مدیرعامل سابق شرکت دام: مرغداران تعمدا تولید را متوقف کردند تا مرغ گران شود

کدخبر: 989656

صدراله دولت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: شبکه‌های توزیع دستورات وزارت جهاد را برای تنظیم بازار مرغ اجرا نمی‌کنند، به شکلی که مرغداری‌های ما پر از مرغ است، اما راهی بازار نمی‌شود/ شبکه‌های توزیع مقصر گرانی مرغ هستند

صدرالله دولت مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص دلیل شرایط ملتهب بازار مرغ در یک ماه اخیر اظهار کرد: تحولاتی که در قیمت مرغ طی دو سال اخیر اتفاق افتاد، دلایل مختلفی دارد، که هیچ ربطی به واردات این محصول ندارد.

وی در تشریح ساز و کار حاکم بر واردات مرغ بیان کرد: همواره مقداری مرغ در بعضی از مناسبت های ملی و مذهبی به صورت دستگرمی و نه برای تامین نیاز اصلی مردم وارد کشور می شود و این چیز جدیدی نیست.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام افزود: این میزان واردات عددی نبود که به تولید داخل آسیب وارد کند و بیشتر در بعضی از مقاطع حساس سال به تنظیم بازار کمک کرده است.

دولت با اشاره به پایین بودن قیمت مرغ در یک و نیم سال گذشته و قبل از افزایش قیمت اخیر اظهار کرد: یکی از دلایل این کاهش قیمت تدوام روند تولید مرغ به روال گذشته است، ولی علی رغم رکود در خیلی از بخش های اقتصادی صدمه ای به آن وارد نشد.

وی ادامه داد: تولید در بخش مرغ و تخم مرغ مناسب و متناسب با برنامه پیش بینی شده بود و حتی ما نسبت به گذشته افزایش تولید داشتیم.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام به نسیم گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که در تولید مرغ 6 برابر بیش از قبل انقلاب تولید کرده ایم، به شکلی که قبل از انقلاب سرانه تولید ما چیزی حدود 4 تا 5 کیلو بوده که بیشتر هم به صورت بومی و روستایی بوده و ربطی به مرغ صنعتی نداشته است ولی الان یک چیزی 2 میلیون تن در سال تولید می شود که بسیار ارزشمند است.

دولت خاطرنشان کرد: تولید مرغ از گوشت قرمر به صرفه تر است و برای مصرف کننده هم با توجه به ارزش غذایی بالای آن ارزان تر است، بنابراین تمایل به تولید مرغ در کشور ما بیشتر است.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در دو سال اخیر کوتاهی نکرده تصریح کرد: براساس آماری که وجود دارد این شرکت در دو سال اخیر بارها به کمک مرغداران شتافته است و بخشی از مرغ مازاد آن ها را خریده و ذخیره کرده است.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: حجم ذخیره فعلی شرکت پشتیبانی امور یکی از ذخایر بی سابقه کشور به حساب می آید و ما هیچ زمانی اینقدر مرغ در سردخانه های کشور نداشتیم.

دولت خاطرنشان کرد: البته نوع خرید شرکت پشتیبانی امور دام و زمان این خرید مورد اعتراض مرغداران واقع شده و جای بررسی دارد.

وی با انتقاد از افزایش قیمت مرغ در بهمن ماه بیان کرد: افزایش قیمت مرغ در بهمن ماه بی سابقه و نادر بوده است و در هیچ مقطع زمانی چنین وضعیتی را به یاد ندارم.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام به نسیم توضیح داد: افزایش قیمت مرغ حتی نیمه اول اسفند ماه هم سابقه نداشته است و این افزایش قیمت اغلب باید در دهه سوم اسفند ماه اتفاق می افتاد.

دولت بیان کرد: در 10 سال گذشته هیچ گاه در تولید مرغ عقبگرد نداشتیم و از معدود کالاهایی در کشور است که به دلیل کشش پذیری بازار همواره افزایش تولید داشته است.، بنابراین این افزایش قیمت بسیار غیر طبیعی بوده است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بهمن ماه کاهش تولید ارادی توسط مرغداران بوده است خاطرنشان کرد: مرغدران بعد از اینکه دیدند مدت زیانشان طولانی شده است از حدود اوایل پاییز اقدام به کاهش تولید کردند.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: کاهش تولید مرغ کار سختی نیست و در بخش تولید به راحتی می توان نوسان ایجاد کرد و با یک تصمیم در خصوص کاهش جوجه ریزی می توان این کاهش تولید را عملی کرد در حالی که افزایش تولید در کوتاه مدت میسر نیست.

دولت در تشریح ریشه یابی این افزایش قیمت عنوان کرد: شما اگر به چند ماه قبل از این افزایش قیمت نگاه کنید به یک علامت مشخص می رسید و آن هم کاهش شدید قیمت جوجه یک روزه است.

وی ادامه داد: قیمت جوجه به حدی کاهش می یابد که تولید کنندگان جوجه زیان سنگینی می بینند و در برخی نژادها قیمت جوجه به 300 تومان هم رسید و این نشان دهنده علامتی بود که نشان می داد که جوجه ریزی در حال کاهش است.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام بر همین اساس گفت: این شواهد در آذرماه نشان می داد که دو ماه بعد باید کاهش تولید داشته باشیم و در بهمن ماه این کاهش و تولید و عرضه اثر خود را در قیمت ها نشان داد.

دولت تصریح کرد: روند تولید مرغ در کشور براساس یک روند خطی است، اما روند مصرف ما براساس یک منحنی سینوسی است به شکلی که مناسبت های ملی و مذهبی با افزایش تقاضا مواجه می شویم.

وی بیان کرد: همواره قبل از مناسبت های ملی و مذهبی مقدار زیادی مرغ منجمد به شکل سازماندهی شده توزیع می کردیم تا جوابگوی نیاز بازار باشد و این مسئله چیز جدیدی نیست.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با دفاع از بخشی از افزایش قیمت مرغ به نسیم گفت: بخشی از این افزایش قیمت باید اتفاق می افتاد، که سقف آن تا همان میزان 7000 تومان است که وزارت جهاد هم از این بخش ماجرا حمایت می کند.

دولت افزود: مصرف کننده باید بپذیرد که آن مرغی که قبلا با قیمت 5500 تومان از بازار می خرید عادلانه نبود و به موجب آن تولید کننده زیان می کرد و مصرف کننده هم قطعا راضی به زیان تولید کننده نیست.

وی گفت: در حال حاضر بین 280 هزار تا 300 هزار تن مرغ در کشور وجود دارد، که عدد پایینی نیست و از میزان مناسبت پر مصرفی مانند تعطیلات نوروز و یا ماه رمضان هم بیشتر است.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه اقدامات اخیر وزارت جهاد و شرکت پشتیبانی امور دام تاثیری در افزایش قیمت مرغ نداشت به نسیم عنوان کرد: بازار کشش افزایش قیمت مرغ بیش از رقم فعلی را ندارد زیرا ما در شرایط رکود اقتصادی قرار داریم، بنابراین خود به خود مرغ بیش از این گران نمی شد.

دولت، دلیل شکست وزارت جهاد در برنامه های تنظیم بازار مرغ را مشکلات شبکه توزیع دانست و تصریح کرد: در کشور به اندازه کافی مرغ گرم و منجمد وجود دارد ودلیل اصلی مشکلات فعلی ناهماهنگی شبکه های توزیع است.

وی با بیان راهکارهایی برای کنترل بازار مرغ تصریح کرد: در شرایط فعلی باید دستگاههای دولتی هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند که در این میان هماهنگی دستگاههای دست اندر کار در تنظیم بازار از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: مسئله دوم هم هماهنگ تر کردن شبکه های توزیع است و یکی از معضلات بخش کشاورزی هم این بوده که بازار و شبکه های توزیع با آن ها همراهی نمی کرد.

دولت افزود: مسئولان دولتی همواره گله مند بودن که بازار جلوی توسعه بخش کشاورزی را می گرد یا بازار عامل کاهش تولید در بخش کشاورزی است و برای حل این مشکل قانون انتزاع تصویب شد که در حال حاضر هم مشکلات این قانون برای تنطیم بازار دردسرساز شده است.

وی گفت: از سه سال پیش پیش بینی کرده بودیم که قانون انتزاع برای تنظیم بازار بخش کشاورزی مشکل ساز خواهد شد و در حال حاضر آثارش در بازار مشخص است.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام بیان کرد: در حال حاضر شبکه های توزیع دستورات وزارت جهاد را برای تنظیم بازار مرغ اجرا نمی کنند، به شکلی که مرغداری های ما پر از مرغ است، اما راهی بازار نمی شود.

دولت خاطرنشان کرد: در دوران مدیریت ما در بعضی از روزها توزیع ما به 1500 تن می رسد که 30 درصد از نیاز کشور را تامین می کرد ، در حالی که آن زمان افزایش تقاضا بسیار بالا بود، ولی الان به دلیل رکود اقتصادی کنترل بازار راحت تر است، زیرا اصلا افزایش تقاضایی نداریم.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: