خوانساری و جهانگیری با حمایت چه کسانی رئیس اتاق تهران شدند؟

کدخبر: 997031

«نسیم» در گزارشی کارنامه رئیس و نایب‌رئیس جدید اتاق تهران را بررسی کرد/ جهانگیری چگونه از رفاقت با مشایی به نایب‌رئیسی اتاق رسید؟/ انتقاد دانشمند و عدالتیان از انتخابات هیات رئیسه اتاق تهران؛ چرا آل‌اسحاق کاندید نشد؟

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: شنبه این هفته بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره تکلیف صندلی رئیس پارلمان بخش خصوصی تهران مشخص شد تا تغییرات احتمالی که بعد از انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی قابل پیش بینی بود، رنگ واقعیت به خود بگیرد. اتاق بازرگانی دوره هشتم که در میان اعضای خود افراد چند شغله‌ی فراوانی را می دید، جلسه نخست را هم با 5 عضو غایب آغاز کرد تا نشان دهد در همین ابتدای راه مشکلات زیادی با ابوالمشاغل های خود دارد.

موعد انتخاب رئیس اتاق که فرا رسید ، یحیی آل اسحاق که با رای بسیار بالایی به عنوان نفر نخست بخش بازرگانی به اتاق راه یافته بود، کاندید ریاست اتاق نشد، تا پیش بینی ها در خصوص مذاکرات اکثریت اعضای اتاق جدید برای ریاست اتاق درست از آب در بیاید.

حدود 90 درصد از اعضای اتاق بازرگانی هشتم که توسط بخش خصوصی انتخاب شده اند در یکی از عجیب ترین انتخابات های اتاق از ائتلاف برای فردا هستند. چند هفته ای است خبر از مذاکره درون این ائتلاف برای معرفی فردی جدید به جای آل اسحاق برای ریاست اتاق تهران به گوش می رسید.

در نهایت در روز انتخابات این شایعات به حقیقت تبدیل شد و مسعود خوانساری عضو اصلاح طلب اتاق که حدود 24 سال در مناسب دولتی مختلف حضور داشت ریاست اتاق تهران را برعهده گرفت. وی که تنها کاندیدای ریاست اتاق بود از میان 55 رای 51 رای آورد تا به دو دوره سلطه آل اسحاق بر اتاق تهران پایان دهد.

مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور هم به عنوان تنها آقازاده خوشبخت انتخابات هشتم و عضو دیگر ائتلاف برای فردا، توانست با 47 رای نایب رئیس اول اتاق شود. نایب رئیسی دوم هم به یکی از ناکامان بزرگ اتاق یعنی علامیرمحمدصادقی رسید، تا وی که با حکم نعمت زاده به اتاق بازرگانی راه یافته بود، بر این کرسی تکیه بزند.

مسعود خوانساری کیست؟

رئیس جدید اتاق تهران اهل اصفهان است و 61 سال سن دارد. وی که لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس برنامه ریزی و سیستم دارد، از سال 59 به جمع دولتمردان جمهوری اسلامی پیوست و بعد از آن به طور پیوسته 24 سال حضور مناصب مختلف دولتی را تجربه کرد. محمد سلامتی بعد از رای اعتماد به عنوان وزیر کشاورزی دولت شهید رجایی، دوست نزدیکش مسعود خوانساری را با خود به این وزراتخانه برد تا خوانساری با حضور در کرسی معاونت وزارت کشاورزی نخستین تجربه دولتی خود را آغاز کند. سلامتی که در کابینه شهید باهنر و سال های نخست کابینه موسوی هم عهده دار این سمت بود، خوانساری را هم در کنار خود در وزارت کشاورزی حفظ کرد تا نوبت به دوران وزارت عباسعلی زالی برسد. در دوران وزارت زالی او اکثریت معاونان سلامتی از جمله خوانساری را در سمت خود ابقا کرد تا دوران معاونت رئیس کنونی اتاق بازرگانی تهران در وزارت جهاد کشاورزی تا سال 68 و آغاز دولت سازندگی به طول بینجامد.

با آغاز دولت هاشمی، مهدی کرباسیان معاون کنونی وزیر صنعت عهده دار ریاست سازمان تامین اجتماعی شد و خوانساری هم به عنوان مشاور رئیس این سازمان راهی تامین اجتماعی شد. با روی کار آمدن دولت اصلاحات در خرداد 76 خوانساری به وزارت راه و ترابری رفت و در دوران وزارت حجتی، دادمان و خرم ریاست سازمان حمل و نقل و راهداری را بر عهده گرفت.

پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 نقطه پایانی بر حضور خوانساری در مناسب دولتی بود. مسعود خوانساری این بار سودای حضور در پارلمان بخش خصوصی را در سر می پروراند و در نهایت رویای وی به واقعیت پیوست تا وی در انتخابات های ششم و هفتم اتاق بازرگانی راهی اتاق تهران شود. وی در اتاق بازرگانی عهده دار کمیسیون حمل و نقل و گمرک شد و اداره چند شرکت خصوصی را نیز به عهده گرفت.

شرکت آکام تجارت صدرا از جمله این شرکت ها بود که در حوزه ساخت و ساز فعالیت های گسترده ای را انجام می دهد. خوانساری همزمان با مدیریت شرکت آکام تجارت ریاست هیات مدیره شرکت لیزینگ اقتصاد نوین یکی از شرکای بزرگ سازمان راهداری را نیز برعهده گرفت.

مدتی بعد رئیس جدید اتاق بازرگانی تهران اقدام به تاسیس شرکت سرمایه گذاری آتی سامان نمود و مدیرعاملی این شرکت را هم بر عهده گرفت.

در حال حاضر خوانساری دومین رئیس اصلاح طلب اتاق بازرگانی تهران است. رئیس اصلاح طلب قبلی اتاق محمدرضا بهزادیان بود که در اتاق ششم عهده دار کرسی ریاست بود و اتاق پرحاشیه و سیاسی را برای پارلمان بخش خصوصی رقم زد که در نهایت با باطل شدن کارت بازرگانیش شانس حضور در دوره بعد اتاق را از دست داد.

مهدی جهانگیری از رفاقت با مشایی تا نمایندگی دولت یازدهم در اتاق

برادر معاون اول رئیس جمهور که به عنوان نایب رئیس جدید اتاق بازرگانی دوره هشتم انتخاب شد، از معدود کسانی است که هم در دولت قبل و هم در این دولت از جایگاه بسیار ممتازی نزد دولتمردان برخوردار است. برادر کوچکتر اسحاق جهانگیری حضور در جمع دولتی ها را با معاونت سازمان میراث فرهنگی در دولت نخست محمود احمدی نژاد و رفاقت با اسفندیار رحیم مشایی آغاز کرد. اما بروز برخی ماجراها سبب شد تا جهانگیری معاونت این سازمان را رها کرده و مجبور به استعفا شود. وی بعد از کنار رفتن از معاونت سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی رفت و یک شرکت سرمایه گذاری فعال در حوزه گردشگری به نام سمگا تاسیس کرد.

چندی بعد برادر آقای معاون اول دست به تاسیس بانک گردشگری زد که با نفوذ برخی از افراد دولتی مانند مشایی و بقایی در آن حواشی زیادی را به دنبال داشت. وی در کنار حضور در بانک گردشگری فعالیت های گسترده ای را در موسسات اقتصادی و هلدینگ های مختلف انجام داد تا از این نظر یکی از فعال ترین افراد بخش بازرگانی اتاق در دوره هشتم باشد.

با آغاز به کار دولت یازدهم جهانگیری علی رغم رابطه خوبی که با دولت قبل داشت در این دولت هم توانست به فعالیت های گسترده اقتصادی خود ادامه دهد که گفته می شود دلیل تداوم حضور وی در قدرت نسبتش با معاون اول رئیس جمهور است.

نظر فعالان بخش خصوصی درباره انتخابات اتاق بازرگانی چیست؟

بعد از پایان انتخابات ریاست اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم به سراغ جمشید عدالتیان عضو دوره هفتم اتاق رفتیم و نظر وی را در خصوص انتخاب جهانگیری و خوانساری جویا شدیم. وی گفت: به نظر می رسد علی رغم پیش بینی ها، نوعی لابی گری درون ائتلاف برای فردا اتفاق افتاده که آل اسحاق برای ریاست اتاق تهران وارد صحنه نشود و خوانساری ریاست اتاق تهران را به دست بگیرد.

وی افزود: البته این احتمال وجود دارد که آل اسحاق سودای ریاست اتاق ایران را داشته باشد ولی این انتظار وجود داشت که با توجه به پیروزی 90 درصدی ائتلاف برای فردا آن ها قصد تغییر در کرسی ریاست اتاق را داشته باشند.

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران و عضو اتاق بازرگانی ایران هم در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از انتخابات صورت گرفته در راس اتاق تهران گفت: مشخص است که همه چیز به خواست دولت پیش رفت و من از انتخاب آقای خوانساری تنها به دولت تبریک می گویم که توانست افراد مورد نظر خود را سرکار بیاورد.

به نظر می رسد با انتخاب افراد مورد نظر دولت در کرسی های ریاست اتاق، پارلمان بخش خصوصی در دوره هشتم بیش از پیش به سمت دولتی شدن حرکت کند و شرایطی را به وجود آورد تا دولت در پیشبرد مقاصد خود در بخش خصوصی همه موانع را از پیش رو بردارد.

ائتلاف برای فردا که در دوران انتخابات با شعار جلوگیری از دولتی شدن اتاق وارد صحنه شد حالا به عنوان اصلی ترین کانال دولت در بخش خصوصی به حساب می آید.

با نزدیک شدن به ایام تشکیل اتاق ایران به نظر می رسد که اصلی ترین برنامه دولت در شرایط فعلی تصاحب اتاق ایران باشد که البته با توجه به نقش پررنگ اتاق تهران در اتاق ایران به نظر می رسد کار دشواری را پیش رو نخواهد داشت.

ارسال نظر: