زندگی میلیون دلاری "رجب خان"

کدخبر: 992105

انتشار گزارشی از آشپزخانه کاخ ریاست جمهوری ترکیه و سرو یک نوع نوشیدنی بسیار گرانقیمت، خشم مردم این کشور را از هزینه‌ها و اسراف‌های خاندان اردوغان چند برابر کرده است

چای سفیدی که بانوی اول ترکیه مصرف می‌کند،‌‌ همان چای سفید معمولی نیست که در کنار چای سیاه و سبز در بازار موجود است. این نوع چای که حتی ثروتمندان نیز از آن بی‌خبرند، ارزشی معادل هر کیلو ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار دارد. با توجه به اینکه درآمد ماهانه ۲۲ میلیون نفر از ۷۷ میلیون نفر جمعیت ترکیه، ۳۲۰ دلار است، این نوع چای سفید در بازار معمولی یافت نمی‌شود.
گروه بین‌الملل - نسیم: در حالی که رسانه‌های حامی حزب اردوغان به سختی در تلاش هستند تا چهره او را در داخل ترکیه بهبود بخشند، ‌انتشار گزارشی از آشپزخانه کاخ ریاست جمهوری ترکیه و سرو چای گران، خشم مردم ترک را از هزینه‌ها و اسراف‌های خاندان اردوغان دو چندان کرده است. در این راستا، گزارش «المانیتور» را در ادامه می‌خوانید:
رسانه‌های حامی حزب «عدالت و توسعه» ترکیه تلاش دارند تا افکار عمومی را قبل از انتخابات هفتم ژوئن تغییر دهند؛ چرا که نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد این حزب جایگاه خوبی نزد مردم ندارد. در حالی که پرونده فساد ۲۰۱۳ هنوز به فراموشی سپرده نشده، ولخرجی‌های کاخ ریاست جمهوری، بلوایی به راه انداخته است. به خاطر عدم شفافیت، سخت است که بگوییم چقدر خرج ساخت و ساز و دکوراسیون کاخ شده است و برای بازارایی ساختمانی با بیش از هزار اتاق چقدر هزینه شده است.
تلاش تیم رسانه‌ای این حزب صرفا این نیست که از انتشار اخبار منفی جلوگیری کنند؛ بلکه می‌خواهند تا تصویر مثبت دروغینی را از رئیس جمهور و خانواده‌اش در اذهان ترسیم نمایند.
در تلاش برای معرفی «امینه اردوغان» به عنوان زنی که حامی محیط زیست است، روزنامه Yeni Safak در گزارشی نشان داد که وی چطور آشپزخانه کاخ ریاست جمهوری را مدیریت می‌کند و جزئیاتی را افشا کرد. اینکه مثلا خانواده اردوغان پوست لیمو و سیب را در سرکه می‌گذارند و از تفاله‌های روغن زیتون و خرما برای سس استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد امینه در خصوص غذای ارگانیگ خیلی حساس است و دقت دارد که چه مواردی وارد کاخ می‌شود.
همچنین فهمیدیم که امینه به بانوی اول کشور «مالی» یاد داده است که انبه را خشک کند. وقتی که بانوی اول مالی به امینه گفته است که چون ماندگاری انبه کم است، نمی‌توانند این محصول را صادر کنند، امینه به او یاد داده است که انبه را خشک و سپس صادر کنند اما از این گزارش، ‌تن‌ها چای سفید نظر مخاطبان را جلب کرد، ‌بانوی اولیه ترکیه به همه توصیه می‌کند که محصولات طبیعی مصرف کنند و گفته است که چای مورد استفاده در کاخ ریاست جمهوری، چای سفیدی است که در منطقه «رایض» تولید می‌شود.
اما نکته اینجاست که چای سفیدی که بانوی اول ترکیه مصرف می‌کند، ‌‌‌ همان چای سفید معمولی نیست که در کنار چای سیاه و سبز در بازار موجود است. این نوع چای که حتی مردم رایض نیز از آن بی‌خبرند، ارزشی معادل هر کیلو ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار دارد. با توجه به اینکه درآمد ماهانه ۲۲ میلیون نفر از ۷۷ میلیون نفر جمعیت ترکیه، ۳۲۰ دلار است، این نوع چای سفید در بازار معمولی یافت نمی‌شود. اغلب ترک‌ها که چای سیاه می‌نوشند و حتی اسم چای سفید را نیز نشنیده‌اند. مصرف این نوع چای، بلوایی را در شبکه‌های اجتماعی برپا کرده است.
برای نخستین بار اغلب حامیان حزب سکوت کرده‌اند، شاید چون نمی‌توان در توجیه اسرافکاری‌های خانواده اردوغان حرف زد.
برای مثال، به نمونه‌ای از لطیفه‌های پخش شده در شبکه‌های اجتماعی دقت کنید:
- «من واقعا لایق کاخ ریاست جمهوری هستم، در یک دست چای سفید دارم و در دست دیگر انبه. چه کسی به مشکلات جهان اهمیت می‌دهد؟»
- «در لیوان‌هایی که هر کدام هزار دلار قیمت دارند، معلوم است که نمی‌توان چای ۵۰ سنتی نوشید، باید چای دو هزار دلاری نوشید.»
- «اگر سبک زندگی معمولی این است که چای سفیدی بنوشیم که هر بیست گرم آن چهل دلار است، پس خدایا به ما هم زندگی معمولی عنایت کن.»
به نظر می‌رسد که ماموریت با موفقیت انجام نشد و رسانه‌های حامی حزب فراموش کردند قیمت چای سفید را در نظر بگیرند. رسانه‌های منتقد هم در انعکاس شیوه‌های زندگی متوسط را در آشپزخانه کاخ سفید از هیچ کوششی فروگذار نکردند. یکی از این رسانه‌ها نوشت: تاپ‌ترین خبر Bootlicker News این است که چطور با بازیافت پوست لیمو، صرفه جوئی کنیم؛ در حالی که قبض برق کاخ سفید ماهانه بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار است.
ارسال نظر: