گلایه‌های معاون سابق وزیر صنعت از ناهماهنگی در تنظیم بازار شب عید

کدخبر: 989324

محمدصادق مفتح در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: وزارت جهاد کشاورزی نه ابزار تنظیم بازار را دارد و نه دانش و تخصص این کار را/ ستاد تنظیم کارایی لازم را ندارد و نمی‌تواند به وظیفه خود به درستی عمل کند

محمدصادق مفتح معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت صنعت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص مشکلات اخیر تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: مهم ترین دلیل مشکلات اخیر اجرای قانون انتزاع است که ما هم در دولت قبل با آن مخالف بودیم.

وی افزود: این قانون کاملا غیر کارشناسی به تصویب رسید و براساس یک هیجانی که در مجلس وجود داشت، علی رغم مخالفت دولت قبل تبدیل به قانون شد و در واقع باید گفت که قانون بسیار غلطی بود.

کشاورزان قربانی اصلی قانون انتزاع

مفتح کشاورزان را قربانی اصلی قانون انتزاع دانست و به نسیم تصریح کرد: قانون انتزاع مانند قانون کار که در مجلس سوم تصویب شد و مشکلات فراوانی را برای کارگران ایجاد کرد، مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تدبیر و تعقل کافی در مورد این قانون انجام نشد و اصل موضوع غلط بود.

معاون وزیر سابق صنعت با تاکید بر لزوم توجه به بازرگانی بیان کرد: بازرگانی یک تخصص است و تولید کنندگان نمی توانند کار بازرگانی را انجام دهند.

مفتح ادامه داد: در همه جای دنیا بازرگانی در یک وزارتخانه جداگانه به نام وزارت بازرگانی انجام می شود و چند پاره کردن این بخش در کشور ما به شکلی که بخش کشاورزی را وزارت جهاد انجام دهد و بخش صنعتی را وزارت صنعت انجام دهد، به هیچ وجه کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه " در قانون انتزاع جنبه عوام فریبانه بر جنبه کارشناسی غلبه می کند " خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نه ابزار تنظیم بازار را دارد، و نه دانش و تخصص این کار را.

بخش بازرگانی در وزارتخانه جدید در حاشیه قرار دارد

معاون وزیر سابق صنعت با انتقاد از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن به نسیم بیان کرد: ادغام این وزارتخانه در به وجود آمدن وضع فعلی تاثیرگذار بود و باعث شد که در مدریت عالی وزارتخانه جدید التاسیس صنعت، معدن و تجارت بحث بازرگانی در حاشیه قرار بگیرد.

مفتح گفت: مشکلات تنظیم بازار تنها مربوط به این دولت نیست و در دولت قبل هم ما این گلایه را داشتیم، زیرا وزارت صنایع و معادن با توجه به این که با قشر زیادی از کارگران برخورد دارد و معیشت آن ها برایش در اولویت است، مشکلات خاص خودش را دارد.

وی افزود: مشکلات بخش صنعت، انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت را می گیرد و بخش بازرگانی با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

مفتح بر همین اساس گفت: بنابراین همانطور که در دولت قبل ستاد تدابیر ویژه تصمیم گرفته بود، اجرای قانون انتزاع به تاخیر بیفتد این دولت هم باید برای تغییر این قانون چاره اندیشی کند، زیرا وزارت جهاد کشاورزی تخصص و تجربه لازم را برای تنظیم بازار در اختیار ندارد.

وزارت جهاد ابزار توزیع را برای تنظیم بازار در اختیار دارد

معاون وزیر سابق صنعت با رد این اظهار نظر مسئولان وزارت جهاد در خصوص نداشتن ابزار برای تنظیم بازار بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی ابزار توزیع بر تنظیم بازار را در اختیار دارد، زیرا شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام زیر نظر وزارت جهاد اداره می شوند.

مفتح تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی دانش تنظیم بازار و همچنین حلقه های نظارتی ابزارهی نظارتی لازم را اختیار ندارند.

وی گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان بزرگترین سازمان نظارتی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و همین مسئله دو گانگی را در بخش تنظیم بازار ایجاد می کند، زیرا فرماندهی توزیع و نظارت بر بازار باید در یک وزارتخانه متمرکز باشد.

معاون وزیر سابق بازرگانی با انتقاد از ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: تدبیری که در خصوص هماهنگی وزارتخانه های جهاد و وزارت صنعت در ستاد تنظیم بازار انجام شده، از اول هم معلوم بود که ناموفق خواهد بود.

ستاد تنظیم بازار کارآیی ندارد

مفتح افزود: در حال حاضر عملا شاهد این هستیم که ستاد تنظیم کارایی لازم را ندارد و نمی تواند به وظیفه خود به درستی عمل کند.

وی عنوان کرد: اصناف به عنوان یکی از ابزارهای اجرایی برای توزیع زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، و این باعث شده که وزارت جهاد کشاورزی دانش، بعضی از ابزارهای توزیع و ابزار نظارت بر بازار را در اختیار نداشته باشد.

معاون وزیر سابق بازرگانی تصریح کرد: مشکلات وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار قابل پیش بینی بود و مسئولان این وزارتخانه در به وجود آمدن این مشکلات سهم زیادی ندارند و انشالله با تدابیری که در آینده اندیشیده می شود، این مشکلات حال خواهد شد.

مفتح گفت: اصل مشکلات امروز تنظیم بازار ناشی از قانون انتزاع و تفکیک های غیر کارشناسی است.

وی در خصوص اختلافات اخیر وزارت صنعت و جهاد کشاورزی بیان کرد: اختلافات میان وزارت بازرگانی وقت وزارت جهاد کشاورزی در بخش های مختلف مانند سرانه و میزان مصرف و میزان تولید داخلی وجود داشته است.

معاون وزیر سابق بازرگانی خاطرنشان کرد: همیشه آن اعدادی که به عنوان سرانه مصرف کالاهای کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می شد، وزارت بازرگانی وقت قبول نداشت.

چرا دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی بر سر واردات شکر اختلاف داشتند

مفتح گفت: در خصوص آمار تولید داخل هم نظر دو وزارتخانه بازرگانی و کشاورزی متفاوت بود و مبانی این که کشور چه میزان نیاز به واردات دارد و چه میزان باید صادرات کند همیشه موضوع بحث و کشمکش بوده است.

وی ادامه داد: بحث های آن زمان و اختلاف نظرهای موجود سازنده بود و کار را پخته تر می کرد.

معاون وزیر سابق بازرگانی با انتقاد از وضع فعلی به نسیم گفت: در حال حاضر وزارتخانه جهاد کشاورزی که متولی تولید است اعتقاد دارد که سرانه مصرف برنج 27 کیلو است، در حالی که وزارت بازرگانی سابق با بیان دلایل مختلف معتقد بود که این سرانه 42 کیلو است، حالا همین وزارتخانه که متولی تنظیم بازار است به نظر کارشناسی خودش عمل می کند.

مفتح با اشاره به اختلافات اخیر دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی در خصوص واردات شکر بیان کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت با واردات شکر به نظر کارشناسی خودش عمل می کند و مسئولان وزارت جهاد هم براساس نظر خودشان معتقدند که به اندازه کافی شکر در بازار موجود و نیاز به واردات نیست.

وی گفت: این مشکلات بازار را بی ثبات کرده است و قطعا باید برای آن چاره اندیشی شود، در غیر اینصورت مردم زیان زیادی خواهند دید.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: