بیش از ۲۷۰۰ ناشر داخلی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند

کدخبر: 992646

نوش‌آبادی در نشست خبری گفت: کارگروه نظارت بر چاپ و توزیع غیرقانونی کتاب در وزارت ارشاد به منظور برخورد با هرگونه رفتار غیرقانونی در این حوزه تشکیل شد‬‎

به گزارش خبرنگار نسیم حسین نوش‌آبادی در اولین نشست خبری خود در سال جدید با خبرنگاران با تبریک سال جدید گفت: مقام معظم رهبری سال 94 را به عنوان سال دولت ملت همدلی و همزبانی نامگذاری کردند و در این ارتباط مطالب مهمی را در فرمایشات نوروزی خود ایراد فرمودند.

وی افزود: با توجه به اینکه فرمایشات ایشان در ارتباط با همدلی و همزبانی دولت و ملت و ایجاد رابطه اعتمادآمیز مردم و مسئولان تأکید داشت نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در این موضوع بسیار مهم است و نقش این ارتباطات بسیار محوری و مؤثر است و رسانه‌ها می‌توانند در تحکیم رابطه دولت و ملت نقش ارزنده‌ای را ایفا کنند.

وی با اشاره به فرمایشات نوروزی رهبر معظم انقلاب گفت: وزارت ارشاد با توجه به فرمایشات ایشان سعی خواهد کرد ارتباطاتش را گسترده‌تر کند و پاسخگویی را وسیع‌تر و جدی‌تر دنبال کند البته این وزارتخانه با انتخاب سخنگو در سال گذشته به استقبال فرمایشات رهبری رفته است و در مناسبت‌های مختلف نیز سعی کردیم تا گزارش‌هایی از فعالیت‌های وزارت ارشاد ارائه کنیم.

نوش‌آبادی در ادامه به ارائه گزارش از عملکرد وزارت ارشاد در سال 93 پرداخت و گفت: در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد یکی از دستگاه‌های پیشرو بوده است و بلافاصله بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری و دستور العمل رئیس جمهور بخش‌هایی که به ارشاد مربوط می‌شد ما در دستور کار قرار دادیم که از جمله از آنها می‌توان به تجمیع فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور، بهره مندی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی حمایت از تولید آثار رسانه‌ای حوزه فرهنگ و هنر حمایت از تولید فیلم‌های مستند و کوتاه و همچنین حمایت از هنرمندان و روزنامه‌نگاران در زمینه تبیین اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

وی با اشاره به کارهای صورت گرفته در حوزه معاونت مطبوعاتی گفت: برای اولین بار یارانه مطبوعات به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پرداخت شد و این پرداخت‌ها بسیار شفاف بود.

رتبه‌بندی رسانه‌ها در میزان پرداخت این یارانه مؤثر بوده است همچنین بیمه خبرنگاران به رسانه‌هایی که نام خبرنگارشان را برای وزارت ارشاد ارسال کرده بودند به حساب خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها واریز شد و لیست پرداخت بیمه نیز به زودی منتشر خواهد شد.

سخنگوی ارشاد با اشاره به اقدامات حوزه سینما گفت: از ابتدای دولت یازدهم 305 فیلم سینمایی پروانه ساخت دریافت کردند که 149 فیلم آن موفق به دریافت پروانه اکران شده‌اند.

وی همچنین افزود: بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از 5 تا 12 اردیبهشت برگزار می‌شود که امسال در دو بخش سینمای سعادت و بخش جلوه‌گاه شرق با پخش 22 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی برگزار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های حوزه فرهنگ گفت: 113 هزار عنوان کتاب در سال گذشته مجوز گرفتند که شمارگان آن به بیش از 263 میلیون می‌رسد ما 47 نمایشگاه کتاب استانی برگزار کردیم و در 16 نمایشگاه کتاب خارجی نیز شرکت کردیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب در سال گذشته با حضور 296 ناشر داخلی و خارجی برگزار شد و امسال بیش از 2 هزار و 700 ناشر داخلی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کردند. هنوز تعدااد قطعی ناشران خارجی مشخص نیست اما مطمئناً نمایشگاه کتاب امسال بسیار پرشورتر از نمایشگاه‌های سال گذشته برگزار می‌شود.

نوش آبادی همچنین به تشکیل کارگروه نظارت بر چاپ و توزیع غیر قانونی کتاب اشاره کرد و گفت: این کارگروه برای برخورد با هرگونه تخلف در این حوزه تشکیل شده است.

وی با اشاره به کارهای اقدام گرفته در معاونت هنری گفت بحث کارت هنر را برای تمامی هنرمندان و نویسندگان پیگیری کردیم و همه این عزیزان می‌توانند از این کارت استفاده کنند.

وزیر ارشاد امسال را سال توجه به هنرهای نمایشی در این حوزه عنوان کردند و ما قصد داریم تا توسعه فضاهای هنری و همچنین تأمین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای بخش‌هایی که وجوددارند اقدام کنیم.

وی همچنین به افزایش 20 درصدی اعتبار صندوق هنرمندان اشاره کرد و گفت: این اتفاق افتاده است و ما سعی داریم تا با این افزایش 20 درصدی کمک بیشتری به این بخش از هنر کشور داشته باشیم.

وی همچنین به معاونت فعالیت های انجام شده در معاونت قرآنی ارشاد اشاره کرد و گفت: بیشر از 2 هزار و 100 مؤسسه قرآنی در کشور وجود دارد که 800 مؤسسه در دولت یازدهم مجوز گرفته‌اند 360 نمایشگاه قرآنی در کشور کشور را برگزارکرده‌ایم.

وی همچنین به بخش بازی‌های یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم 251 بازی یارانه‌ای تولید و در بازار عرضه شد.

نوش آبادی همچنین به فعالیت‌های سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: تثبیت تقویم اجرای عملیات حج عمره حضور اثرگذار سازمان حج و زیارت در ستاد اربعین از برنامه‌هایی بود که این سازماندر سال 93 انجام داد.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه ارشاد و سازمان مالیاتی خبر داد و گفت: به موجب این تفاهم نامه تمام کتابفروشی‌های کشور از دادن مالیات معاف شدند.

ارسال نظر: