رشته‌ها، باید هنر انقلابی داشته باشد و این توقع انقلاب از هنر و هنرمند یک توقع زور‌گویانه و زیاده‌خواهانه نیست بلکه مبتنی بر مبنای زیبا شناختی هنر است.

ارسال نظر: