نشست نمایندگان احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد

کدخبر: 997393

برخی از شرکت کنندگان در این نشست اظهار داشتند: احزابی که در ایام انتخابات فعال می شوند نمی‌توانند صاحب نظر باشند/ در کشور به نگاه توسعه اقتصادی توجه بیشتری شده و در توسعه فرهنگی و سیاسی غفلت شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست نمایندگان احزاب با محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد.

در این نشست در ابتدا نماینده کانون اسلامی مهندسین با بیان اینکه ما نه اصولگرا هستیم نه اصلاخ طلب بلکه ما ما منطق گرا هستیم گفت: ما حدود ٢٥٠ حزب داریم که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه نیمی از احزاب ما در ایام انتخابات فعال می شوند گفت: این احزاب نمیتوانند صاحب نظر باشند.

وی افزود: وزارت کشور باید تیمی تشکیل دهد که مستقیما در روند انتخابات دخالت کند.

در ادامه سخنگوی جمعیت همگامان توسعه گفت: به دلیل وجود ساختاری کشور و پیشرفت همواره سعی مردیم نگاه توسعه محور در اقتصاد داشته باشیم.

وی اظهار داشت: تأکید داریم نگاه سخت افزاری به توسعه اقتصادی منجر شود و توسعه نرم افزاری افزایش یابد.

وی در پایان اظهارات خود گفت: در کشور به نگاه توسعه اقتصادی توجه بیشتری شده و در توسعه فرهنگی و سیاسی غفلت شده است.

در ادامه حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار با بیان اینکه ما با یارانه احزاب، قرار دادن یک محل ثابت برای احزاب و دخالت دولت در کار احزاب مخالفیم گفت: رقابت بین احزاب امری طبیعی است و تشکیل خانه احزاب یک امر غلط است چون در هیچ جای دنیا این اتفاق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه احزاب باید رقیب یکدیگر باشند و بتوانند فرهنگ را در جامعه به گونه ای رشد دهند که منجر به گردش نخبگان شود گفت: احزاب باید حق انتخاب مردم را افزایش دهند، این درست نیست که دولت احزاب را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه شاید احزاب بخواهند دولت را تغییر دهند گفت: نگاه دولت به احزاب یعنی نگاهی دستوری.

دبیر کل حزب اسلامی کار تاکید: فرهنگ در جامعه باید اصلاح شود، احزاب باید توسط مردم بازخواست و محاکمه شوند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور باید احزاب را مخاطب مردم قرار دهند و برای اداره کشور برنامه ارائه دهند گفت: مردم نیز باید حق این را داشته باشند در صورت عمل نکردن احزاب به برنامه ها آنها را طرد کنند.

کمالی با اشاره به اینکه باید توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در دستور کار احزاب باشد گفت: حق انتخاب مردم یعنی توسعه انسانی و توسعه انسانی به معنای توسعه سیاسی و اقتصادی است.

در ادامه امیرنیا، مجمع شاهد ایران گفت: فرهنگ خزبی در کشور وجود ندارد. احزاب باید اتاق فکر دولت ها باشند. باید توانمندی، خلاقیت و دلسوزی و پتانسیل احزاب برای دستگاه‌های اجرایی جا بیافتد.

نمازی، نماینده جمعیت نمایندگان ادوار کشور در این نشست گفت: ابزار انتخابات در دست احزاب سیاسی است و تا این احزاب به صورت فراگیر شکل نگیرند نتیجه انتخابات مورد دلخواه مردم نخواهد بود. رشد احزاب به اراده حاکمیت است و متأسفانه در قانون جدید احزاب به شدت محدودیت وجود دارد.

کیوانیان، دبیر کل حزب حامیان انقلاب اسلامی در این نشست اظهار داشت: دولت یازدهم اعتقادی به توسعه احزاب دارد. انحصاری کردن فعالیت سیاسی کشور باعث سلب فعالیت احزاب می‌شود . برای توسعه سیاسی کشور پیشنهاد می‌کنیم شورایی ملی تشکیل شود تا دبیران کل احزاب کشور تشکیل شود و برای هر حزب یک کرسی تشکیل شود. استانی کردن انتخابات ضرراتش بیش از فواید آن است و باعث می‌شود مشارکت شهرستان‌های کوچک کمتر شود. اگر نظام سیاسی حزبی قوی و نهادینه شده داشتیم مذاکرات هسته ای ما اینقدر بغرنج نمی‌شد.

نیکفر، دبیرکل جمعیت جوانان متحد اسلامی و عضو جبهه پیروان نیز گفت: در انتخابات گذشته متأسفانه دیده شد که هم و غم دولت و نخبگان سیاسی کشور این بود که احزاب و تحزب گرایی را ضد ارزش به مردم معرفی کنند.

ما درخواست می‌کنیم این ضد ارزش بازنگری شود و با فرهنگ سازی به ارزش تبدیل شود. تحزب گرایی هیچوقت ضد ارزش نبوده است. دولت اگر تلاشش این باشد که خانه یا باشگاه احزاب با نظام صنفی را بدون پیش زمینه‌ای نسبت به قبل و با اساس نامه و مرامنامه مشخص شکل دهد فعالیت احزاب تأثیرگذار خواهد بود . تا زمانی که قانون احزاب تصویب نشود این جلسات خروجی نخواهد داشت.

دبیرکل جمعیت زندگی نیز افزود: آنچه مسلم است که در کشور ما حزب شکل نمی‌گیرد. زندگی سیاسی ما به برنامه حزبی نیست. در کشور ما حزبی به قدرت نمی‌رسد. در کشوری که نظام حزبی ندارد نباید تعریف حزبی غربی داشته باشیم.

در کشور ما حزب یک جریان است و آنچه معنی دارد در نظام سیاسی ما راست و چپ یا همان اصولگرا و اصلاح‌طلب است. کشور حزب‌گرا نیست بلکه شخصیت گرا است. اگر خانه احزاب یا خود احزاب با وزارت کشور می‌خواهد حزب تقویت شود این یک زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی می‌خواهد.

ارسال نظر: