"چرا شخصی که اعتقادی به خودکفایی ندارد به عنوان مشاور معاون اول ئیس‌جمهور انتخاب شده است؟"

کدخبر: 996844

بسیج دانشجویی ۱۰ دانشگاه کشور در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درباره انتصاب عیسی کلانتری به عنوان مشاور به وی اعتراض کردند

به گزارش «نسیم»، نامه 10 بسیج دانشجویی به شرح زیر است:

معاون اول محترم رئیس جمهور جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

سلام علیکم

احتراماً با توجه به حکم جنابعالی در مورد انتصاب آقای دکتر عیسی کلانتری به عنوان مشاور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست، نکاتی خدمتتان بیان می‌شود:

اهمیت بخش کشاورزی و سایر بخش های وابسته به آن بر کسی پوشیده نیست و بحث خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی و به دنبال آن دستیابی به امنیت غذایی، پیوسته در گفتمان بنیان گذار انقلاب اسلامی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) بوده است. گفته هایی که جهت تأکید و یادآوری،بخش‌هایی از آن را در ادامهمی‌آوریم:

امام خمینی (ره):

«مطمئناً خودکفایی در کشاورزی مقدمه‌ای است برای استقلال و خودکفایی در زمینه‌های دیگر.» (پیام 9 ماده‌ای بازسازی کشور - 11مهرماه 1367)

«چقدر براییک مملکتی عیب است و سرشکستگی، که دستش را دراز کند طرف امریکا که گندم بده؛کشکول گداییش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد.»(21/9/58)

« ایران کشوری است که باید کشاورزی‌اش، اساس همه کارها باشد. آن عده که می‌گویند از نظر کشاورزی نمی‌شود خودکفا شد، اطلاع دقیق ندارند.» (28/9/62)

امام خامنه‌ای (مدظله):

«در بخش کشاورزی و دامداری، که یکی از بخش‌های مهمّ ماست،اساس توجّه باید به این باشد که ما در محصولات اصلیِ مصرفی کشور، به خودکفایی برسیم» (10/4/80)

« تأمین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی» (سیاست‌های کلی بخش کشاورزی)

حال با عنایت به اهمیت بخش کشاورزی در استقلال و خودکفایی کشور و تأکید چندباره رهبران نظام اسلامی بر لزوم تحقق این امر، سوال ما این است که آیا فرد انتخاب شده از سوی جنابعالی، صلاحیت مشورت دهی در این رابطه را دارند؟

نگاهی به گفته‌های آقای دکتر کلانتری در چند سال اخیر، خود گواه این است که ایشان نه تنها اعتقادی به "خودکفایی در محصولات اساسی"ندارند، بلکه با این هدف مخالف هم هستند. جهت روشن شدن موضوع به برخی از صحبت‌های ایشان در ادامه اشاره می‌شود:

- این‌که صحبت از خودکفایی غلات و پروتئین حیوانی می‌شود، حرف‌های غیرمنطقی و غیرعلمی است. خودکفایی در کالاهای اساسی امکان‌پذیر نیست. هر کسی هم بگوید من ایکس کالا را خودکفا می‌کنم، دروغ می‌گوید. (خبرگزاری خبرآنلاین- 6/11/93) - باید به دنبال راه‌حلی جایگزین برای تامین نیازهای غذایی کشور بود. درحال حاضر گزینه پیش رو، تجارت آزاد محصولات کشاورزی است.در این خصوص تعرفه‌های تعیین شده برای واردات نباید بیش از 12 درصد باشد؛ که البته در مورد برخی کالاها این درصد تا 16 هم قابل افزایش است. (روزنامه دنیای اقتصاد- 9/4/93) - اگر کشور ما روی کشاورزی متمرکز شود فقیر می‌شویم و منابع را از دست می‌دهیمچون ایران کشور کشاورزی نیست. راه توسعه کشور، راهی غیر از توسعه کشاورزی است. (نشست هم‌اندیشی بررسی بحران آب - 13/5/93) موارد فوق بُرش کوتاهی از نظرات دکتر کلانتری در حوزه کشاورزی می‌باشد که هرچند ایشان بیش از 12 سال به عنوان وزیر در این بخش فعالیت داشته‌اند اما روشن است که این تفکر با نظرات رهبران نظام اسلامی در این حوزه زاویه دارد. جناب آقای دکتر جهانگیری؛با توجه به نکات فوق و همچنین اهمیتی که جایگاه مشاور از یک‌سو در تصمیم‌سازی و از سوی دیگر در نگاه عموم مردم و نخبگان دارد، امیدواریم دیدگاه‌های دکتر کلانتری بر عملکرد دولت و حضرتعالی در مسیر حمایت از بخش کشاورزی و دستیابی به خودکفایی در محصولات اساسی تأثیر گذار نباشد. والسلام علی من اتبع الهدی

1. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد 2. بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران 3. بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران 4. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک 5. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند 6. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت کرمان 7. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه هرمزگان 8. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز 9. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی 10. بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه باهنر

ارسال نظر: