ملاوردی: ایران در قیاس با سایر کشور‌ها در زمینه مسائل زنان دستاوردهای چشمگیری داشته

کدخبر: 988747

معاون رئیس جمهور در امور زنان در نشست خبری در نیویورک گفت: در این مدت چالش‌های نوظهوری داشته‌ایم که به موازات چالش‌های سنتی در روند کار تاثیر داشته است

به گزارش «نسیم»، شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده پیش از ترک نیویورک در جمع خبرنگاران با تشریح نتایج دیدار با مقامات کشور های مختلف جهان گفت که ایران در قیاس با سایر کشور ها و بویژه کشور های منطقه در حوزه فعالیت زنان دستاوردهای چشمگیری داشته است.

مولاوردی با اشاره به این که با گذشت 20 سال از کنفرانس پکن بار دیگر همه کشور های شرکت کننده در این گرد هم آیی ها شرکت داشتند، اضافه کرد که در این سفر و در حاشیه برگزاری پنجاه و نهمین کنفرانس وضعیت زنان در سازمان ملل به ابتکار ایران و با حضور اعضای هیئت همراه میزگردی به منظور تشریح دستاورد های زنان ایرانی درحوزه های آموزش ،بهداشت،اقتصاد و توانمند سازی اقتصادی برگزار شده است.

وی افزود که درابتدای این میز گرد وی گزارشی کلی از حوزه های مورد نگرانی در رابطه با مسائل زنان و وضعیت زنان ایرانی ،دستاوردها و اولویت هایی که در این زمینه وجود دارد ارائه داده است که با استقبال چشمگیری روبه رو شده و واکنش های مثبتی را در پی داشته است.

مولاوردی در رابطه با مهمترین دستاورد های این دیدار با بیان این که در این سفر کوتاه سیزده دیدار با مقامات ارشد کشور های مختلف در زمینه مسائل زنان انجام داده، افزود که در دیدار های جداگانه ای با معاون وزیر رفاه اجتماعی روسیه ، معاون نخست وزیر چین، معاون وزیر امور زنان ترکیه ، وزیر زنان بنگلادش ،وزیر زنان مکزیک، سرپرست وزارت امور زنان افغانستان، معاون وزیر زنان برزیل ،زیرامور زنان نروژ مشاور نخست وزیر در امور جنسیتی ایتالیا، رئیس شورای ملی زنان مصر،وزیر امور زنان عراق و همینطور با مسئول امور زنان دبیر خانه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد مسایل مورد علاقه و مورد توجه طرفین به بحث و گفتگو پرداختیم.

معاون رییس جمهور ی دیدار با مسئول امور زنان دبیر خانه سازمان کنفرانس اسلامی را یکی از مهمترین دیدار های سفر اخیر خود توصیف کرد و گفت که در این دیدارطرفین بر نقش زن مسلمان در کشور های اسلامی و همکاری در زمینه بهبود وضعیت زنان و پیگیری ایفای نقش زنان در توسعه کشور های اسلامی که در دستور کار سازمان کنفرانس اسلامی هم قرار دارد، تاکید شد.

مولاوردی یاد آور شد که در دیدار خود با رییس شورای ملی زنان مصر موضوع پیشنهاد مربوط به تاسیس سازمان زنان و توسعه را که در قاهره مطرح شده بود، پیگیری کرده و افزود که ایران قبلا پیشنهادی مبنی بر تاسیس مرکز مطالعات خانواده در ایران ارائه داده بود که در این دیدار بار دیگر این مسئله را مطرح کرده طرفین توافق کرده اند که که در مورد برگزاری همایش های بین المللی با محوریت سازمان کنفرانس اسلامی با یکدیگر ارتباط و مبادله نظر داشته باشند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که وضعیت امروز زنان ایرانی را در مقایسه با گزارشاتی که اینجا در مورد کشورهای دیگر شنیده اید چگونه ارزیابی می کنید گفت: همانطور که در این کنفرانس مطرح و در یک اعلامیه هم که در روز اول کنفرانس منتشر و به آن اشاره شده، با گذشت بیست سال از کنفرانس پکن زنان هیچ یک از کشور ها هنوز به اهدافی که در آن کنفرانس تعیین شده بود دست نیافته و بطور کامل به برابری جنسیتی و توانمند سازی نرسیده اند.

مولاوردی در ادامه گفت: در این 20 سال ما چالش های نوظهوری را داشته ایم که به موازات چالش های سنتی و قدیمی در روند کار تاثیر داشته و دستیابی به اهداف پکن را با کندی روبرو کرده است.

وی با اشاره به موضوع تلاش برای ارتقای آگاهی های مردان در رابطه با نقش زن و ضرورت دگرگونی دیدگاه های مردان در جهت توانمند سازی زنان که در سازمان ملل به آن اشاره شد و در دستور کار این سازمان قرار گرفته، گفت : با گذشت 36 سال از انقلاب و بیست سال پس از کنفرانس پکن، ایران درسایه اقدامات و برنامه هایی که همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار داشته به نظر می رسد در بعضی شاخص ها پیشرفت های بسیار خوبی داشته اما در بعضی شاخص ها هنوز جای تلاش و کار هست و با وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید اقدامات بیشتری در جهت رشد و توسعه متوازن در حوزه زنان و خانواده بکنیم.

معاون رییس جمهوری افزود :به نظر می رسد میزان پیشرفت ما در همه حوزه ها به یک میزان نیست و ما به برنامه ریزی دقیقی متناسب با واقعیت های موجود نیاز داریم تا بتوانیم به هدف مطلوب خود دست پیدا کنیم.

وی بر این نکته تاکید کرد: که ایران در قیاس با سایر کشور ها و بویژه کشور های منطقه در برخی شاخص ها مثل آموزش زنان ، بهداشت و سلامت ،کاهش نرخ مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش سن امید به زندگی رتبه بسیار خوبی به دست آورده است.

مولاوردی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با تفاوت عدالت جنسیتی در مقابل برابری جنسیتی گفت: آنچه از طرف ایران مطرح می شود جایگزینی عدالت جنسیتی و توانمند سازی زنان بجای برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان است که این برابری جنسیتی یک تفاوتی با موضوع برابری جنسی دارد و ما نباید این دو را معادل هم بگیریم .

وی در ادامه گفت: ایران این ایده را مطرح می کند که به نظر من- البته این برداشت شخصی من است- وقتی زن و مرد در شرایط برابری قرار ندارند برابری نمی تواند آن عدالت را تامین بکند و حتما ما باید به حقوق و مسئولیت های این دو عادلانه نگاه کنیم و منظور ما از عدالت ،برقراری تعادل و توازن در مسئولیت ها و سهم زن و مرد است و این را شعبه ای از عدالت اجتماعی میدانیم.

معاون رییس جمهور در توضیح این مطلب گفت که در جامعه ای که عدالت جنسیتی مورد توجه قرار نگرفته باشد نمی توان انتظار عدالت کامل اجتماعی را داشت.

ارسال نظر: