رئیس فروشندگان پرنده و ماهی: گرانی گوشت قرمز قیمت مرغ را بالا برد

کدخبر: 985854

یوسف‌خانی در گفتگو با«نسیم» افزود: قیمت مرغ از ۱۵ اسفند ۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد/ تمامی مرغ‌های منجد در حال توزیع، داخلی هستند/ وزارت کشاورزی تدبیری کند تا روند جوجه‌ریزی منظم شود

یوسف خانی، رئیس فروشندگان پرنده و ماهی در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، با بیان این مطلب که قیمت مرغ 500 تومان کاهش خواهد یافت، بیان داشت: قیمت مرغ ظرف چند روز آینده یعنی از تاریخ 15 اسفند ماه به بعد کاهش خواهد یافت و تا پایان سال نیز با قیمت 7200 تا 7500 تومان عرضه می‌شود، قیمت مرغ زنده نیز 5 هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: نباید توقع داشت که قیمت مرغ از این هم کمتر شود، زیرا این قیمتی است که هم سازمان حمایت و هم جهادکشاورزی آن را قبول دارند، از طرفی اگر قیمت از این کمتر شود تولیدکننده نیز از بین می‌رود.

رئیس فروشندگان پرنده و ماهی تأکید کرد: 8000 تومان بالاترین نرخ فروش مرغ بوده و در صورتی که جایی بالاتر از این قیمت عرضه شود، قطعا گران فروشی و تخلف محسوب خواهد شد، از این رو از مردم نیز می‌خواهیم که در صورت دیدن چنین مواردی حتما آن را به اتحادیه گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود.

کشتار مرغ‌های مادر تولید را کم کرد

وی به برخی از دلایل گرانی مرغ اشاره کرد و به نسیم گفت: بنا به دلایلی جوجه ریزی در کشور ما در طول سال یکنواخت نیست، به طوری که در برخی از ماه‌ها مازاد تولید داشته و در برخی ماه‌ها کاهش تولید. در زمان‌هایی هم که تولید و عرضه کم اما تقاضا مانند گذشته ثابت باشد قیمت افزایش پیدا می‌کند.

یوسف‌خانی اضافه کرد: در ماه آذر مازاد تولید داشتیم و به همین دلیل افت قیمت زیادی را شاهد بودیم به طوری که این کاهش قیمت باعث شد بسیاری از مرغداران دچار مشکلات زیادی شدند، اما از ابتدای ماه 11 تا به حال تولید مرغ بسیار کمتر بود لذا قیمت افزایش پیدا کرد.

وی دلیل کم بودن تولید مرغ را کشتار مرغ‌های مادر دانست و اظهار داشت: . کسانی که با صنعت مرغداری آشنا باشند می دانند که تخم مرغ مادر را برای جوجه یک روزه می‌برند تا مرغدار آن جوجه را پرورش داده و 50 روز بعد که این جوجه، مادر شد آن را وارد بازار کند.

وی تصریح کرد: در مقطعی پایین بودن قیمت‌ها باعث شد تا یک تعداد مرغ‌های مادر کشتار شوند و به همین دلیل نیز تخم جوجه یک روزه نیز برای تولید کم شداما پس از آن از ابتدای روز 15 ماه دی بود که جوجه‌های یک روزه پرورش یافتند لذا این جوجه‌های مرغ شده از 10 اسفند آرام آرام وارد بازار می‌شوند، ورود آن‌ها باعث عرضه بیشتر و کاهش کمتر قیمت خواهد شد.

یوسف‌خانی تصریح کرد: وزارت جهاد باید در رابطه با بی نظمی در جوجه ریزی تدبیری بیندیشد تا این کار با نظم و یکنواختی بیشتری انجام شود اما متأسفانه الان به گونه‌ای است که گاهی آن قدر قیمت نهاده‌ها افزایش می‌یابد که مرغداران دیگر جوجه ریزی نمی‌کنند، اما یکدفعه در ماه بعد می بینیم آن چنان قیمت علوفه کاهش پیدا می‌کند که همه برای جوجه ریزی هجوم می‌آورند. بنابراین وزارت جهاد و اتحادیه مرغداران گوشتی کشور باید روندی را در پیش بگیرند تا این بی نظمی از بین برود.

تمایل مردم برای جایگزینی گوشت سفید به جای گوشت قرمز تقاضا را افزایش داد

یوسف‌خانی افزایش قیمت گوشت قرمز را دلیل دیگر گرانی گوشت سفید از جمله گوشت مرغ بیان داشت و به نسیم گفت: بالا رفتن خیلی زیاد قیمت گوشت قرمز در طول یکی دو ماه گذشته موجب شد تا افرادی که دیگر توانایی خرید آن را نداشتند تمایلشان به خرید گوشت سفید بیشتر شود.

وی اضافه کرد: جایگزینی گوشت سفید به جای گوشت قرمز نیز افزایش تقاضا را در پی داشت و همان طور هم که اشاره کردم افزایش تقاضا نیز بدون شک افزایش قیمت را منجر می‌شود.

رئیس فروشندگان پرنده و ماهی اظهار داشت: مرغ‌های منجمدی هم که در این مدت توزیع می‌شود همگی تولید داخلی است و هیچ کدام وارداتی نمی باشد زیرا به دلیل مازاد تولید در طول سال واردات ممنوع است. این که امسال هم در مدتی کاهش تولید داشتیم مقطعی و تنها به دلیل بی نظمی در جوجه ریزی بوده است.

ارسال نظر: