شمقدری: تشکیل کمیته بحران ناشی از آشفتگی مدیریت سینمایی کشور است
رئیس سابق سازمان سینمایی به «نسیم» گفت: مضمون فیلمها، علت بیرغبتی مردم نسبت به سینما است/ رفتن سینمای کشور به سمت سینمای عباس کیارستمی فاجعه است
پیرامون اعلام ضرورت تشکیل کمیته بحران سینمای ایران که اخیرا طی جلسه ای با حضور رئیس سازمان سینمایی و شورای عالی تهیه کنندگان انجام گرفته است گفت و گویی با جواد شمقدری؛ رئیس سابق سینمایی کشور انجام دادیم؛ در ادامه گفتگوی «نسیم» با شمقدری را از نظر می گذرانید.
نسیم: اخیرا در جلسه شورای عالی تهیه کنندگان با رئیس سازمان سینمایی از ضرورت تشکیل کمیته ای با عنوان بحران سینمای ایران سخن گفته شده است؛ شما به عنوان مدیر سابق سینمایی کشور دلیل اینکه مدیران سینمایی کشور به ضرورت تشکیل چنین کمیته ای رسیده اند را چه می دایند؟
من فکر میکنم که سینمای ایران دچار مشکلات متعددی بوده و اگر مدیریت سینمایی حاضر نتواند برای مشکلاتی که رو به افزایش است تدبیر کند منجر به این میشود که بخواهند یک کمیته بحران تشکیل بدهند. نسیم: این مشکلاتی که می فرمایید چه چیزهایی هستند؟ عرض کردم سینمای ما سالها است که مشکلات اساسی دارد و در دورههای اخیر هم تشدید شده و به هر حال هنر مدیریت این بود که بتواند برای این امور تدبیری صورت دهد که متأسفانه آقایان در این دو سال نتوانستند. نسیم: فکر نمی کنید که بی رغبتی مردم برای دیدن فیلمها دلیل اصلی این بحران باشد؟ عرض کردم مجموعهای از مشکلات است و یکی از مشکلات هم همین است وقتی که شما می بینید در جشنواره امسال با وجود 28 فیلم در بخش مسابقه 18 فیلم در موضوعات اجتماعی با یک نگاه ابتر به موضوعات پرداخته بودند و در واقع از ارائه بیان هنری و سازنده که بتواند دینش را به جامعه درست ادا کند عاجز بودند متوجه می شوید که با بحران روبرو هستیم. متاسفانه 70 درصد سینما به این سمت میرود و بقیه هم فیلمهای دیگری است که خیلی هم قابل اعتنا نیست ومسائل دیگری که وجود دارد اینها همه دست به دست هم میدهد و به اینجا می رسیم. نسیم: جالب است که مسئولان سینمایی بر وجود این بحران اذعان دارند بله این اعتراف به وجود بحران چیز جالبی است و خیلی هم عجیب است چونکه بحران معنای خیلی سنگینی دارد و من تعجب میکند. نسیم: به نظر می رسد که مردم دیگر رغبتی به سینما رفتن ندارند! بله این موضوع به دلیل مضمون فیلمهاست چرا که فیلمهایی که امسال در جشنواره نمایش داده شد امسال یعنی در سال 94 فروشی نخواهند داشت. نسیم: استقبال مردم از سینما در دوره مدیریت خودتان را در مقایسه با اکنون چگونه ارزیابی می کنید؟ بالاخره دیدیم استقبالی که تقریباً با یک آمار متوسط زیر 10 میلیون بود را ما تا 18 میلیون بالا بردیم ولی متأسفانه دوباره رسیده به زیر 10 میلیون مخاطب در سال. نسیم: اکران فیلمی از عباس کیارستمی در مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم فجر و ادای دین به این فیلمساز به نظر شما حاوی چه پیامی می تواند باشد؟ بببنید بالاخره آقای کیارستمی یکی از فیلمسازان این کشور است و به زعم بعضیها حضور ایشان در جشنواره جهانی اعتباری است برای سینمای ایران و اگر این را بپذیریم خیلی بی راه نیست اما مشکل این نیست؛ مشکل این است که خدای ناکرده جهتگیریها و اولویتهای سینمای ایران برود به سمت سینمای آقای کیارستمی و این خیلی خطرناک است خطری که خود ایشان هم اتفاقاً همین نظر را دارد که اگر سینمای ایران بخواهد بشود سینمای کیارستمی این یک فاجعه خواهد بود اما در کنار همه ژانرها وحضور همه کارگردانها با نگاههای مختلف؛ کیارستمی هم فیلمش را بسازد و در چندتا جشنواره هم جایزه بگیرد اشکالی ندارد ضمن اینکه کیارستمی فیلمهایش از خیلی از این حضراتی که در 15 سال اخیر به دنبال کسب جوائز جهانی بودند خیلی سالمتر و شریفتر است و حداقل در فیلمهایش وطنفروشی نمیبینیم ولی در فیلمهای دیگر این اتفاق افتاده است. نسیم: فکر نمی کنید جنس سینمای کیارستمی باعث قهر مخاطبان سینما و خالی شدن سالنها می شود؟ بله، عرض کردم اگر همه فیلمها بخواهند به این سمت بروند خطرناک است و این یک ژانر فیلمسازی است و در حد خودش باید به آن اهمیت داد و اگر بخواهند فقط این را برجسته کنند خیلی خطرناک است. متاسفانه الآن من سیاست خاصی در کارهای آقایان نمیبینیم وبیشتر احساس میشود که هر چیزی را در لحظه تصمیم میگیرند یعنی برآیند کار یک برآیند آشفتهای است به همین خاطر است که جلسه میگذارند و اعلام بحران میکنند لذا به یک چنین شرایطی نمیشود بگوییم که پخش یک فیلم از کیارستمی با یک هدف خاصی است خیر به نظر میرسد که در این شرایط نا متوازن فکر کردند که اگر با این فیلم شروع کنند به جشنوارهشان و مدیریتشان یک کلاسی داده می شود.