افتخاری: مهارت دیپلمات‌های ما باعث آمدن حق غنی سازی در توافق شد

کدخبر: 995442

استاد دانشگاه تهران در نشست "بررسی مذاکرات لوزان" تاکید کرد: تحریم‎های بانکی باید لغو شوند/ در قضیه اوکراین شاهد تحریم روسیه بدون قطعنامه شورای امنیت بودیم که این خطرناک است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، قاسم افتخاری استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست «بررسی مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی» که در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه علامه‌ طباطبایی در حال برگزاری است با بیان اینکه من از ابتدا به دقت مذاکرات هسته اى را پیگیرى کردم و در سال 1350 استراتژى نظامى را در دانشگاه تهران تدریس مى کردم، اظهار داشت: در تمام این دوران مجبور بودم بحث هسته اى که اساس استراتژى آن روز بود را بررسى کنم و بر همین مبنا می‎توانم بگویم این قراردادى که الان هست هیچ چیزى از آن قابل ارزیابى نیست و قطعا شما مى توانید این قطعنامه را بررسى کنید.

وی در ادامه گفت: اگر شما به دنبال تکنولوژى بالا هستید این توافق جلوى شما خواهد را گرفت اما براى تکنولوژى پایین این توافق براى شما خیلى خوب است که برنامه غیرنظامى همین نوع تکنولوژى است.

قاسم افتخاری با اشاره به اینکه "ان پى تى" به همه حق غنى سازى را نمى دهد، افزود: نخستین گام هسته اى غنى سازى است که این به صراحت در "ان پى تى" نیامده و با مهارت دیپلمات هاى ما در توافق آمده است.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: مهارت دیگر سست کردن 6 قطعنامه سازمان ملل است و موضوع دیگر باز گذاشتن دست ما در تکنولوژى پایین دست است که ما را وارد بازار جهانى کرده است، با این تفاسیر دستاوردهاى ما در زمینه هاى حقوقى بسیار بالا بوده است و در واقع ایران توانسته موقعیتى در" ان پى تى" پیدا کند که هیچ کشورى در" ان پى تى" نتوانسته به آن برسد و آن این است که هم عضویت در" ان پى تى" را به دست آوردیم و هم می توانیم غنى سازى کنیم .

وی با اشاره به اینکه قبل از ما کره شمالى بود که ترجیح داد از ان پى تى خارج شود، بیان داشت: در موضوع برداشتن تجریم ها همه این تحریم ها پیامد مصوبات شوراى امنیت است که کشورهای 1+5 مى گویند در اجراى آن این تحریم ها را علیه ایران تصویب کرده ایم.

قاسم افتخاری با بیان این مطلب که زمانى که شوراى امنیت خودش تحریم خود را بردارد دیگر تحریم هاى کشورها مبنایى در حقوق بین الملل ندارند، افزود: این در حالى است که تاسیسات هسته اى ما باقى مى ماند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما در مورد تحریم آمریکا درباره روسیه دیدیم آمریکائی‎ها بدون قطعنامه شوراى امنیت تحریم ها را وضع کردند که این خطرناک است، متذکر شد: نه تنها تحریم ها به شکل کلى باید برداشته شود بلکه باید موضوع تحریم ها مانند تحریم هاى بانکى برداشته شود.

وی در پایان گفت:ما در این چارچوب تمام چیزهایى که مى خواستیم را به دست آوردیم و هیچ چیزى از دست ندادیم.

ارسال نظر: