ایران رکورددار تجویز دارو، آزمایش و سی‌تی اسکن است

کدخبر: 995439

قائم مقام سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران، دارو، آزمایش و سی‌‌تی اسکن برای بیماران تجویز نمی‌شود/ بسیاری از این مراجعات غیر ضروری بوده و به دلیل عدم معاینه دقیق بیمار توسط پزشک صورت می‌‌گیرد

به گزارش «نسیم»، رحمت الله توکل با انتقاد از معاینه شتابزده و فله ای برخی پزشکان گفت: معاینه یک بیمار باید حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد .

وی افزود: 70 تا 80 درصد تشخیص بیماری بر مبنای گرفتن شرح حال کامل از بیمار و معاینه دقیق اوست و گرفتن شرح حال زمان می برد، اما متاسفانه اکنون این گونه نیست .

وی تاکید کرد: پزشک باید از معاینه فیزیکی دقیق بیمار و حرفهای او به تشخیص برسد و برای قطعیت تشخیص از روشهای پاراکلینیکی استفاده کند .

این متخصص مغز و اعصاب گفت: امادر حال حاضر بسیاری از مراجعات بیماران به آزمایشگاهها، مراکز رادیولوژی و سی تی اسکن و ام آر آی غیر ضروری است و فقط به دلیل وقت نگذاشتن پزشک برای معاینه بیمار صورت می گیرد و این پروسه،هزینه های زیادی، هم به بیماران و هم سازمان های بیمه گر تحمیل می کند .

وی افزود: در هیچ جای دنیا پزشکان به اندازه ایران، بی رویه دارو و آزمایش و سی تی اسکن و ... برای بیمارتجویز نمی کنند و تنها راه کاهش آن، نظارت بیشتر و دقیق تر سازمانهای بیمه گر است چرا که وزارت بهداشت که فروشنده خدمت است، نمی تواند خودش ناظر و تعیین کننده خدمت باشد .

توکل تاکید کرد: با توانمند کردن بیمه شدگان که از برنامه های جدی سازمان بیمه سلامت ایران در سال جاری است، جلوی درمانهای القایی را خواهیم گرفت .

قائم مقام سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اگر سطح سواد سلامت مردم افزایش یابد، بیماران می دانند از پزشک خود چه انتظاراتی داشته باشند و پزشک هم در برابر بیمار و تجویزهای خود باید پاسخگوی بیمار باشد .

ارسال نظر: