۳۱ هزار تن پرتقال و ۱۸ هزار تن سیب در کشور توزیع شد

کدخبر: 991795

صفایی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نشست خبری افزود: ممکن است امسال آخرین سالی باشد که دولت به این شیوه در تنظیم بازار میوه شب عید مداخله می‌کند

به گزارش «نسیم»، حسین صفایی مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نشست خبری درباره نحوه توزیع میوه شب عید گفت: حدود 31 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب در سراسر کشور توزیع شد.

وی با بیان اینکه حجم بیشتری برای توزیع این دو میوه برای تنظیم بازار شب عید در نظر گرفته شده بود، افزود: اما در برخی استان‌ها امکان توزیع در سطح تدارک دیده شده فراهم نشد و به همین دلیل ناگزیر شدیم به بخشی از استان‌های دیگر منتقل کنیم.

صفایی با بیان اینکه استان تهران از جمله استان‌هایی بود که میوه تدارک دیده شده برای آن به استان‌های دیگر ارسال شد بیان داشت: در تهران حدود 3200 تن پرتقال و حدود 1500 تن سیب توزیع شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: ممکن است امسال آخرین سالی باشد که دولت به این شیوه در تنظیم بازار میوه شب عید مداخله می‌کند.

صفایی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده‌ایم شیوه‌های مناسب‌تری برای تنظیم بازار میوه شب عید وجود دارد از جمله اینکه ممکن است دولت با اجاره سردخانه‌ها آن را در اختیار تولیدکنندگان میوه قرار دهد و تنها تعهد ذخیره کننده در قبال دولت این است که در زمانی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند میوه ذخیره شده را عرضه کند و بنابراین دولت در قیمت و شبکه توزیع مداخله نکند.

وی افزود: امسال در سطح حدود 4 هزار نقطه در کشور عرضه میوه انجام شد به طوری که این مقدار حدود 30 درصد افزایش داشته و سال گذشته در سطح 30 هزار نقطه توزیع میوه شب عید انجام می‌شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: در تهران در 90 نقطه عرضه میوه انجام شد و این کار تا 12 فروردین ادامه داشت و تا زمانی که پرتقال شمال موجود بود پرتقال تامسون توزیع شد و بعد از به اتمام رسیدن پرتقال شمال پرتقال جنوب یا والنسیا را به بازار عرضه کردیم.

صفایی تصریح کرد: پرتقال تامسون یا همان پرتقال شمال با قیمت هر کیلو 2900 تومان و پرتقال جنوب یا والنسیا با قیمت هر کیلو 3400 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه سال 93 جزو سال‌های کم‌بار مرکبات بود اظهار داشت: وقتی درختان کم‌بار باشند اندازه و وزن بار میوه تولیدی درشت‌تر می‌شود.

وی افزود: بنابراین در کل باغات شمال وزن پرتقال‌ها نسبت به سال‌های قبل حدود 40 گرم افزایش داشت به طوری که امسال متوسط وزن پرتقال تامسون عرضه شده بین 200 تا 360 گرم بود.

صفایی تصریح کرد: پرتقال جنوب به طور متوسط ریزتر است و با وزن حدود 130 تا 200 گرم به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته از حدود 1300 تن پرتقال تنظیم بازار فقط 500 تن در سازمان میادین توزیع شد که امسال با افزایش 6 برابری حدود 3 هزار تن پرتقال در میادین میوه و تره‌بار عرضه شد.

وی بیان داشت: عده‌ای امسال به شدت تأکید داشتند تا واردات پرتقال و مرکبات صورت گیرد و هر دو، سه هفته یکبار گزارشاتی اعلام می‌شد که بازار میوه شرایط خوبی ندارد و حتماً باید واردات انجام شود ولی وزارتخانه مصمم بود که این کار نباید صورت بگیرد و نتایج بازار نیز نشان داد که این تصمیم، تصمیم درستی بوده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان داشت: در کشور بر تولید محصولاتی مانند سیب، پرتقال و نارنگی که حدود 40 درصد محصولات باغی را تشکیل می‌دهد جزو تولیدکنندگان بزرگ دنیا هستیم.

صفایی تصریح کرد: در شرایطی که کشور با محدودیت ارزی مواجه است و شرایط اقتضا نمی‌کند ارز صرف واردات کالاهای غیرضروری شود بنابراین ما نمی‌خواستیم این ارز محدود را صرف واردات پرتقال یا کالاهای غیرضروری کنیم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: از سال گذشته سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی به عنوان سند بالادست برنامه‌های کشور بود و ما هم به عنوان یک دستگاه دولتی باید خودمان را پایبند به این امر بدانیم.

وی تصریح کرد: بنابراین بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگسازی کنیم.

بر این اساس امسال برای تنظیم بازار شب عید ترکیبی از پرتقال شمال و جنوب کشور را ذخیره‌سازی کردیم و همچنین محصول سیب از استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، زنجان، خراسان شمالی و دماوند برای تنظیم بازار میوه شب عید خریداری و در هفته پایانی سال 93 توزیع شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بیان داشت: در تنظیم بازار میوه شب عید کل عملیات تنظیم بازار انجام داد.

ارسال نظر: