روایت معاون وزیر سابق بازرگانی از دلایل ناکامی دولت در تنظیم بازار

کدخبر: 994363

ضیغمی در گفتگو با «نسیم»: حقوق مصرف کنندگان در ستاد تنظیم بازار پایمال می‌شود/ وزارت کشاورزی ابزار تامین کالاهای مورد نیاز مردم را ندارد/ نگاه جزیره‌ای بازار شب عید ۹۴ را آشفته کرد/ اختلاف بین دو وزارتخانه طبیعی است

محمدعلی ضیغمی معاون وزیر سابق بازرگانی در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از عملکرد ستاد تنظیم بازار در تنظیم بازار 94 اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار بالاترین مرجعی است که می تواند در خصوص تنظیم بازارکالاهای اساسی تصمیم گیری کند و باید فرا دستگاهی عمل کند.

وی افزود: برای تنظیم بازار کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ما کمیسیون های تنظیم بازار داریم که قبلا در وزارت بازرگانی سابق یا وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می شد و اکنون هم در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود.

معاون وزیر سابق بازرگانی در تشریح وظایف این کمیسیون ها خاطرنشان کرد: این کمیسیون ها حکم دبیرخانه را برای ستاد تنظیم بازاری دارد که در نهاد ریاست جمهوری به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور برگزار می شوند.

ضیغمی با اشاره به اختلافات موجود میان وزرات جهاد کشاورزی و وزارت صنعت بیان کرد: اختلاف نظر بین وزارت صنعت و کشاورزی در ستاد تنظیم بازار طبیعی است و در گذشته هم وجود داشته است، اما بهتر است که تصمیماتی که در کمیسیون های تنظیم بازار گرفته می شود کارشناسی تر باشد تا خروجی آن ها در ستاد تنظیم بازار بتواند مشکلات تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم را برطرف کند.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی ادعا می کند که ابزار لازم برای تنظیم بازار در اختیار ندارد، به نسیم عنوان کرد: قبل از این هم تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما در تنظیم بازار مسئله اصلی، مسئله تامین کالاهاست و تامین کالا هم به موجودیت کالاها مربوط می شود یعنی تولید داخل بعلاوه واردات که در حال حاضر در اختیار یک وزارتخانه تولیدی است.

معاون وزیر سابق بازرگانی با بیان این مطلب که " وقتی تنظیم بازار در اختیار وزارت جهاد کشاورزری باشد مشکل خواهیم داشت " به نسیم گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک نهاد تولیدی است که در خصوص تامین کالاها تمام وظایف را در اختیار ندارد، بنابراین قانون انتزاع مشکلی را در زمینه تنظیم بازار حل نکرد.

ضیغمی با انتقاد از وضعیت موجود تنظیم بازار در کشور تصریح کرد: در حال حاضر در انجام وظایف مربوط به مدیریت بازار جزیره ای نگاه می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هرج و مرج در تنظیم بازار به وجود آمده به شکلی که وزارت صنعت تنها به فکر بازار است و وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه به بازار و تبعات گران شدن کالا تنها جانب تولید را می گیرد

معاون وزیر سابق بازرگانی گفت: این نگاهها مشکل ساز شده و اجازه گرفته شدن تصمیم به هنگام و به موقع درست را از تصمیم گیران می گیرد.

ضیغمی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار باید در نهاد ریاست جمهوری باشد که حرف بازار و تولید کننده را بشوند، بعد تصمیم گیری کند.

وی با انتقاد از نادیده گرفتن شدن جایگاه مصرف کننده در ستاد تنظیم بازار به نسیم یادآور شد: در حال حاضر مصرف کننده تریبون مشخصی در ستاد تنظیم بازار ندارد و اگر حرف تولید کننده و بازار در این جلسات شنیده می شود، متاسفانه کرسی که صرفا منعکس کننده حرف مصرف کننده باشد در ستاد تنظیم بازار وجود ندارد.

معاون بازرگانی گفت: انجمن های حامی حقوق مصرف کنندگان باید در ستاد تنظیم بازار حاضر شوند تا حرف مصرف کننده هم شنیده شود.

ضیغمی در پایان بیان کرد: اگر تصمیمات بخشی و جزیره ای از دستگاهها دور شود می توانیم امیدوار باشیم وضعیت بازار بهتر شود.

ارسال نظر: