عضو هیات علمی دانشگاه علامه: تعامل با غرب در گذشته سودی برای اقتصاد کشور نداشت

کدخبر: 991930

محمد قلی یوسفی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: نمی‌توان وانمود کرد میان توافق و عدم توافق اثری یکسان بر زندگی ایجاد می‌شود/ کارآمدی لغو تحریم‌ها به برنامه‌های اقتصادی دولت بستگی دارد

محمد قلی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص شرایط اقتصاد ایران بعد از بیانیه لوزان اظهار کرد: مردم در طول سال های اخیر مشکلات مختلفی را تجربه کرده اند و انتظارات آن ها در خصوص توافق هسته ای بهبود وضع معیشتشان است.

وی افزود: طبیعی است که هرچقدر میزان داد و ستد ما با دنیا بیشتر شود می توانیم از امکانات بین المللی بیشتری استفاده کنیم.

نمی توانیم به مردم بگوییم که انتظار بهبود زندگی خود را نداشته باشند

وی با انتقاد از اظهار نظر اخیر مشاور اقتصادی رئیس جمهور در خصوص لزوم مدیریت انتظارات به نسیم تصریح کرد: ما نمی توانیم که بگوییم مردم حق دارند چنین انتظاری داشته باشند و یا چه انتظاری نداشته باشند و مطمئنا مردم حق دارند که انتظار داشته باشند با بهبود رابطه با دنیا محدودیت ها و مشکلاتی که قبلا داشتند برطرف شود.

این اقتصاددان ادامه داد: اگر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم شود و تنشی نباشد و به دنبال آن ها ارتباط فرهنگی و اقتصادی با دنیا برقرار شود، مطمئنا در زندگی مردم گشایش به وجود خواهد آمد.

یوسفی بر همین اساس گفت: بنابراین انتظار بهبود زندگی برای مردم انتظار درستی است و نباید به آن خرده گرفت.

وی گفت: تجربه همواره نشان داده که مردم نسبت به مسئولین با مشکلات بیشتری مواجه هستند و به هر حال آن ها فشارهای اقتصادی را مستقیما لمس می کنند.

کارآمدی لغو تحریم ها به اقدامات دولت بستگی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به وظیفه دولت بعد از توافق هسته ای تصریح کرد: این که دولت چه مقدار از این توافق استفاده کند، به توان و ظرفیت دولتمردان برمی گردد، زیرا به هر حال توافق هسته ای امکان ارزشمندی را در اختیار دولتمردان قرار می دهد.

امتیازهایی که در مذاکرات گرفتیم باید به هزینه های این 35 سال بیرزد

یوسفی با بیان این مطلب که امیدوارم مذاکرات دستاوردهایی را هم برای کشور داشته باشد تصریح کرد: امیدوارم مذاکرات تنها به پذیرش قطعنامه و نظر دولت های مسلط ختم نشود، و هزینه هایی را که کشور در این 35 سال پرداخته است، به راحتی از دست نداده باشیم و بتوانیم حداقل امتیازی را برای مردم کسب کرده باشیم.

وی گفت: مردم انتظار دارند و امیدوارند که دولتمردان از فرصت به وجود آمده برای افزایش رفاه و آسایش آن ها و جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده کنند.

توافق برگ برنده دولت است

این اقتصاددان با اشاره به مزیت های دولت بعد از توافق یادآور شد: اگر توافقی صورت بگیرد دولت برگ برنده ای را در اختیار خواهد داشت تا خیلی از مشکلاتی که تاکنون داشته است را برطرف کند، به طور مثال دولت می تواند در زمینه واردات کالا بدون واسطه عمل کند و در نتیجه با هزینه کمتر به واردات کالاهای ضروری بپردازد و نقل و انتقال پول را هم می تواند به آسانی انجام دهد.

یوسفی ادامه داد: بعد از لغو تحریم ها فشارهایی که تاکنون روی دوش دولت و مسئولین از جانب کمبود منابع ارزی بوده است، مرتفع خواهد شد و دولت با یک آسوده خاطری بیشتری که به اهداف خودش دست پیدا خواهد کرد.

منصفانه نیست که انتظارات مردم را خفه کنیم

وی با اینکه این مطلب که اثرگذاری لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران به نوع اجرای سیاست ها تویط دولت مربوط می شود تاکید کرد: این که ما بگوییم، مردم نباید انتظار معجزه داشته باشند و بخواهیم از این طریق مردم را خفه کنیم و تواقعات و انتظارتشان را از بین ببریم ، منصفانه و عاقلانه نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه افزود: مردم می خواهند شاد باشند و اکر دستاوری بوده است، مردم باید جشن گرفته و به فال نیک بگیرند و انتظار داشته باشند با این توافق وضع زندگی آن ها بهتر شود.

یوسفی با اشاره به اظهار نظر نیلی گفت: ما با این گونه اظهار نظرها نمی توانیم برای دولت فرصت بخریم و یا بگوییم اگر توافقی صورت گرفت مردم نباید انتظار بهبود اوضاع را داشته باشند، زیرا این انتظار به جایی نیست.

وی تصریح کرد:مردم اگاه تر از این هستند که بشود به آن ها گفت بعد از توافق هسته ای زمان زیادی برای برای اثر گذاری روی زندگیشان لازم است و انتظار یک تحول مثبت در زندگی خود را دارند و نمی شود که وضع زندگی مردم در دوران تحریم ها و بعد از تحریم ها را یکسان تلقی کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه بیان کرد: نمی شود وعده ای بلند مدت مردم برای بهبود زندگی مردم داد که زمان تحقق آن هم مشخص نباشد، زیرا این وعده خارج از انتظار مردم است.

دولت سناریوهای مختلف برای نتایج مذاکرات را در نظر داشته باشد

یوسفی با اشاره به وظایف دولت گفت: دولت حتما باید برای اتفاقات مختلفی که در ممکن است در توافق هسته ای رخ دهد سناریوهای مختلفی را طراحی کرده باشد، زیرابودجه کلانی در اختیار دولتمردان است و می توانندکارشناسان خبره ای را در این زمینه به کار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: شما با یک دولت پولدار و ثروتمند رو به هستید که نباید منتظر نتایج مذاکرات و اتفاقات پیش رو بماند زیرا کشور ما یک کشور ثروتمند است که باید برای آینده برنامه ریزی کند.

این اقتصاددان توجه به توان داخلی را مسئله ای مهم دانست و تصریح کرد: تاثیر گذاری نتیجه مذاکرات در اقتصاد کشور به کار و تلاش داخلی بستگی دارد زیرا هیچ فردی به غیر از ایرانی ها این کشور را نخواهد ساخت.

تعامل با دنیای غرب در گذشته سودی برای اقتصاد کشور نداشت

یوسفی با اشاره به تجربیات تلخ گذشته در تعامل اقتصادی با دنیای غرب گفت: در زمان شاه رابطه ما با غرب خوب بود اما تغییری در وضعیت اقتصاد ما ایجاد نشد و در حال حاضر اقتصاد عربستان سعودی علی رغم تعامل مناسب با غرب وضعیت مناسبی در اقتصاد ندارد.

وی با بیان این مطلب که " افزایش رفاه مردم در اقتصاد نیاز به اقدامات داخلی دارد " عنوان کرد: باید با عزم ملی سیاست هایی را در داخل اقتصاد کشور پیاده کند، که کسب و کار مردم رونق بگیرد.

این اقتصاددان گفت: فشارهای بیرونی یک طرف قضیه است و اقدامات دولت برای کاهش فشارهای بیرونی طرف دیگر ماجراست، اما مهم این است که دولت چه سیاست هایی را در داخل اقتصاد کشور در پیش می گیرد و چه باری را از زندگی مردم بر می دارد.

یوسفی تاکید کرد: ما نمی توانیم برای دولت وقت بخریم و یا توجیهی بیاوریم که مردم انتظار داشته باشند مذاکرات اثری در زندگی آن ها نداشته باشد.

نمی توان وانمود کرد میان توافق و عدم توافق اثری یکسان بر زندگی ایجاد می شود

وی افزود: وقتی توافق انجام می شود دست دولت باز شده و به آن ها امکاناتی داده می شود که بتواند زندگی مردم را بهبود ببخشد، بنابراین نمی توان گفت که میان توافق و میان عدم توافق هیچ تفاوتی وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه در خاتمه گفت: دولت تا الان مشکلات را به حساب تحریم ها گذاشته است، بنابراین با رفع شدن تحریم ها باید علائمی را ببینیم که دولت برای اصلاح اقتصاد کشور تلاش می کند.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: