مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: قیمت گاز در سال ٩٤ افزایش نیافته است

کدخبر: 997058

عراقی در جمع خبرنگاران در مورد خبر "افزایش تعرفه گازبها" تصریح کرد: به طور محکم و قاطع اعلام می‌کنم که در سال ۹۴ به هیچ عنوان افزایش قیمت گاز نداشتیم/ هیئت وزیران تاکنون هیچ چیزی را به شرکت ملی گاز ابلاغ نکرده

به گزارش «نسیم»، حمیدرضا عراقی در حاشیه سومین همایش تولید پایدار گاز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اگرچه اعلام کردیم که صادرات گاز به کشور عراق از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود اما هنوز طرف عراقی آماده دریافت گاز نیست که در صورت آمادگی این کشور صادرات گاز از آخر اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

وی گفت: صادرات گاز به عراق در سال اول روزانه 5 میلیون مترمکعب، سال دوم روزانه 10 میلیون مترمکعب و در سال سوم به روزانه 25 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

عراقی در مورد خبر افزایش تعرفه گازبها نیز تصریح کرد: به طور محکم و قاطع اعلام می‌کنم که در سال 94 به هیچ عنوان افزایش قیمت گاز نداشتیم. هیئت وزیران نیز تاکنون هیچ چیزی را به شرکت ملی گاز ابلاغ نکرده است. من از بحث‌های صورت گرفته در این مورد متعجبم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در مورد گلایه برخی از مشترکان این شرکت مبنی بر افزایش غیرمنطقی گازبهای‌شان گفت: این افزایش قیمت قطعا مربوط به مصرف بالای این مشترکان است، طبق نص صریح قانون و تاکید مجلس و دولت افرادی که بیشتر مصرف می‌کنند باید پول بیشتری پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته براساس مصوبه هیئت وزیران 20 درصد قیمت گازبها افزایش یافت، گفت: در سال گذشته براساس قانون به ازای هر مترمکعب 13 تومان از مشترکان دریافت شد که این مبلغ خرج در توسعه صنعت گاز شهر و روستا هزینه می‌شود؛ این رقم در سال جدید هیچگونه تغییری نکرده است.

عراقی افزود: عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نیز امسال از 8 درصد به 9 درصد افزایش یافت که پول دریافتی به حساب دارایی ریخته می‌شود و شرکت ملی گاز از آن سهمی ندارد.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: بحث‌های پیرامونی در مورد افزایش گازبهای مصرفی در سال جدید یک مقدار فضاسازی شده است به طوری که برخی به نقل از من اعلام کردند که افزایش قیمت گاز به دستور رئیس‌جمهور بوده است.

عراقی در مورد حضور یک هیئت سوئیسی در ایران و مذاکرات آن با اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی علاوه خود را برای متنوع کردن منابع انرژی خود اعلام کرده‌اند. یکی از این منابع شرکت ملی گاز ایران است، البته طبیعتا تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارند، صادرات گاز به اروپا قابل بحث نیست اما بعد از تحریم‌ها قراردادهایی بسته خواهد شد و خطوط انتقال گاز نیز باید ساخته شود.

ارسال نظر: