رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بررسی کرد: شش دلیل گرانی گوشت گوسفندی در روزهای اخیر

کدخبر: 983669

ملکی در گفتگو با «نسیم» افزود: اگر وزارت جهاد نهاده با قیمت مناسب‌تری در اختیار دامدار قرار دهد گوشتی بیشتر و با قیمتی مناسب‌تر در بازار عرضه می‌‍شود

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد «نسیم» در رابطه با افزایش قیمت گوشت گوسفندی و دلایل آن اظهار داشت: قیمت گوشت گوسفندی افزایش یافته است و دلیل این افزایش نیز به عوامل مختلفی مربوط می‌شود، نزدیک شدن به پایان سال و تمام شدن دامی که برای سال 93 پیش بینی شده بود از جمله این دلایل است. از طرفی به خاطر گران بودن علوفه نیز کمتر پرواربندی صورت گرفته است. بنابراین تمامی این موارد باعث شده است تا قیمت‌ها در این سه هفته اخیر حدود 3 هزار تومانی افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: البته خروج دام به صورت غیرمجاز از کشور و همچنین بارندگی‌هایی که در غرب کشور صورت گرفته و باعث شده تا حمل و نقل دام به کندی صورت بگیرد از دیگر عوامل افزایش قیمت گوشت گوسفندی است. البته این افزایش قیمت خیلی غیرطبیعی نیست چون مسلما در پایان سال نیز تقاضا بیشتر می‌شود.

وی بیان داشت: پوست گوسفند درست نسبت به سال گذشته دقیقا نصف شده است یعنی قیمت آن به 50 درصد کاهش یافته است، این کاهش قیمت باعث می‌شود تا قیمت روی خود گوشت محاسبه شود.

ملکی با ابراز ناراحتی از افزایش هزینه کشتارگاه‌ها که بر کشتار تحمیل شده است گفت: دوستان هزینه کشتار را 200 درصد افزایش داده‌اند و این موضوع نیز بسیار مورد اعتراض ما است و امیدواریم که هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی شود همین موضوع هم بدون شک بر قیمت گوشت گوسفندی بی تأثیر نیست.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: هزینه‌‍‌هایی که کشتارگاه از من کشتارکننده می‌گیرد باعث می‌شود تا من نیز این هزینه را بر روی گوشت محاسبه کنم هزینه کشتارگاهی الان ظرفی حدود 9 تا 10 هزارتومان برای ذبح یک گوسفند است که از کشتارکننده دریافت می شود این ده هزار تومان یقینا روی گوشت کیلویی 500 تومان افزایش ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: در گذشته هزینه کشتارگاه‌‍‌ها به این صورت نبود اما الان آن ها را بخش خصوصی اداره می‌کند بخش خصوصی نیز آن طوری که خودش دوست دارد هزینه‌ها را کاملا سلیقه‌ای اعمال می‌کند و هیچ کس هم نیست که با این موضوع برخوردی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر عملکرد کشتارگاه‌ها وجود ندارد درصورتی که تعزیرات حتما باید بر روی این موارد نظارت کند و اگر این نظارت صورت نگیرد مسلما در سال 94 قیمت‌های دیگری بر کشتارکننده تحمیل می شود و همین هم باعث افزایش قیمت بیشتر گوشت گوسفندی خواهد شد و به این ترتیب نیز کسی به جز مصرف کننده نباید تاوان این افزایش قیمت را بدهد.

وی تأکید کرد: الان کشتارگاه ها بعضی قیمت‌ها را تحت عنوان عوارض مطرح می‌کنند و این عوارض را تفکیک کرده اند و می‌گویند عوارض پوست، عوارض کله پاچه و ... بدهید. در صورتی که اصلا عوارض معنا ندارد زیرا عوارض باید به حساب دولتی واریز شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: دامداران توقع دارند تا دولت از آنان حمایت کرده و در موقع اضطراری به آن‌ها نهاده بدهد زیرا نهاده گران است و اگر تأمین هم نشود دامدار نمی تواند دام را پرواربندی کنند. چون جو مثلا الان کیلویی 1200 تومان است برای دامدار نمی صرفد که بیاید و با این قیمت جو دام خود را پرواربندی کند لذا دام خود را با وزن پایین به بازار عرضه میکند.

وی ادامه داد: اگر وزارت جهاد در شرایط قبلی نهاده را با قیمتی مناسب در اختیار دامداران قرار می‌داد آن‌‌ها نیز دام خود را نگه می‌داشتند و دامی پروارتر به بازار عرضه می‌کردند در نتیجه گوشت بیشتری نیز وارد بازار کشور می‌شد لذا یکی از علت‌های کمبود گوشت و افزایش قیمت آن در حال حاضر نیز همین موضوع قیمت نهاده بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: الان مغازه دار 26 و نیم تا 27 هزار تومان شقه بدون دنبه گوشت مرغوب را می‌خرد و آن را با ده درصد سود و با قیمت 30 هزارتومان در اختیار مشتری می گذارد.

ارسال نظر: