واعضی: سهم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد تولید ناخالص ملی در ایران تنها ۲.۵ درصد است

کدخبر: 987874

وزیر ارتباطات، رتبه ایران براساس شاخص‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان را ۹۷ و در منطقه ۱۷ اعلام کرد و افزود: سال ۹۴ روستاهای بالای ۱۰ خانوار مشترک مخابرات می‌شوند

به گزارش «نسیم»، محمود واعظی با اشاره به انتخاب فناوری های نوین برای توسعه در بسیاری از کشورهای جهان افزود: استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در واقع یک میان بر محسوب می شود.

وی با اشاره به ایرلند به عنوان کشوری که فناوری اطلاعات به عنوان ستون توسعه و پیشرفت آن قرار گرفته است،‌ گفت: آنچه در اهداف نگارش برنامه پنجم قرار داشت تاکنون محقق نشده است و با وجود محور قرارگرفتن برنامه‌های دانش‌بنیان به دلیل ضعف در اجرا این برنامه به خوبی اجرایی نشد.

واعظی مزیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را نرخ بالای رشد، ارزش افزوده بالا، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و توسعه اشتغال دانست و افزود: سرمایه گذاری این بخش به عزم جدی نیاز دارد و ما احتیاج داریم با کاهش تصدی گری دولت بر این حوزه، از بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی سهم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد تولید ناخالص ملی در جهان را پنج درصد عنوان کرد و گفت: این سهم در ایران تنها دو و نیم درصد است و حجم بازار ایران تنها 20 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است در صورتی که ما می‌توانیم با سرمایه گذاری تا سه برابر سهم این حوزه را از حجم بازار در اختیار بگیریم.

واعظی رتبه ایران براساس شاخص‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان را 97 و در منطقه 17 اعلام کرد و افزود: این رتبه در شرایطی به ایران اختصاص یافته است که بر اساس برنامه چشم انداز 20 ساله، کشورمان در این حوزه باید در رتبه نخست منطقه باشد و این شرایط نشان دهنده فاصله و عقب ماندگی بسیار زیاد کشورمان است.

وی با اشاره به توانمندی های فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور در حوزه نرم افزار گفت: کاهش وابستگی به صادرات نفت نیاز به توجه ویژه به حوزه‌هایی نظیر صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله نرم افزار را طلب می کند.

وی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات تنها 13،5 درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه تا سال گذشته اجرایی شده است و امیدواریم تا پایان این برنامه این آمار به 50 درصد برسد.

ضرورت ایجاد نهضت تولید نرم افزار

واعظی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای پیشرفت در این حوزه افزود: باید نهضت تولید نرم افزار با تشویق بخش خصوصی در کشور ایجاد شود ضمن آنکه با تشویق دستگاه های دولتی باید زمینه های اجرایی شدن دولت الکترونیک برای مقابله با فساد و کوچک کردن دولت عملیاتی شود.

وی یکی دیگر از برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را افزایش میزان میزبانی داخلی اینترنت دانست و گفت: در سال گذشته 10 درصد این میزبانی ها داخلی است و 90 درصد خارجی بود اما هم اکنون میزبانی داخلی به 37 درصد و خارجی به 63 درصد رسیده است که تلاش داریم در سال آینده میزبانی داخلی را به 50 درصد و در 5 سال آینده به 80 درصد برسانیم.

واعظی گفت: امسال به روستاهای بالای 20 خانوار تلفن ثابت داده شد و در سال آینده نیز به روستاهای بالای 10 خانوار تلفن داده خواهد شد.

وی افزود: تاکنون 8 هزار روستا به اینترنت مجهز شده اند و تلاش داریم در آینده این آمار به 30 هزار روستا برسد.

واعظی همچنین به اهمیت استفاده از فضا اشاره کرد و گفت: در بخش های مختلفی مانند پست و تلفن همراه باید از فناوری های نوین برای خدمت رسانی به مردم، کاهش هزینه ها و حتی مقابله با مشکلاتی نظیر ترافیک استفاده کرد.

ارسال نظر: