رمزگشایی از گرانی‌های ناگهانی مرغ و میوه در نوروز ۹۴

کدخبر: 992441

مدیر مرکزتحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: عده‌ای از تجار اتاق بازرگانی و واردکنندگان با برخی از طیف‌ها برای تغییر قیمت‌ها تبانی کردند تا وانمود کنند که وزارت کشاورزی مقصر گرانی‌ها است

دکتر حسن حیدری مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با اشاره به موضوع گرانی بازار کالاهای اساسی شب عید اظهار کرد: ابتدا باید به دنبال متولی اصلی تنظیم بازار شب عید در دولت باشیم تا قضاوت صحیحی در خصوص وضعیت موجود داشته باشیم.

ستاد تنظیم بازار در وهله اول مسئول گرانی های شب عید است

وی افزود: متولی اصلی تنظیم بازار شب عید ستاد تنظیم بازار به دبیری معاون اجرایی رئیس جمهور است که یک مجموعه فرا وزارتخانه ای به حساب می آید و آن ها باید در این زمینه پاسخگو باشند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی تصریح کرد: باید بررسی کرد که ابزار و اختیارات تنظیم بازار در اختیار کیست و کنترل قیمت ها و نظارت بر عده چه نهادی است و سپس در این زمینه قضاوت کرد.

وزارت جهاد کشاورزی به نظر رهبری عمل کرد

حیدری با تمجید از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار شب عید خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت جهاد توزیع کلان اقلام مورد نیاز شب عید بود که خوشبختانه از راهبرد مورد نظر رهبر معظم انقلاب استفاده کرد به شکلی که مدیریت بازار شب عید امسال مبتنی بر واردات نبود.

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخل به نسیم گفت: تولید داخل ما قابلیت تامین نیاز داخل را دارد، بنابراین تنظیم بازار شب عید هم باید براساس تولید داخل شکل بگیرد.

ماجرای گرانی های امسال شب عید

وی خاطرنشان کرد: از چند ماه قبل فشاری از رسانه های وابسته به اتاقا بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی وارد شد، که چرا آن ها برای واردات همکاری نمی کنند، اما حرف اصلی وزارت جهاد کشاورزی این بود که ما نیازی به واردات اقلامی که در داخل به اندازه کافی تولید می شود،نداریم.

حیدری با اشاره به ضعف های سازمان حمایت در این زمینه تاکید کرد: تنظیم و نظارت بر بازار بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و وزارت صنعت معدن و تجارت بوده و آن ها باید در خصوص گرانی ها پاسخگو باشند.

وی افزود: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از اختیارات خود را در خصوص تنظیم بازار از دست داده است، بنابراین تلاش می کند تا وزارت جهاد کشاورزی را در تنظیم بازار ضعیف نشان دهد.

این تحلیلگر مسائل اقتصاد کشاورزی به نسیم گفت: تنها در صورتی می توان به وزارت جهاد نقد کرد که کمبودی در توزیع اقلام اساسی مردم وجود داشته باشد در غیر اینصورت بالا بودن قیمت ها به وزارت صنعت معدن و نهاد زیر مجموعه آن سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بر می گردد.

حیدری با اشاره جوسازی علیه وزارت جهاد کشاورزی گفت: این یک پازل است که وارد کنندگان تکمیل می کنند تا قدرت را از نهاد متولی تولید بگیرند و باید در نظر داشت که با یک و سال و چهار ماه مسئولیت دادن به وزارت کشاورزی مشکلات تنظیم بازار اعم از دلالی و تخلفات دیگر حل نمی شود.

وی با بیان این مطلب که عده ای از دورن دولت به دنبال فشار آوردن به وزارت جهاد کشاورزی هستند، بیان کرد: اگر جریان شناسی کنید متوجه می شوید که طیفی از درون دولت در حال فشار آوردن به وزارت جهاد کشاورزی هستند تا وانمود کنند این دستگاه در تنظیم بازار شب عید خوب عمل نکرده ازیرا منافع آن ها در در واردات است.

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران عنوان کرد: در کشور ما علی رغم تاکید رهبرانمان بر حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات، تنظیم بازار در چند سال اخیر بر پایه واردات بوده است ودولت ها برای اینکه مردم را از خود راضی نگه دارند اولویت را در تنظیم بازار بر مبنای واردات قرار می دادند، زیرا ارز مورد نظر آن ها به شکل رایگان از درآمدهای نفتی تامین می شد.

حیدری با انتقاد از مشکلات ایجاد شده برای تولید کنندگان داخلی گفت: در حال حاضر مرغداری های ما با 20 تا 30 درصد ظرفیتشان کار می کنند و صنایعی که ما به راحتی توانایی صادرات در آن ها را داریم، با هوچی گری عده ای خاص و اختلالات آن ها در قیمت ها به وسیله واردات بی رویه به ورشکستگی رسید.

دولت ها برای حفظ اعتبارشان نزد افکار عمومی واردات می کنند

وی بیان کرد: دولت ها به دنبال حفظ اعتبارشان نزد افکار عمومی هستند، بنابراین به متولیان عرصه واردات باج می دهند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با دفاع از وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با وجود انتقادات زیادی که به آن ها می شود امسال در حوزه تنظیم بازار خوب عمل کرد و به تولید داخلی بها داد.

حیدری ادامه داد: عده ای از تجار با برخی از طیف ها در دولت تبانی کردند تا قیمت ها تغییر کند، و آن ها وانمود کنند که وزارت جهاد به عنوان متولی توزیع تامین بازار مقصر گرانی هاست.

اجرای غلط قانون انتزاع دلیلی بر ضعف خود این قانون نیست

وی با بیان این مطلب که " اجرای غلط قانون انتزاع دلیلی بر ضعف خود این قانون نیست " بیان کرد: مشکل ما در کنترل قیمت ها، عدم شفافیت در نظام توزیع و بازار است و ارتباطی به موضوع یکپارچه بودن مدیریت زنجیره ای تولید تا مصرف یا قانون انتزاع وجود ندارد.

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت بازار کشور قبل از تصویب قانون انتزاع یادآور شد: پیش از قانون انتزاع متولی دستگاه غذایی کشور که همان وزارت بازرگانی سابق یا صنعت، معدن و تجارت فعلی است ضرورتی بر حمایت از تولید نمی کرد و تکیه خود را با پشتوانه درآمد ارزی دولت بر واردات می گذاشت.

حیدری بر همین اساس گفت: قانون انتزاع برای حل این مشکل تصویب شد و مشکل را نیز برطرف کرد تا ثابت کند،مشکل بالا بودن قیمت ها یا اصطلاحا نادیده گرفتن حقوق مصرف کنندگان وقتی حل خواهد شد که شفافیت در نظام تنظیم و توزیع بازار به وجود بیاید.

قانون انتزاع در 15 کشور پیشرفته دنیا اجرا می شود

وی قانون انتزاع را قانونی امتحان پس داده در کشورهیا پیشرفته جهان دانست و تاکید کرد: قانون انتزاع به شکل مدیریت یکپارچه زنجیره ای تولید تا مصرف در 15 کشور بزرگ دنیا دنبال می شود و وزارت کشاورزی در کشورهای این کشورها وظایف و اختیارات تجاری دارد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی تصریح کرد: نهادی باید در کشور اجازه واردات و صادرات محصولات کشاورزی را بدهد که خودش متولی چرخه تولید است،در غیر اینصورت واردات و وصادرات به گونه ای انجام می شود که به تولید کننده داخلی ضربه وارد شود و بعد از مدتی ما به یک جامعه کاملا مصرف کننده تبدیل می شویم.

یا خام فروشی هیچ وقت سمت تولید نمی رویم

حیدری بیان کرد: با وجود درآمدهای ارزی دولت که ناشی از فروش نفت خام است ما هیچ وقت به سمت مسئله تولید که کار دشواری است نخواهیم رفت، اماوقتی متولی تنظیم بازار یک دستگاه باشد، طوری مدیریت خواهد کرد که تولید ضربه نخورد و نیازهای اساسی مردم هم تامین شود.

وی با اشاره به نقش معاون اجرایی رئیس جمهور در گرانی های بازار شب عید امسال عنوان کرد: مسئول اصلی تنظیم بازار دولت آقای شریعتمداری دبیر ستاد تنظیم بازار است که وزیر سابق بازرگانی بوده و طرفدار واردات و بازرگانی است.

حیدری تصویب قانون انتزاع در مجلس را بسیار دشوار تلقی وکرد و به نسیم یادآور شد: اتاق بازرگانی و متولیان اصلی واردات که با وزارت صنعت مرتبط بودند برای به تصویب نرسیدن قانون انتزاع تمام تلاش خود را کردند، زیرا نهادی مسئول تنظیم بازار می شد که در برابر تولید خود را مسئول می دانست.

وزارت صنعت هر چه می‌خواهد واردات می‌کند

وی خاطرنشان کرد: در گذشته وزارت صنعت و تجارت و یا بازرگانی سابق هر قدر که می خواست واردات انجام می داد و بعد که در خصوص تولید از آن ها سوال می شد این توجیه را داشتند که تولید را از وزارتخانه مربوطه مطالبه کنید و ما موظفیم که جنس ارزان به مردم بدهیم.

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با بیان اینکه قانون انتزاع کاملا قانون مترقی است گفت: اکثرا کارشناسان کارکشته عرصه اقتصاد کشاورزی آن را تایید می کنند، اما بد اجرا کردن یک قانون دلیلی بر بد بودن آن نیست، با این که وزارت جهاد کشاورزی هم در اجرای این قانون بد عمل نکرده است و کمبودی در حوزه توزیع نداشتیم بلکه نظارت بر قیمت ها درست مدیریت نشد.

سازمان حمایت در خصوص افزایش قیمت ها پاسخگو باشد

حیدری با اشاره به مشکلات ستاد تنظیم بازار در گرانی های شب عید تصریح کرد: مسئول مدیریت قیمت ها سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است، بنابراین متهم ردیف اول گرانی شب عید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است که از زیر مجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می آید.

دلالی را در مدت کوتاه نمی توان ریشه کن کرد

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران تاکید کرد: دلالی در تنظیم بازار با یک مدت کوتاه یک سال و چند ماه حل شدنی نیست

و مبارزه با دلالی براساس شفافیت اطلاعات در تنظیم بازار شکل می گیرد، بنابراین نیاز به عزم ملی دارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه " نباید با خلط مبحث یک قانون درستی که شکل گرفته است را به حالت اول بازگردانیم " گفت: عملکرد وزارت جهاد دولت یازدهم در حوزه های دیگر ضعیف بوده است اما باید مواظب باشیم در این شاخه که آن ها عملکرد خوبی داشتند، بی انصافی نکنیم.

حیدری در پایان گفت: قانون انتزاع نهال خوبی است که پایه گذاری شده و نباید اجازه دهیم که به راحتی از بین برود.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: