عضو هیات علمی علامه: حذف یارانه نقدی ثروتمندان برای دولت گران تمام می‌شود

کدخبر: 994838

یوسفی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: دولت به رای مردم در پرداخت یارانه احترام بگذارد؛ حذف ثروتمندان دشوار است/ پرداخت یارانه نقدی این قدرها هم که می گویند زیان بار نیست

محمد قلی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» در خصوص حذف یارانه نقدی اظهار کرد: پرداخت یارانه نقدی اشتباهی بود که از دولت قبلی به ارث رسیده و ممکن است بخش زیادی از مردم نیاز به پرداخت مستقیم یارانه نداشته باشند، اما نیازهای غیر مستقیم وجود دارد.

وی به موارد مصرف صحیح یارانه اشاره کرد و گفت: اگر یارانه در بخشی مانند اشتغالزایی که رفاه و درآمد مردم را بالاتر می برد استفاده شود مطمئنا موثرتر خواهد بود.

این اقتصاددان افزود: در حال حاضر پرداخت یارانه نقدی واقعیتی است که اتفاق افتاده و دولت یازدهم در برابر یک کار انجام شده قرار گرفته است.

حذف ثروتمندان دشوار است

یوسفی گفت: دولت یا باید یارانه همه را حذف کند یا یارانه غیر نیازمندان را حذف کند که دومین مورد کار چندان آسانی نیست.

وی با اشاره به ضعف اطلاعات آماری در کشور بیان کرد: اقتصاد در کشور ما چندان توسعه پیدا نکرده است که بتواند اطلاعات آماری مختلف از دهک های مختلف را داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: بعضی از اطلاعات و آمار و ضرایب جینی به ما می گوید که چند درصد مردم چقدر از ثروت جامعه را در اختیار دارند، اما مشخص نیست این اشخاص چه کسانی هستند چه شغلی دارند و در کجا زندگی می کنند.

دولت به خواست مردم توجه کنند

یوسفی با بیان این مطلب که "دولت باید به خواست مردم عمل کند زیرا آزموده آزمودن خطاست " به نسیم گفت: دولت یکبار رفراندومی را انجام داد تا نظر مردم را در خصوص یارانه ها بداند و قریب به اتفاق مردم رای به پرداخت یارانه دادند.

وی افزود: مردم اگر یک روز به رئیس جمهور شدن آقای روحانی رای دادند و یا یک روز به نمایندگی یک نماینده در مجلس رای دادند، یک روز هم به تداوم پرداخت یارانه رای دادند که باید به آن توجه شود.

این اقتصاددان با انتقاد از صحبتهایی در خصوص حذف یارانه عده ای از مردم گفت: چرا در خصوص انتخاب رئیس جمهور و نماینده مجلس درخواست انتخابات مجدد نمی دهیم؟ ولی برای پرداخت یارانه، به رای مردم اهمیت نمی دهیم؟

یوسفی بر همین اساس عنوان کرد: بنابراین مطرح کردن دوباره حذف عده ای از دریافت یارانه عاقلانه نیست، زیرا بر خلاف نظر مردم است.

هزینه حذف عده ای زا مردم از پرداخت یارانه نقدی بیشتر است

وی با بیان این که حذف ثروتمندان پول زیادی را به دولت نمی دهد، تصریح کرد: با توجه به تورم و تحریم های موجود هزینه حذف عده ای از دریافت یارانه نقدی بسیار بیشتر از حذف یارانه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه ادامه داد: ممکن است حذف یارانه با اشتباهاتی توام باشد که هزینه های آن را برای دولت افزایش دهد بنابراین کار عاقلانه این است که دولت به همین روال ادامه دهد و ضرر بابت پرداخت یارانه به همه اقشار را از جای دیگری دنبال کند.

یوسفی گفت: برقراری عدالت در پرداخت یارانه آرزویی است که همه دارند اما شدنی نیست و یارانه دارویی است که به بیمار داده می شود امادر حال حاضر یارانه ها نه تنها بیماری را درمان نکرده است بلکه افراد سالم را هم بیمار کرده است.

وی حذف یارانه را اشتباه دانست و یادآور شد: عمل کردن براساس اطلاعاتی که ضریب خطای بالایی دارد ضرر به مراتب بالاتری دارد و باید از هر چیزی که تنش اجتماعی ایجاد می کند پرهیز کنیم.

این اقتصاددان با انتقاد از هزینه های بی مورد دولت در موارد مختلف خاطرنشان کرد: دولت باید هزینه های خود را در جاهای دیگری کم کند و از هزینه های سمینارها و سفرهای بی مورد بکاهد.

پرداخت یارانه نقدی این قدرها هم بد نیست

یوسفی بیان کرد: پول یارانه نقدی ممکن بود که بتواند در جای بهتری هزینه شود اما اکنون هم در جای بدی هزینه نمی شود زیرا در داخل کشور هزینه شده و مصرف را بالا می برد و می تواند به افزایش تولید و اشتغال منجر شود؛ بنابراین این قدر هم که گفته می شود اثر منفی ندارد.

وی همین مقدار یارانه اندک را هم برای اقشار مختلف مردم مفید دانست و گفت: اگر پای درد و دل مردم بنشینیم همین مقدار یارانه نقدی علی رغم افزایش پیدا نکردن در دولت یازدهم همچنان برای بسیاری از اقشار کم درآمد مهم است.

عضو عیات علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: نمی توانیم در یک جای مرفه تهران بنشینم و به جای یک فرد روستایی تصمیم بگیریم زیرا در حال حاضر بیکاری فقر و نابرابری در جامعه بسیار زیاد است و مردم اگر به یارانه نقدی نیاز نداشتند به دریافت رای نمی دادند.

یوسفی در پایان گفت: وقتی بیش از 90 درصد مردم به پرداخت یارانه رای می دهند نشان می دهد که آن هایی که یارانه می گیرند، همه نیازمندند.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: