"سربازان مختار" در بحرین چه می‌کنند؟

کدخبر: 989959

پایگاه "المانیتور" در گزارشی از وضعیت منطقه غرب آسیا در سال گذشته نوشته است: جمهوری اسلامی ایران محور اصلی جهان شیعه است و ایران در سوریه و عراق نسبت به عربستان سعودی برتری دارد و یمن نیز از سلطه عربستان خارج و به ایران نزدیک‌تر شده است

غیر از بحرین همه جا درگیری‌ها به خشونت کشیده است. نه اینکه مردم بحرین توانایی اسفاده از سلاح را ندارند و یا نمی‌توان به این کشور سلاح ارسال کرد. بحرین هم مثل بقیه کشورهای جهان است و امکان ارسال سلاح و جنگجو حتی به بسته‌ترین کشورهای جهان نیز ممکن است.

گروه بین‌الملل - «نسیم»: عباس قیداری، تحلیلگر سیاست‌های دفاعی و امنیتی در "المانیتور" می‌نویسد:

ششم مارس، چهارمین سالگرد ورود نیروهای سعودی به بحرین بود. شیعیان بحرین در تظاهرات‌هایی که از سوی جنبس الوفاق ساماندهی شده بود در شهر منامه و ستره شرکت کردند. این تظاهرات در اخبار چندان منعکس نشد ولی شعار جدیدی از سوی تظاهرات کنندگان مطرح شد: ما همه اعضای مقاومت هستیم. در ادبیات سیاسی خاورمیانه، مقاومت به معنای جبهه شیعی به رهبری ایران و حزب الله، شیعیان عراق، جنبش حوثی‌ها در یمن و دولت سوریه و حماس است.
از فوریه ۲۰۱۱، شیعیان بحرین به خیابان‌ها آمدند و با برگزاری تظاهرات‌هایی خواستار حذف نخست وزیر، تغییر ساختار و اصلاحات قانونی شدند. این جزیره کوچک در خلیج فارس که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز هست، کشوری است که بیشتر جمعیت آنرا شیعیان تشکیل می‌دهند اما حاکمان آن سنی هستند.
مخالفان اسلحه به دست نگرفتند و تنها در تظاهرات‌های صلح آمیزی شرکت کرده‌اند که شمار زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی نیز در آنجا حضور داشته‌اند. دو سال پیش، گروهی به نام «سرایا المختار» نیز اعلام موجودیت کرد که نام آن از مختار ثقفی، یکی از چهره‌های کهن شیعی که انتقام شهادت امام سوم شیعیان را گرفت، گرفته شده است. لوگوی این گروه به طور خاصی طراحی شده است و همه عناصر لوگوی سپاه پاسداران ایران را نظیر یک اسلحه، یک مشت گره کرده و آیه‌ای از قران را دارد.

این گروه تاکنون عملیات نظامی درخور توجهی نداشته است اما چندین بار در عملیات‌های کوچکی نظیر حمله به نیروهای پلیس و بمب گذاری‌ها شرکت داشته است. در صفحات فیس بوک و توییترش بیاینه‌های نظامی و سیاسی منتشر می‌کند. عدم گسترش فعالیت‌های نظامی این گروه به علت ناتوانی این گروه نیست، بلکه رهبران سیاسی این گروه می‌خواهند تا حد امکان صلح آمیز بمانند. حسن نصرالله در سخنرانی سال گذشته‌اش گفت: مردم بحرین بر ماهیت صلح امیز اعتراضات خود تاکید داند و با این تاکتیک از دولت بحرین پیشی گرفته‌اند. مخالفان به رهبری شیخ القاسم و جمعیت الوفاق و دبیر کل جمعیت الوفاق شیخ علی سلمان همگی بر صلح آمیز بودن اعتراضات اتفاق نظر دارند.
نصرالله از احتمال افزایش درگیری‌ها در بحرین سخن گفت و افزود: غیر از بحرین همه جا درگیری‌ها به خشونت کشیده است. نه اینکه مردم بحرین توانایی اسفاده از سلاح را ندارند و یا نمی‌توان به این کشور سلاح ارسال کرد. بحرین هم مثل بقیه کشورهای جهان است و امکان ارسال سلاح و جنگجو حتی به بسته‌ترین کشورهای جهان نیز ممکن است.
جمهوری اسلامی ایران که محور اصلی جهان شیعه است، اقدامات دولت بحرین را در قبال شهروندانش محکوم کرده است. رهبر ایران سه سال پیش در تهران گفت: حاکمین بحرین مدعی هستند که ما در امور داخلیشان مداخله می‌کنیم، به آن‌ها می‌گویم که ما در فعالیت‌های ضد اسرائیلی و جنگ سی و سه روزه دخالت داشتیم. ما از هر ملتی، گروهی در هر جای این جهان که مخالف صهیونیستم باشد حمایت خواهیم کرد و از بیان این مساله هراسی نداریم. حاکم جزیره بحرین می‌گوید ایران در امور داخلی اشان دخالت کرد است، این دروغ است، اگر دخالت کرده بودیم، شرایط بحرین به گونه دیگری بود.
مشخص است که رهبر ایران و دبیر کل حزب الله اشاره دارند که اگر بخواهند در بحرین مداخله غیر مستقیم نظامی داشته باشند، بحرین قطعا با تغییر رژیم مواجه می‌شود.
سرایا المختار اخیرا اعلام کرده است که از نخستین سلاحش، «مختار یک»، علیه نیروهای امنیتی در بحرین استفاده کرده است. همچنین این گروه مدعیست که سلاح دیگری به نام «شرف» ۱، «صیاد۱» را در اختیار دارد. گرچه اطلاعات درستی از امکانات و تاسیسات این گروه در دست نیست. سرایا المختار نشان داده که قابلیت ساخت سلاح‌های انفجاری را دارد. اگر در بحرین درگیری رخ دهد، این گروه می‌تواند سلاح‌های مورد نیاز خود را از انصارالله یمن یا حزب الله بگیرد. طی جنگ سوریه، حزب الله هم نشان داد که در زمینه انتقال سلاح تجارب فراوانی دارد.
بررسی دقیق وقایع منطقه به ما می‌گوید که ایا ایران استراتژی طولانی مدت و دقیقی را برای افزایش نفوذ خود در منطقه دارد؟ عربستان سعودی که محور اصلی کشورهای خلیج فارس است، نگران وقایع اخیر بحرین است و در این کشور هم عملیات نظامی انجام می‌دهد. در این میان گسترش بحران سوریه و عراق، این فرصت را برای نیروهای قدس فراهم اورده که شبکه سازی خود را در خاورمیانه افزایش دهند. سپاه گروه‌های شبه نظامی در سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین تشکیل داده است. جمهوری اسلامی در سوریه و عراق نسبت به عربستان سعودی برتری دارد و یمن نیز از سلطه عربستان خارج شده است و به ایران نزدیک‌تر شده است. در حال حاضر، در شمال عربستان سعودی، دولت عراق رابطه نزدیکی با ایران دارد و در جنوب عربستان هم جنبش حوثی‌ها صنعا را در تصرف دارد. در نتیجه ایران اکنون می‌تواند محاصره عربستان را تکمیل کند. معتقدم حذف سنی‌های افراطی در سوریه و عراق این فرصت را برای رهبران بحرین فراهم می‌آورد تا دیدگاه‌شان را درباره استفاده از سلاح و آغاز حرکت‌های نظامی تغییر دهند. این سناریو ممکن است منافع ایالات متحده و عربستان سعودی در منطقه را به خطر بیاندازد.
ارسال نظر: