حجت‌الاسلام مطهری: خطبه فدکیه، خطبه‌ای برای روشنگری جامعه خفته بود

کدخبر: 990571

مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم در گفتگو با «نسیم»، گفت: بحث حضور سیاسی اجتماعی حضرت فاطمه(س) در جامعه محدود به دوران پس از رحلت پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) نیست

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری، مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم، در توضیح تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) در گفتگو با «نسیم» اظهار کرد: اختلافاتی که در مورد تاریخ شهادت دخت نبی اسلام وجود دارد به منابع بر می گردد، همچنین مساله دیگر که محل اختلاف است مدت زندگی حضرت بعد از رحلت پیامبر(ص) است که در این رابطه نیز نظرات مختلفی وجود دارد.

وی ادامه داد: روایات در رابطه با این موضوع مختلف و متعدد است، البته در مورد سال شهادت هیچ اختلافی نیست و حضرت در سال یازدهم هجری به شهادت رسیدند و به پدر بزرگوارشان پیوستند، اما در ارتباط با ماه شهادت براساس همان مدت زمان زندگانی حضرت زهرا(س) بعد از پدر بزرگوارشان اختلاف است، با توجه به اینکه درگذشت پیامبر(ص) در روزهای پایانی ماه صفر است، اگر 28 صفر را به عنوان تاریخ رحلت حضرت رسول(ص) بدانیم اینجا بحثی که پیش می آید آن است که حضرت زهرا(س) چه مقدار بعد از پیامبر زندگی کردند، قول معروف سه ماه بعد از پدر بزرگوارشان است، این قول قوی تر است یعنی سوم جمادی الثانی که تقریبا می شود نود و پنج روز، حال اگر این تاریخ را بپذیریم شهادت حضرت می شود فاطمیه دوم اما اگر قول اول را بپذیریم می شود هفتاد و پنج روز و مطابق با 13 جمادی الاول؛ اما ائمه(ع) بیشتر اهتمام به عزاداری در دهه دوم داشته اند و روایات متعددی نیز در این زمینه وجود دارد .

این پژوهشگر تاریخ و سیره اهل بیت درباره اهمیت اقامه عزا برای اهل بیت و جایگاه برپایی مراسم سوگواری برای آنان و به ویژه حضرت زهرا(س) تصریح کرد: برپایی این مراسم در واقع تکریم و بزرگداشت جایگاه اهل بیت(ع) است، حضرت زهرا به عنوان ام الائمه که حتی پدرشان به عنوان ام ابیها از ایشان یاد کردند جایگاه رفیعی را در میان اهل بیت دارند، بنابراین برگزاری این مراسم یادآوری این جایگاه است .

حجت الاسلام مطهری در ادامه درباره اقدامات سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حضرت جایگاه بسیار رفیعی در جامعه داشتند و مورد تکریم مسلمانان بودند. در مورد ایشان باید توجه داشته باشیم که فقط بحث حضور سیاسی اجتماعی ایشان در جامعه محدود به دوران پس از رحلت پیامبر(ص) و زمان حضرت امیر(ع) نیست، ما در دوران گذشته یعنی در عصر حیات پیامبر(ص) نیز شاهد حضور اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) بودیم و از جمله در جریان بیعت وجود داشت یعنی اقدامات حضرت تنها بعد از رحلت نبود که از جمله این موارد می توانی به ماجرای بیعت «رضوان» اشاره کنیم .

وی افزود: اما این شرایط در عصر پس از رحلت پیامبر (ص) متفاوت می شود از این جهت که حق حضرت علی(ع) در حکومت جامعه اسلامی غصب می شود، در نتیجه حضرت فاطمه(س) از این جهت که این حق غصب شده است و باید به جایگاه اصلی خود برگردد و اقلا حقیقت برای جامعه تبیین شود وارد میدان می شود و با مردم صحبت و مناظره می کند .

مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم، افزود: دخت نبی مکرم اسلام می خواستند جامعه را متوجه این امر کنند کسانی که به اسم پیامبر(ع) حکومت می کنند سخن همان پیامبر را نادیده گرفتند، بنابراین حضرت زهرا باید اقدام می کرد و مهمترین مکانی که در آن زمان برای ایراد خطبه وجود داشت مسجد النبی بود که در واقع محور تمامی فعالیت های آن زمان در جامعه و امت اسلام محسوب می شد .

ارسال نظر: