رئیس اتاق اصناف: قرار بود قیمت مرغ به هفت هزار تومان برسد اما همچنان بالاست

کدخبر: 988850

فاضلی در گفتگو با «نسیم» افزود: اصناف در تعیین قیمت نقشی نداشته و ندارند/ ما چه زمانی ناظر قیمت بوده‌ایم که حالا بار دوم باشد؟/ عوامل گرانی کالا زیاد است، پس اگر شیر را گران می‌کنند ربطی به لبنیات‌فروش ندارد

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف در گفتگو با خبرنگار اقتصاد «نسیم» با ابراز ناراحتی از روند برنامه مناظره شبکه یک که روز گذشته پخش شد گفت: در برنامه مناظره دیروز مباحث بسیار بی انصافانه بیان شد، حتی سؤالی هم که در برنامه مطرح شد به نوعی سؤالی انحرافی بود. کسی نپرسید آیا تا به امروز اصناف نقشی در کنترل، نظارت و تنظیم بازار داشته است؟ یا خیر؟

وی ادامه داد: این یک سیاه‌نمایی است که از مردم پرسیده شود "آیا سپردن نظارت بر خدمات و قیمت ها به اصناف، تصمیم درستی است؟ ما اصلا چه زمانی ناظر قیمت بوده‌ایم که حالا دفعه دوممان باشد؟

وی تأکید کرد: اصناف در تعیین قیمت نقشی نداشته و قیمت‌گذار نیست، قیمت کالا به خصوص در بعد صنعتی، در بحث تولید کلان و حوزه واردات با سازمان حمایت است پس اصناف در قیمت‌گذاری نقشی ندارد بلکه در بخش خدمات اصناف پیشنهاد دهنده است، مصوبه آن را هم کمیسیون نظارت انجام می‌دهد.

رئیس اتاق اصناف بیان داشت: اگر قرار باشد بر بازار کنترل کنیم آیا تنها وجود یک تبصره ، برای حقوق و مزایا و کنترل بازار کشور از محل جرایم که یک سومش در اختیار اصناف قرار می گیرد، کافی است؟ در طول سال این به یک میلیارد و 800 میلیون رسیده است.

فاضلی افزود: این موضوع بیشتر به یک طنز شباهت دارد که می‌خواهند کشور را با یک میلیارد و 800 میلیون در بحث اصناف به دست اتاق‌های اصناف اداره کنند. مگر چه تمهیدات و امکاناتی برای بنگاه‌های صنفی در باب کنترل و نظارت در نظر گرفته‌اند که این چنین از آن‌ها توقع دارند؟ این‌ها واقعیاتی است که باید دیروز در برنامه مناظره شبکه یک به آن‌ها اشاره می‌شد که متأسفانه فرافکنی شد.

وی اظهار داشت: اگر قرار است که گرانی مورد بحث قرار بگیرد باید موارد زیادی را مورد بررسی قرار داد. آب، برق، تلفن و ....در گرانی کالاها مطرح است که بخش نظام و دولت آن راتعیین می‌کند که من در رد و تعیین آن صحبت نخواهم کرد. بحث گران شدن مواد اولیه در کل دنیا است و موارد متعدد دیگر.

وی اضافه داشت: بنابراین عوامل گرانی کالا زیاد است، پس اگر شیر را گران می‌کنند ربطی به لبنیات فروش ندارد، وقتی گوشت مرغ را نمی‌توانند برسانند ربطی به شبکه توزیع کشور ندارد که مورد اتهام واقع شود.

فاضلی در رابطه با وضعیت کنونی بازار به «نسیم»، گفت: درست است که در برخی کالاها نسبت به سال قبل افزایش قیمت را داریم، اما باید عواملش بررسی شود. اما این که بگوییم گرانفروشی می‌شود خیر، این‌گونه نیست. نمی‌گویم تخلفات در اصناف اصلا وجود ندارد اما این که گفته شود مصرف کننده نمی‌تواند خرید کند چون بازار گران‌‍فروشی می کند نگاه بدی است.

وی با اشاره به آمار تأکید کرد: سال قبل از مجموعه 4 میلیون بازرسی ، تنها 5 درصد تخلف از آن‌ها گزارش داده شد و این نشان می‌دهد که تخلفات بسیار کم بوده است. این خوب است اما ما همچنان دنبال کمتر شدن آن هستیم.

فاضلی در رابطه با این موضوع که قیمت مرغ هنوز کاهش نیافته است گفت: همه تلاش این بوده است که قیمت مرغ به 7000 تومان برسد اما هنوز این قیمت لحاظ نشده است، دلیلش هم این است که در یک دوره زمانی جوجه ریزی انجام نگرفت و متأسفانه از بخت بد نیز این مصادف شده است با شب عید.

وی خاطرنشان کرد: هر چند تلاش دولت این بوده است که این موضوع هر چه زودتر به سرانجام برساند، البته این را باید یادآوری کنم که در بخش مرغ گرم، جلوی پیشرفت قیمت و افزایش آن را که سیر صعودی هم داشت، گرفته شد و سعی شد تا تقلیل قیمت نیز انجام شود که تا حدی نیز انجام شد اما به نهایت امر که باید قیمت مرغ به 7 هزار تومان برسد هنوز محقق نشده است.

ارسال نظر: