زنگنه: آلودگی رودخانه‌های خوزستان ربطی به پساب‌های واحدهای نفتی ندارد

کدخبر: 995845

وزیر نفت در جمع خبرنگاران افزود: تولید بنزین یورو ۴ سبب کاهش آلودگی شرهای تهران، اراک، کرج، تبریز و اصفهان شد/ هر کس رقمی درباره قاچاق سوخت عنوان می‌کند، براساس حدس و گمان است

به گزارش «نسیم»، بیژن زنگنه صبح امروز در حاشیه شانزدهمین همایش ملی صنعت سبز، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره این‌که بیشتر واحدهای نفتی فعال در خوزستان، پسابها را به رودخانه می ریزند و آن را آلوده می‌کنند، افزود: این موضوع صحت ندارد، زیرا تاکنون در این زمینه گزارشی نه از سوی مسولان منطقه و نه از مردم محلی داده شده است.

وی با بیان این‌که همه تاسیسات نفتی در خوزستان مستهلک است که باید در نخستین فرصت نوسازی شوند، گفت: با وصله پینه کردن نمی‌توان این تاسیسات عظیم را اداره کرد.

زنگنه با بیان این‌که همکاران ما در این صنعت با همه وجود این تاسیسات را اداره می‌کنند، تصریح کرد: این تاسیسات همان‌گونه که گفته شد باید در نخستین فرصت با بهترین استانداردهای تولید و بهره‌برداری روز بازسازی شود، زیرا با گذشت زمان میزان نفتهای نمکی بیشتر می‌شود.

زنگنه درباره سهم وزارت نفت برای احیای تالاب هورالعظم، گفت: وزارت نفت سهمی برای احیای تالاب هورالعظیم ندار؛ اما قرار است افزون بر انجام دستورهای سازمان حفاظت محیط زیست، آسیبی به این تالاب نزند.

وی درباره قاچاق سوخت و این‌که برخی از قاچاقچیان سوخت در مواقع اضطرار آن را در دریا واژگون می‌کنند، اظهارکرد: در زمینه قاچاق سوخت باید این کار مهم یعنی مبدا قاچاق شناسایی شود؛ چون تا زمانی که مبدا مشخص نباشد نمی‌توان آن را از بین برد.

وزیر نفت با بیان این‌که وقتی سوخت بیش از مصرف داخلی عرضه می‌شود به طور قطع کانون قاچاق سوخت به وجود می‌آید، تصریح کرد: براساس برنامه ریزیهای انجام شده از اردیبهشت ماه، سوخت رسانی به کامیونها و اتوبوسها به جای روزانه، براساس پیمایش و بارنامه انجام می‌شود، اما از سال آینده (٩٥) با نصب دستگاههای موقعیت روی کامیونها و اتوبوسها سوخت رسانی براساس پیمایش واقعی انجام می‌شود.

وی افزود: با توسعه گازرسانی در کشور دیگر سوخت گازوئیل به صنایع و نیروگاهها اختصاص نمی‌یابد.

زنگنه فروش غیرقانونی سوخت به افغانستان را از دیگر کانونهای مهم عرضه سوخت قاچاق اعلام کرد و گفت: اگر عرضه سوخت به این کشور به صورت رسمی انجام شود، دیگر امکانی برای قاچاق نمی‌ماند.

وی افزود: با انجام این کارها و شناسایی مبادی، می‌توان قاچاق سوخت را تضعیف کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که تا زمانی که قیمت گازوئیل یارانه‌ای در کشور ٢٥٠ تومان بوده و آن سوی مرز ٢٠٠٠ تومان باشد به طور قطع این اتفاق ( قاچاق سوخت) می‌افتد، تاکید کرد: تا زمانی که تعادل قیمتی برقرار نباشد این مشکلها وجود خواهد داشت اگرچه ممکن است کم شود.

زنگنه درباره این‌که هم اکنون میزان قاچاق سوخت در کشور چقدر است، گفت: کسی نمی‌تواند میزان آن را بگوید و اگر کسی رقمی درباره قاچاق سوخت عنوان می‌کند، براساس حدس و گمان است.

به گزارش نسیم، وزیر نفت در حاشیه این مراسم از طرح "یوز" و کلینیک تخصصی حیوانات آسیب دیده پارک پردیسان بازدید کرد.

بیژن زنگنه صبح امروز در شانزدهمین همایش ملی صنعت سبز با اشاره به این که پارسال در جلسه‌ میدانهای نفتی غرب کارون، برخی برای خشک کردن هورالعظیم خواستار دریافت پول زیادی از وزارت نفت بودند، افزود: این پیشنهاد از سوی نفتی ها مطرح نشده بود، اما حتی اگر از سوی آنها مطرح می‌شد من به شدت با آن مخالفت می‌کردم، چون معتقدم خشک کردن آن خیانت به نسل آینده است و من هیچگاه چنین خیانتی نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: وزارت نفت به صورت همه جانبه با این طرح (خشک کردن هورالعظیم) مخالف است و نه تنها هیچ نظر و اصراری به خشک کردن هورالعظیم ندارد بلکه اعتقاد دارد اگر قرار است فعالیتی در آن انجام شود نباید سبب آلودگی محیط آن منطقه شد.

وزیر نفت با اشاره به این‌که وزارت نفت نخستین وزارتخانه‌ای بود که واحدهای اچ اس ایی را تاسیس کرد، گفت: این واحد هم اکنون با قدرت و کیفیت به کار خود ادامه می دهد و تلاش می‌کند مسائل اچ اس ایی در پروژه‌ها و طرحها جدی دنبال شود.

زنگنه با بیان این که وزارت نفت خود را متعهد به انجام مسائل محیط زیستی می داند، به توزیع بنزین یورو چهار در ٦ استان کشور در سال ٩٣اشاره کرد و گفت: باور این که توزیع بنزین یورو چهار تا این اندازه تاثیر گذار بوده است، کمی سخت است.

وزیر نفت به بیان این که هم اکنون میزان گوگرد گازوئیل که در شهرها توزیع می شو ppm١٠ است، گفت: حذف هیدروکربنهایی که از پتروشیمی گرفته شده است در بهبود و کیفیت عرضه سوخت بسیار موثر بوده است.

وی با با بیان این که با وارد مدار شدن نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گام بزرگی در عرصه تولید و توزیع بنزین برداشته می شود، گفت: در این پالایشگاه فرآورده های نفتی با استاندارد یورو چهار و پنج توزیع می شود.

افزایش گازرسانی به نیروگاهها

وزیر نفت افزایش تولید، تامین و عرضه گاز طبیعی در کشور را یکی از کارهای مهم وزارت نفت برای حفظ محیطزیست برشمرد و افزود: همسو با این هدف پارسال ظرفیت تولید و پالایش گاز کشور روزانه ١٢٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته است، که این افزایش تولید سبب کاهش سوخت مایع ارسالی به نیروگاهها و صنایع شده است.

زنگنه با یادآوری این که در سال ٩٢ نیروگاههای کشور ٢٧ میلیارد لیتر فرآورده مایع نفتی به ارزش روز ١٨ میلیارد دلار مصرف کرده بودند و این بدان معناست که ٤٦ درصد سوخت مایع مصرفی در نیروگاهها سوخت مایع بوده است، افزود: با وجود این که مصرف نیروگاهها پارسال ٨,٤ دهم درصد اضافه شد، اما نسبت سوخت مایع به سوخت کل با افزایش تولید گاز به ٢٨ درصد کاهش پیدا کرده است که امسال این رقم به زیر ١٥ درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به این که در سال ٩٢، ٣٦ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاهها داده شد که این رقم پارسال به ٥٠ میلیارد متر مکعب رسیده است، افزود: این رقم در سال ٩٤ به ٦٠ میلیارد مترمکعب می رسد؛ ضمن این که تلاش می شود صنایع دیگر هم مشکلی برای تامین گاز نداشته باشند.

زنگنه در ادامه با بیان این که توسعه گازرسانی به نیروگاهها یکی دیگر از کارهای وزارت نفت برای حفظ محیط زیست است، گفت: هم اکنون ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار خانوار از نعمت گاز بی بهره هستند که طبق برنامه قرار است ظرف سه سال آینده جمعیت تحت پوشش گاز که هم اکنون ٨٧ درصد جمعیت کل کشور است به ٩٧ درصد برسد.

وی افزود: با افزایش گازرسانی دیگر ال پی جی، نفت سفید و گازوئیل در خانه ها و صنایع مصرف نمی شود و این موضوع سبب کاهش گاز CO٢ می شود؛ ضمن این که از نظر اقتصادی حداکثر ظرف مدت دو سال این سرمایه گذاری باز می گردد.

بند "ق" و محیط زیست

وزیر نفت طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت در قالب بند " ق " تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ را دیگر از مسائل محیط زیستی وزارت نفت که به صورت جدی آن را دنبال می کند، عنوان کرد و گفت: در این زمینه پارسال طرحهای زیادی در شورای اقتصاد تصویب و برخی از طرحها نیز کار اجرایشان آغاز شده است.

وی افزود: ارتقای کارایی موتور خانه های ساختمانهای اداری، مسکونی، تجاری، حمل و نقل عمومی، جایگزین ١٤٠هزار تاکسی فرسوده با تاکسی همه گازسوز با پیمایش بالا، جایگزینی ١٧هزار اتوبوس شهری فرسوده دیزلی با اتوبوسهای گازسوز (CNG)، جایگزینی ٤٠٠ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی ١٢٥ سی سی فرسوده شهر تهران و جایگزینی همان تعداد موتورسیکلت برقی با توان و کاربری مشابه، برقدار کردن چاه‌های کشاورزی دیزلی، مترو کلان شهرها ، مترو تهران، توسعه حمل و نقل ریلی ، نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ١٠ تن دارای سن بالاتر از ٣٥ سال و آموزشهای همگانی طرحهای است که بر اسا سبند ق تعریف شده است که می تواند تاثیر بزرگی بروی محیط زیست بگذارد.

اقتصاد سی ان جی در ایران

وزیر نفت توسعه سی ان جی برای مصرف خودروها را از کارهای مهم وزارت نفت برا ی حفظ محیط زیست عنوان کرد و درباره آن گفت: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران سی ان جی مصرف نمی کند.

زنگنه با اشاره به این که هم اکنون روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب سی ان جی که معادل ٢٠ میلیون لیتر بنزین است در کشور مصرف می شود، تصریح کرد: سال گذشته اقدامهای زیادی برای تقویت اقتصاد سی ان جی انجام شده است که البته هنوز جای کار بیشتر دارد و می توان آن را تقویت کرد تا مردم به استفاده از آن تشویق شوند.

وزیر نفت فروش گاز فلر را هم اقدامی محیط زیستی عنوان کرد که سال گذشته فراخوان آن داده شده است و در این زمینه گفت: هم اکنون روزانه بیش از ٢٠ میلیون متر مکعب گاز فلرمی شود که وزارت نفت در فراخوانی اعلام کرد که حاضر است آن را با قیمتی نزدیک به صفر در اختیار متقاضیان برای تولید برق یا هر محصول دیگری قرار دهد.

ارسال نظر: