شماره ۱۴۴ نشریه الکترونیکی بهارستان منتشر شد

کدخبر: 989296

"روابط ایران و عربستان به گواهی تاریخ" و "ماجرای مجلس تشریفاتی و انتخابات صوری دوران پهلوی اول" از جمله مطالب شماره جدید نشریه موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است

به گزارش «نسیم»؛ اولین ارتباط رسمی ایران با آل سعود در دوره پهلوی اول اتفاق افتاد. پس از جنگ جهانی اول و فعالیت انگلیس در متحد کردن اعراب مخالف عثمانی در شبه جزیره عربستان با کمک فردی چون توماس ادوارد لورنس که به لورنس عربستان معروف شد، و با اعلام استقلال شریف حسین، شریف مکه ــ که از اعقاب پیامبر اسلام بود ــ وضعیت این منطقه شکل دیگری یافت.

ریشه های حکومت آل سعود و روابط آنها با امریکا دیگر مطالبی است که در « کشور شمشیر»‌ می خوانید. اسنادی از فساد مالی باشگاه تاج قدیم یا استقلال کنونی و اطلاعاتی از بدو تاسیس و موسس این باشگاه پرطرفدار در بخش یک سند مجله الکترونیکی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران هم برای پرسپولیسی ها و هم برای استقلالی ها خالی از لطف نخواهد بود. فرمان صدرات و فرمان قتل امیرکبیر از سوی ناصرالدین شاه قاجار تناقض شخصیت و بی ثباتی سلطان صاحب قران را به تصویر می کشد.

در بخش روزنامه قبله عالم نیز می توانید بخش دیگری از یادداشتهای روزانه وی را که در ماه رمضان نوشته است مطالعه کنید.

ماجرای مجلس تشریفاتی و انتخابات صوری دوران پهلوی اول و کنار گذاشته شدن مخالفانی همچون سید حسن مدرس هم ماجرای خواندنی دیگری است که در بهارستان شماره 144 نگاشته شده است. برای ورق زدن این مجله کافی است تا به آدرس اینترنتی مراجعه کنید.

ارسال نظر: