ترقی: در قانون جدید احزاب، ورود افراد احزاب منحله به حزب جدید منع شده است

کدخبر: 995800

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با «نسیم» رعایت قانون برای همه احزاب به ویژه احزاب تازه تأسیس را الزم‌آوردانست و گفت: متاسفانه در قانون فعلی نظارتی بر احزاب وجود ندارد

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار «نسیم» با اشاره به دریافت مجوز حزب اتحاد ملت از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از اعضای این حزب سابقأ در حزب مشارکت فعالیت داشته اند باید بر رفتارهای آنها نظارت شود، در قانونی جدید راه‌های نظارتی بر فعالیت احزاب و افراد آنها پیش‌بینی شده اما متأسفانه هنوزاین قانونی نهایی نشده است در صورتی که اگر این قانون جدید تصویب شود و در مجلس نهایی شود جلوی ورود افرادی که در احزاب منحله حضور داشته‌اند گرفته می‌شود و هم نظارت بر رفتارهای این احزاب مقداری تقویت می‌شود ولی با قانون فعلی متأسفانه این نظارت بر عملکرد احزاب وجود ندارد.

وی در ادامه رعایت قانون را برای همه احزاب به ویژه احزاب تازه تأسیس ملزم دانست و گفت: رعایت قانون، رقابت‌های سیاسی را در ذیل نظام و داخل نظام، انجام ندادن سند وابستگی به اپوزسیون خارج از کشور و رعایت منافع ملی طبیعتاً جزء مهمترین مسائلی است که احزاب باید آن را رعایت کنند و تلاش کنند که حرکت‌ها و فعالیت‌های سیاسی خودشان همانطور که در قانون هم به آن اشاره شده مخل به اسلام و قانون اساسی نباشد .

ترقی تجربه‌ گذشته احزاب در کشور و سرنوشت آنها را درس عبرتی مهم برای احزاب خواند و تأکید کرد: در اوائل انقلاب احزابی بودند که سرنوشت آنها منجر به تعطیلی شد و یا احزابی دیگری که غیر قانونی اعلام شدند مثل جبهه ملی و... که توسط حضرت امام(ره) این تجارب نشان می‌دهد که اگر احزاب به تقابل با نظام ب‌پردازند و یا به دنبال ساختار شکنی در نظام باشند و یا به دنبال تغییر طینت انقلاب اسلامی باشند قطعأ با منافع و مصالح ملی تعارض پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از همه این تجربه ها به ویژه تجربه سال 88 باید در اولیت کاری احزاب باشد و طبیعی است که اگر اینها را رعایت کنند واز تجربه گذشته درس بگیرند می‌توانند زمینه یک رقابت سالم و صحیح را در عرصه سیاسی کشور فراهم کنند.

عضو حزب موتلفه صحبت‌های اخیر آقای جهانگیری و کرباسچی راحاکی از ورود دولت به پروسه انتخابات عنوان کرد و اظهار داشت: یقیناً از آن صحبت‌ها غیر از این نمی‌شود برداشتی کرد که دولت قصد حضور در انتخابات را دارد، و نشان می دهد که دولت همان شیوه‌ای که کارگزاران در زمان بعد از دولت آقای هاشمی دنبال کردند و با تشکیل حزب کارگزاران در انتخابات حضور پیدا کردند را پیش گرفته است، دولت به دنبال تشکیل یک مجلسی مثل مجلس پنجم هست تا بتواند مقدمه مجلس مانند مجلس ششم را فراهم کند.

ترقی با مضر خواندن حضور دولت در انتخابات تأکید کرد: قطعأ اینگونه اظهارات مرتبط با انتخابات پیش رو است و نشان دهنده این است که سیاست کارگزارن در دولت دوم آقای هاشمی را دنبال کردند و می‌خواهند همان سیاست و تأییرگذاری روی مجلس پنجم را بر مجلس دهم اعمال کنند.

ترقی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: یقینأ ورود دولت‌ها به لحاظ قانونی و عرفی و هم به لحاظ سیاست‌های کلان کشور اشکال دارد و در واقع خلاف قوانین کشور و استقلال قوا است، اینکه دولت‌ها سعی می کنند بر مجلس تأثیرگذار شوند و نمایندگانی را به عنوان وکیل الدوله به مجلس بفرستند این به نفع اعمال حاکمیت ملت نیست و حاکمیت دولت را خدشه‌دار می‌کند.

این فعال اصولگرا در پایان تلاش اصولگرایان را در جهت همگرایی و اتحاد قابل تقدیر خواند و گفت: وحدت اصولگرایان علیرغم اینکه تلاش بسیار وسیع و گسترده رسانه‌ای و لابی‌های متعددی برای جلوگیری از اتحاد اصولگرایان دارد صورت می‌گیرد خیلی خوب پیش رفته است واز بسیاری از این چالش‌هایی که علیه این جریان به وجود آوردند سعی کرده عبور کند و بتواند به ساز و کار مناسبی برای انسجام برسد.

وی افزود: اگر اصولگرایان متحد نشوند و منسجم نباشند و به یک لیست واحد در انتخابات نرسند می‌توانند بسترساز همان شرایط مجلس پنجم را به وجود بیاورند احتمالش خیلی زیاد است و لذا باید تلاش کنند که اکثریت مطلق همیشه در مجلس حفظ کنند.

ارسال نظر: